Human: Fall Flat

• 18 dec 17 om 10:00

• 0

Human: Fall Flat combineert grappige puzzels met een eigenaardige besturing. Al klimmend en springend verken je de wereld om hindernissen uit de weg te ruimen. Gebruik je verstand en fysieke kracht om de uitgang te vinden door puzzels op te lossen. Deze aanpak kent een hoop hilariteit en de besturing zorgt voor slapstick-achtige taferelen die nog grappiger zijn met een tweede speler.

Trekken, duwen, slepen en tillen

In puzzel-platformer Human: Fall Flat hebben physics de hoofdrol. Je valt letterlijk in een level om een weg naar de uitgang te vinden. Obstakels, puzzels en andere hindernissen liggen op je pad welke je vaak op meerdere manieren kan overbruggen. Op een paar (optionele) instructievideo’s na is er geen verhaallijn, en het zal voornamelijk neerkomen op je eigen vermogen om in oplossingen te denken. Met alleen de controle over de armen en benen van het poppetje beweeg je je als een dronkenlap door de levels. Je trekt, duwt, sleept en klimt alleen of met de hulp van een vriend(in) om zo steeds een stukje dichterbij het eindpunt te komen. Op dit moment is er alleen ondersteuning voor twee spelers, maar de ontwikkelaar zoekt uit vier spelers en/of online co-op op een later moment toegevoegd kan worden.

Als een dronken peuter

De besturing van deze game is een uitdaging op zich, wat kan leiden tot enige frustratie in het begin. De triggers besturen de armen afzonderlijk om te grijpen waar je op dat moment naar kijkt. In veel games spring je met een druk op de knop elegant over een muurtje, waarbij je in Human: Fall Flat elke handeling handmatig uitvoert. Om een muurtje te beklimmen zal je dus omhoog moeten kijken met uitgestrekte armen, om na het grijpen van de muur omlaag te kijken om jezelf verder te tillen. Deze manier van besturen werkt erg lachwekkend en zorgt vooral in co-op voor een flinke dosis hilariteit. Al kan het soms ook wat frustrerend zijn omdat het aanvoelt alsof je als al dronken een avatar bestuurt met het motorisch vermogen van een peuter. Geduld is dan ook een schone zaak! Gelukkig went dit na enige tijd wel en krijg je het vertrouwen om de puzzels creatief op te kunnen lossen.

Persoonlijke overwinning

Het uitvogelen van de puzzels werkt zeer bevredigend. Meerdere oplossingen kunnen in elke wereld naar de uitgang leiden. Door vernuftig gebruik te maken van de omgeving en je eigen klimkwaliteiten verken je de wereld om te speuren naar mogelijke oplossingen. ‘Thinking outside the box’ wordt dan ook erg beloond. Elke manier om een obstakel te overbruggen voelt aan als een persoonlijke overwinning. Het spel duurt ongeveer vijf uur wat in eerste opzicht vrij kort lijkt. De open insteek van elke wereld zorgt ervoor dat je levels compleet anders kan benaderen de tweede (en derde) keer dat je speelt. Vooral in co-op kan dit veel meer uren plezier geven dan in eerste instantie zou lijken.

Human: Fall Flat is een eigenaardige puzzel-platformer die een unieke besturing kent. Met vallen en opstaan kom je in situaties terecht die meerdere oplossingen kennen. De vrijheid om de wereld naar je hand te zetten werkt verfrissend en nodigt je uit creatief om te gaan met de omgeving. De besturing kan soms wat frustrerend zijn vanwege een gebrek aan controle, alhoewel de meerderheid van gefaalde klimpogingen eerder zorgt voor lachwekkende taferelen. Het opnieuw verkennen van de open werelden geeft een compleet andere ervaring en zorgen voor vele uren speelplezier. Het spel blinkt uit in co-op en de hindernissen zijn interessante uitdagingen om samen te tackelen. Als de handmatige besturing klinkt als een uitdaging in plaats van een last, zit je met Human: Fall Flat zeker aan het juiste adres.

8

• + Lachwekkende besturing
  • + Creatieve puzzels