.Hack//G.U. Last Recode

• 12 apr 22 om 08:00

• Dre

• 2

Wat nou als jouw leven alleen nog maar bestaat uit het spelen van een Massive Multiplayer Online (MMO) spel? Voor de meesten zou dit zeker niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid en levensstijl. Zo’n vijftien tot twintig jaar geleden zagen we de gevaren van zo’n scenario ook nog iets minder in dan nu, zo ook de hoofdpersoon uit .Hack//G.U. Last Recode. Haseo besluit The World in te duiken om zo sterk te worden, dat hij alle PK’s (player killers) kan verslaan. Dit komt allemaal omdat een vriendin van hem in coma raakte nadat ze in-game vermoord is door een PK genaamd Tri-Edge. Dit hele avontuur heeft ervoor gezorgd dat er nog drie avonturen meer plaatsvinden in The World. Deze vier avonturen zijn te spelen op de Nintendo Switch in .Hack//G.U. Last Recode. De spellen zijn allemaal verschenen in het Playstation 2-tijdperk, wat gepaard gaat met referenties naar de wereld van internet toentertijd. Weten deze spelen nog een goede impressie te maken, of voelt het allemaal een beetje gedateerd?

In .Hack//G.U. Last Recode speel je vier avonturen die zich allemaal afspelen in The World, een fictieve MMO die ontworpen is om de data van de hele wereld te redden na de “2nd Network Crisis”. Toch gaat er wat mis en het programma vernietigt 80% van de data voor The World. CC Corp probeert het nu voor de laatste keer met The World R:2. Deze versie blijkt echt iets minder populair en wordt geteisterd door PK’s. Jij als speler probeert hier met een groepje andere spelers een stokje voor te steken.

Een MMO is een singleplayer spel?

Ondanks dat het spel zich afspeelt in een MMO, is het eigenlijk een offline spel waarin je je in een online spel waant. Het grappige is dat deze spellen er anno 2022 net wat anders uitzien, maar voor een wat oudere speler is het juist een super leuke nostalgische trip. Zo wordt er gepraat over internetforums en het uitnodigen van spelers voor een in-game spraak-chat. Ik had verwacht dat dit me zou storen maar ik ben juist blij om weer even herinnerd te worden aan hoe het er vroeger aan toe ging in MMO-games.

.Hack//G.U. Last Recode moet een MMORPG lijken, maar het speelt als een normale RPG met een real-time vechtsysteem. Net zoals in een MMO kun je “spelers” uitnodigen om met je mee te vechten, dit worden er gedurende het spel meer en ze zijn ook lang niet altijd “online”. Naast het verhaal kun je ook van verschillende personen missies krijgen om te voltooien en natuurlijk wordt dit beloond met goede buit. Deze buit bestaat uit wapens en pantsers die je aan kunt doen, ook kun je hier en daar zelfs wat accessoires op de kop tikken om aan te doen.

Het spel stelt je in staat om met je party naar verschillende kerkers te reizen. Deze kerkers selecteer je door drie willekeurige woorden bij elkaar te plakken. Er zijn verschillende woorden te kiezen uit een menu en de samenstelling bepaalt de wereld en de moeilijkheidsgraad van de wereld. Denk hierbij aan een samenstelling zoals “Peaceful Leading Freedom”; deze combinatie zorgt voor een wat makkelijkere kerker. Gedurende het spel speel je steeds meer woorden vrij om nieuwe kerkers vrij te spelen en wat moeilijkere werelden te openen. Het is grappig om verschillende combinaties te proberen deze methode zorgt ervoor dat er veel werelden zijn om te spelen.

Toch is er wat mis met de moeilijkheidsgraad

Vroeger waren spellen vaak wat moeilijker, maar de .Hack-serie hoort helaas niet bij deze spellen. Het vechtsysteem is vrij simpel: je hebt een knop om te slaan en voert hiermee wat combo’s uit. Verder heb je nog een knop om Arts uit te voeren en één om te verdedigen, that’s it. Het spel houdt het lekker simpel en dat is af en toe ook even fijn. In het begin van het spel ligt de moeilijkheidsgraad ook nog wel op een normaal niveau maar naarmate je in het eerste deel vordert, wordt het steeds wat makkelijker. Wanneer je je save data overzet naar het volgende deel, wordt het allemaal nog wat makkelijker. Bij het laatste spel was de uitdaging toch echt een heel eindje weg, wat jammer is.

Alleen jij kunt de wereld redden!

Het verhaal van .Hack//G.U. Last Recode is wat aan de zwakke kant. De spellen weten je nooit echt te verrassen en vooral het eerste spel heeft een wat minder goed verhaal. Dit maakt het uitermate moeilijk om uren te willen spenderen aan deze serie. Ik moet toegeven dat de latere delen een best prima verhaal hadden, maar je moet er wel eerst een deel voor spelen dat minder lekker speelt. Zo ergerde ik me het meest aan een moment waarin je in een arena terechtkomt. In deze moet je meerdere vijanden verslaan en ondanks dat de vijanden erg makkelijk zijn, forceert het spel met het verhaal dat jij de verliezer bent. Dit zou voor één gevecht nog geen ramp zijn, maar bij zowat het hele toernooi is dit het geval. Ik heb me hier echt mateloos aan geërgerd en het werd op dat moment echt even zwaar om door te spelen. Misschien is het dan ook een idee om een samenvatting te zoeken op het internet en deeltje één lekker over te slaan wanneer je deze spellenserie aan wil schaffen.

Gedateerd beeld en geluid

De spellen zijn officieel al weer vijftien tot twintig jaar oud, en dit is dan ook wel te zien. Toch zijn ze een beetje opgepoetst en moet ik toegeven dat ik me er totaal niet aan stoorde. Zowel docked als undocked speelde het spel lekker weg met een stabiele framerate. De muziek is ook erg leuk en dit zorgt er over het algemeen toch wel voor dat het spel een aangename indruk achterlaat.

Al met al speelt .Hack//G.U. Last Recode lekker weg. Mocht je op zoek zijn naar een ietwat simpele RPG dan ben je bij de .Hack-spellen aan het juiste adres. Toch zou ik aanraden om het eerste deel lekker over te slaan om een leukere start te maken aan de franchise. In deze tijd is er vast wel ergens een prima samenvatting van dit deel te vinden.

6.5

• + Het creëren van kerkers door woorden samen te voegen
  • + Audiovisueel een prima game
  • + Leuke callbacks naar vroeger
  • - Wat aan de makkelijke kant
  • - Deel één is echt een te flinke kluif

Over Dre

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dre

The Stanley Parable krijgt fysieke versie op Nintendo

0