Haven Park - Een lekker dagje weg

• 5 aug 21 om 19:15

• Kitty

• 0

‘Die game schreeuwt ‘Kitty’’, zei Mitch toen de trailer van ‘Haven Park’ verscheen. En ja, dat deed het wel. Een vredig natuurpark moet dringend herbouwd worden, met een knusse open wereld om te verkennen terwijl je dat doet. Tijd om in de vakantiestemming te komen en een bezoekje te brengen aan deze “tiny exploration game” die twee tot vier uur aan gameplay belooft.

Haven Park start met een lief gesprek tussen het kuiken Flint en zijn oma. Zij heeft jarenlang het park heeft onderhouden en het is tijd voor Flint om het stokje over te nemen. Hij vindt het uiteraard allemaal wel spannend, maar oma spreekt hem moed in. Verspreid over het park liggen verschillende kampeerplekken die opnieuw ingericht moeten worden. Dat doe je door onderweg hout, metaal, stof en paddenstoelen te verzamelen die je gaat gebruiken om dingen te fabriceren. Op elke kampeerplek kun je een paar dingetjes neerzetten, wat onmiddellijk kampeerders aantrekt. Kampvuur, tenten, bungalows, voedselvoorzieningen, decoratie en entertainment.

Uit de korte maar spitsvondige gesprekjes die je met de kampeerders voert, kun je vaak wat omgevingsinformatie halen. Daarmee speel je nieuwe quests vrij, of weet je welke kant je op moet om de volgende camping te vinden. Voor alles wat je opraapt en quests die je haalt, krijg je ervaringspunten waarmee je Flint wat kleine maar fijne upgrades kunt geven. Zo kun je meer materialen vinden, beter zien tijdens de donkere nachten of eten duurder verkopen.

Het is allemaal vrij eenvoudig: er zijn maar vier grondstoffen om te verzamelen en er is een zeer beperkt aantal spulletjes om te bouwen op elke camping. Dat is helemaal niet erg: het spelletje draait om het verkennen van de wereld en het ontspannen tijdens het rondwandelen. De maker is aan het project begonnen aan de start van de lockdowns in 2020, en heeft zeer duidelijk inspiratie gehaald uit wholesome games: wat vleugjes van Animal Crossing: New Horizons maar voornamelijk A Short Hike. Er is een soortgelijke sfeer, met humoristische gesprekjes en wholesome momentjes. Een nadeel van zóveel inspiratie uit een game halen, is dat je ze echt naast elkaar gaat leggen. Haven Park is een lief, knus spel, maar het speelt minder lekker weg dan A Short Hike.

A Short Haven Park

Het zijn kleine verschillen, die het hem wel doen. Zo speel je in A Short Hike als een pinguïn, die kan vliegen. Flint het kuikentje kan alleen springen, wat het doorzoeken van de wereld wel wat trager maakt. Waar je in A Short Hike een heel duidelijk verschil merkte in de vlieghoogte wanneer je veertjes verzamelde kan Flints spronghoogte één keer worden geüpgraded. Dit maakt geen denderend groot verschil, waardoor het niet gebeurt dat je na veel moeite nu tóch bij die lastige gebieden kunt komen. Dat is wel jammer. Ook is het wat lastig navigeren op het eiland, en dan kan het rondrennen wel wat moeizaam worden. Ook zijn er vrijwel geen personages buiten de kampeerders om, waardoor de rest van het eiland wel wat leeg voelt.

Waar Haven Park het wel absoluut wint van A Short Hike is de grafische stijl. De omgevingen hebben heldere, diepe kleuren. Ook als je ’s nachts met je toorts rondloopt valt het flakkerende licht mooi op de omgeving. De landschappen op het eiland zijn divers: zo loop je aan de ene kant door de sneeuw, terwijl je even verderop door de boerenlanden banjert onderweg naar bloemrijk bos. Het is een genot om in rond te wandelen.

In de twee tot vier uur gameplay van Haven Park zit verrassend veel leuks: het bouwen van de campings, verschillende quests, wat lokale historie en heel wat ervaringspunten om uit te delen. Dankzij de vrolijke humor en muziekjes blijft de sfeer erin zitten, waardoor het even een lekkere ontsnapping is. Zo mooi als A Short Hike wordt het niet, maar het is wel degelijk het spelen waard als je van het genre houdt. Ik had graag nog even wat langer met Flint rondgewandeld.

7.5

• + Sfeervolle omgevingen
  • + Eenvoudig en rustgevend