Heroland - Een keer wat anders

• 4 feb 20 om 07:00

• Dreon

• 0

Stel je voor. Jij als gamer droomt er al jaren van om eens echt op avontuur te gaan. Hoe zou het zijn om te vechten tegen enge monsters, op zoek te gaan naar schatten en een kwade tovenaar te verslaan? In Heroland kun jij de held zijn! Dus pak je zwaard, hier en daar misschien wat drankjes en vergeet vooral je overvolle portemonnee niet. Heroland is geopend! Heroland is niet aansprakelijk voor eventuele ongelukken…

Screenshot Heroland Nintendo Switch

Iedereen heeft lol terwijl jij werkt

In Heroland speel je niet een avonturier, maar de gids van de avonturiers. Jouw personage, dat al vlug de bijnaam ‘Lucky’ krijgt, moet de groepen avonturiers door de kerkers van Heroland leiden. Nadat je de baan als gids hebt aangenomen, raak je betrokken bij een ongelukje waarbij de duurste vaas van het pretpark breekt. Hierdoor sta je in de schulden en zit er maar één ding op: werken tot je schulden aan Heroland zijn afbetaald. In plaats van deel te nemen aan het avontuur, ben je gedoemd voor altijd toe te kijken hoe andere mensen lol hebben met het verslaan van monsters en het vinden van schatten.

Als gids van het avontuur, is het voor jou van belang dat de bezoekers zich vermaken. Dit betekent dat het avontuur een uitdaging moet zijn, maar dat ze wel moeten winnen. Nadat de bezoekers zich melden, moet je ze uitrusten met de juiste wapens (die je ook nog eens uit eigen zak moet betalen). Verder moet je zorgen dat je de juiste drankjes en voorwerpen bij je hebt om je gasten te helpen wanneer ze in de penarie zitten. Voordat het avontuur begint, vindt er een vergadering plaats tussen de werknemers van Heroland. Tijdens deze bijeenkomst worden de monsters besproken die de avonturiers tegen gaan komen. Ook wordt er gepraat over de types, elementen en eventuele status effecten waar de bezoekers mee geconfronteerd worden. Het is dus aan jou om de bezoekers uit te rusten met de juiste wapens en de goede voorwerpen mee te nemen om het avontuur tot een succes te leiden.

Screenshot Heroland Nintendo Switch

Dialogen van kwaliteit

Het verhaal van Heroland lijkt in het begin alleen maar te gaan over Lucky en het beginnen van zijn baan als toergids, maar al vlug komen er een paar excentrieke personages op bezoek in het park. Zo komt prins Elric, de achttiende in lijn voor de troon, naar Heroland om de Dark Lord te verslaan en zijn plaats op de troon op te eisen. Naarmate het verhaal zich voortzet, lijkt Heroland toch wat duistere geheimen te hebben. De dialogen zijn geniaal toegepast. Zo gaat er een fee met je mee, die voornamelijk aan het woord is tijdens gesprekken met alle bezoekers. Lucky praat net als de meeste personages in een RPG met maar drie opties. Het feit dat Lucky alleen op deze manier kan praten, wordt op grappige wijze geïntroduceerd en het spel breekt regelmatig de vierde wand met zijn grappige teksten en dialogen. De humor is spot-on en deed me regelmatig denken aan de Paper Mario-franchise. Wees echter wel voorbereid op het lezen van veel tekst: de vele conversaties breken, hoewel ze ze goed geschreven zijn, regelmatig het tempo van het spel. Gelukkig is er een auto-knop waarmee de tekst met de juiste intervals verder gaat.

Toekijken en hopen op het beste

Het vechtsysteem van Heroland is net wat anders dan bij normale roleplaying games. Voor je begint aan een kerker, stel je jouw team van bezoekers samen en rust je ze uit met de juiste wapens. Omdat je weet welke monsters er gaan komen, pas je daar jouw uitrusting ook op aan. Zo neem je een D-Toxify Lotion mee tegen vergiftiging omdat je weet dat er monsters zijn die jouw personages zullen vergiftigen. De gevechten zelf spelen zich automatisch af, alle bezoekers kiezen zelf hun aanvallen uit en de monsters waar ze deze op gaan gebruiken. Het is aan jou om de bezoekers op tijd te voorzien van helende drankjes, voorwerpen of nieuwe tactieken. Lucky heeft namelijk een metertje. Wanneer deze meter vol is, heb je verschillende opties om de groep te helpen. Je kunt je bezoekers een tactiek in de oren fluisteren, dan voeren ze precies uit wat je ze opdraagt. Verder heb je zes verschillende vlaggen, die allemaal voor een groepstactiek staan. Zo heb je een zwarte vlag voor all-out gaan en een gele vlag om te laten zien dat iedereen een defensieve houding aan moet nemen. Deze vorm van vechten is in het begin erg wennen maar zorgt voor leuk tijdverdrijf. Juist omdat je niet alles zelf in de hand hebt, is het een leuke uitdaging.

Screenshot Heroland Nintendo Switch

De kerkers worden verkend door middel van tegeltjes: Lucky loopt naar een tegel en daar begint een event of een gevecht. In principe volg je gewoon een vast patroon met hier een daar een vertakking in de paden. Deze vertakkingen bepalen voornamelijk tegen welke monsters jouw groep het opneemt. Hier slaat het spel de plank echter mis. Wanneer je tijdens het verkennen wat meer keuze zou hebben, zorgde dit voor meer afwisseling tijdens de avonturen. De events spelen zich altijd op dezelfde volgorde af en 4 van de 5 gevechten zijn altijd hetzelfde. Iedere missie is opnieuw te spelen, maar je zult dit door de beperkte keuzemogelijkheden echter niet vlug doen.

Al met al is Heroland een erg aangename game om te spelen. Het verhaal is leuk bedacht en de grappige tekstdialogen maken het een genot om de vele gesprekken te volgen. Het vechtsysteem waarbij je niet alles zelf in de hand hebt, zorgt voor extra uitdaging en leert je om een paar stappen vooruit te denken. Het verkennen van de kerkers is helaas iets te simplistisch maar nog steeds wel vermakelijk. Ben jij een fan van de Paper Mario-spellen en hun flauwe humor? Dan is Heroland zeker een spel voor jou.

7.8

• + Grappige dialogen
  • + Vechtsysteem waarbij je niet alles zelf in de hand hebt