Harvestella - Een gecompliceerd boerenleven

• 19 nov 22 om 08:00

• Dreon

• 0

Af en toe heb je van die spellen die genres proberen te combineren om zo toch weer net wat anders te zijn dan andere games. Harvestella is zo’n spel. Het probeert boerensimulatie te combineren met Role Playing Games. In de ochtend voer je de dieren, geef je je gewassen water en tover je de geplukte gewassen om tot handige drankjes en gerechten. In de middag en avond ben je op zoek naar missies, probeer je monsters te verslaan en het mysterie van een opeens verschenen persoon te ontrafelen. Dat klinkt als een drukke maar vooral leuke dag, maar weet Harvestella deze genres goed te mixen en de dag echt zo leuk te maken?

Een korte gameplay impressie van het begin van Harvestella

In Harvestella speel je een persoon die je zelf samen mag stellen. Ondanks dat de selectie van personages niet erg groot is, geeft het spel je wel de keuze om een man, vrouw of non-binair te zijn. Het maakt niet uit welke keuze je maakt, je kunt altijd dezelfde personages selecteren. Jouw personage ontwaakt in een onbekend dorpje tijdens een fenomeen genaamd ‘Quietus’. Dit “seizoen” vindt plaats tussen iedere seizoenswisseling en draagt de dood met zich mee. Het zorgt bijvoorbeeld ervoor dat alle gewassen op boerderijen sterven. Dit ondervind je op dat moment ook en wanneer je een onbekend engelachtig meisje volgt, lijk je te bezwijken aan het fenomeen.

De volgende dag wordt duidelijk dat de dokter van het dorp je gevonden heeft. Samen met de burgemeester besluit je tijdelijk in een schuurtje te gaan wonen en zelfvoorzienend te worden door gewassen te gaan verbouwen… Tot er op een dag een meteoor neerstort vlakbij het dorp. Ondanks dat het je afgeraden wordt, besluit je een kijkje te gaan nemen en vind je een deur in deze meteoor. In deze meteoor ligt een persoon in een robot-pantser. Je besluit om deze persoon in het andere bed in de schuur te leggen en dan begint het verhaal pas echt.

Een mooie wereld om te verkennen

De wereld van Harvestella bevat vier gigantische kristallen genaamd ‘Seaslights’. Deze kristallen managen de seizoenen en zorgen ervoor dat elk jaar verloopt zoals deze hoort te verlopen. Sinds een tijdje zijn deze kristallen uit balans en tijdens iedere seizoenswisseling komt het seizoen van de dood weer om de hoek kijken. Jij besluit een kijkje te gaan nemen bij deze Seaslights en om hier te komen moet je verschillende omgevingen en hun uitdagingen zien te trotseren.

Dit is misschien wel één van de sterkste punten van Harvestella, de omgevingen zijn namelijk stuk voor stuk mooi ontworpen. Vanaf elk punt op de kaart is wel een Seaslight te zien, samen met het effect dat dit gigantische kristal op die omgeving heeft. Zo bevat het spel een stad helemaal vol met kersenbloesems die altijd in bloei staan, een mooie hoofdstad bedekt met een knisperende laag sneeuw en een verwoeste moderne fabriek helemaal volgroeid met grote bloemen en planten. Het allermooiste aan dit alles, is dat de Seaslights altijd in volle glorie vanaf deze omgevingen te zien zijn.

Het boerenleven is lekker rustig

In Harvestella is het de bedoeling dat je je geld verdient met het verbouwen van gewassen en het verzorgen van je boerderijdieren. Ieder seizoen heeft zijn eigen gewassen en het is aan jou om erachter te komen welke van deze gewassen het meeste geld opbrengen. Het spel bevat verschillende stukken vegetatiegebieden waarop je kunt verbouwen. Meer zal ik hier niet verklappen maar het is leuk dat er meer land is dan alleen je boerderij om gewassen op te verbouwen.

Verder is het mogelijk om stallen te maken voor Woolums en Cluffowls. Woolums zorgen voor melk en Cluffowls zorgen voor eieren. Deze lieve dieren hebben dagelijks voer nodig, wat je ook weer zelf kunt verbouwen op je land. Dit eten moet geproduceerd en verwerkt worden, je moet dus regelmatig een check doen op je voer. Gelukkig kost dit maar enkele minuten werk.

Met de verschillende soorten groenten en fruit die je verbouwd hebt, kun je allerlei gerechten maken. Met deze gerechten is het mogelijk om jezelf verschillende boosts te geven tijdens je reis. Het maken ervan kost echter tijd, dus probeer goed uit te kienen wanneer je wilt koken. Ook kun je  verschillende spullen craften om nog meer uit het boerderijleven te halen. Zo kun je machines maken om graan, voer en verschillende dranken te produceren. Er is dus genoeg te doen op je boerderij. Ondanks dat dit super leuk is, is dit uiteindelijk niet waar het spel om draait. Het mysterie rondom jouw geheugenverlies en de verschijning van een onbekend persoon hebben namelijk de hoofdrol in dit spel. Het is een klein beetje jammer dat, ondanks dat het toffe spelmechanieken te bieden heeft, nooit echt draait om het boerderijleven.

Een iets minder verfijnde RPG

Het spel draait vooral om het hoofdverhaal en een tal van zijmissies. Voor de hoofdmissie is het de bedoeling dat je reist naar de vier Seaslights, op zoek naar antwoorden. Dit doe je door verschillende gebieden te verkennen en uit te kammen. Je kunt het een beetje vergelijken met de dungeon crawler RPG’s uit de tijd van de Playstation 2. In deze gebieden zijn veel vijanden te vinden om te verslaan en natuurlijk ook veel schatten te vinden.

Het vechtsysteem is realtime, je gebruikt hierbij de aanvalsknop en kunt verschillende speciale aanvallen uitvoeren. Dit werkt allemaal prima, maar het spel geeft je net wat te weinig feedback. Jij en je vijanden kunnen allebei schade krijgen, maar geen van de twee deinst terug op het moment ze geraakt worden. Hierdoor is het bij hoge level vijanden lastig om vijanden te raken zonder geraakt te worden. De beste oplossing is om ervoor te zorgen dat je genoeg drankjes bij hebt om je levenspunten te herstellen. Wanneer dit net wat minder “zweverig” zou aanvoelen, denk ik dat dit vechtsysteem veel meer indruk had gemaakt.

Verder zijn er veel verschillende classes vrij te spelen, allemaal met een eigen wapen en hun eigen skills. Jij kunt er drie actief gebruiken en tijdens het vechten wisselen tussen deze classes. Het is dus aan jou om de perfecte combinatie te zoeken en deze classes te levelen. Zelf heb ik erg genoten van de vele verschillende classes en juist omdat je er maar drie kunt selecteren, is het van belang dat je goed bekijkt wat je zelf het fijnste vindt.

Iedereen heeft je hulp nodig

Als er iets is waar Harvestella geen gebrek aan heeft, dan zijn het wel zijmissies. Het spel bevat namelijk ontiegelijk veel zijmissies met allemaal een eigen verhaal. Zo moet je een groepje kinderen helpen die het niet kunnen laten om kattenkwaad uit te halen en help je een dame zoeken naar haar vermiste man. Alleen al het dorpje Lethe bevat zo veel missies, dat je er veel in-game dagen mee zoet bent. Het mooie is dat wanneer je verder komt in het spel, deze zijmissies soms ook nog vervolgmissies kunnen krijgen om de verhalen net wat verder uit te breiden.

Ook jouw metgezellen zorgen voor een hoop zijmissies, die er ook nog eens voor zorgen dat je meer takken vrijspeelt in de skill tree van de class die aan hen gekoppeld is. Dat het spel zo veel zijmissies bevat is erg tof en zorgt voor leuke extra speeltijd. Het gaat dus een stuk verder dan alleen maar een paar monsters verslaan en je buit binnen halen.

Magische melodieën en grafische mankementjes

De muziek van Harvestella is fenomenaal. Ik ben er eerlijk gezegd van verschoten dat de muziek zo fijn was op de achtergrond, wat erg belangrijk is wanneer je flink wat tijd op dezelfde plek doorbrengt. Zo weet de muziek perfect aan te sluiten bij het thema van de plek waar je je bevindt en is de combinatie van instrumenten erg fijn om te horen.

Op grafisch gebied ziet Harvestella er prima uit voor een Nintendo Switch-game. De stijlkeuze is perfect en over het algemeen is het beeld vrij scherp. Toch zie je, dat wanneer de afstanden wat groter zijn, het beeld achterin minder scherp is. Ook de framerate blijft niet altijd stabiel, vooral tijdens het rondrennen in grote gebieden kun je wel eens zien dat het een klein beetje afneemt. Over het algemeen is het niet zo vervelend, maar bij één baas gevecht merkte ik dat de framerate zwaar afnam. Dit was erg lelijk en voor mij ook hét moment om het toch maar even te noteren voor mijn review.

Harvestella is een prima spel dat zich op een eigen manier probeert te onderscheiden van andere games in het genre van boerderij-games. Toch weet het zowel op RPG-gebied als boerderijsim gebied niet echt uit te blinken. Het vechtsysteem had wat uitgebreider gemogen en ook het houden van gewassen en dieren had af en toe iets meer in de schijnwerpers mogen staan tegenover het verhaal. Desalniettemin heb ik er erg veel plezier mee gehad, want het is lekker rustgevend en kan toch wat moois bieden wanneer je net wat meer wilt dan alleen een boerderij houden na een lange dag werken. Het spel oogt prima, de muziek is goed en de omgevingen zien er geweldig uit. Wanneer je af en toe een framerate-dipje over het hoofd kunt zien, weet ik zeker dat je een goede tijd tegemoet gaat met Harvestella.

7.3

• + Geweldig mooi ontworpen omgevingen
  • + Veel zijmissies met allemaal een eigen verhaal
  • + Muziek is van topkwaliteit
  • - Framerate op sommige momenten slecht
  • - Gevechtssysteem voelt niet helemaal lekker aan
  • - Veel meer JRPG dan farming sim

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Maker Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes geeft statement over staat Switch-versie

0