Guardians of the Galaxy - Cloud Version - Té veel wolkjes aan de lucht

• 2 nov 21 om 14:00

• Willem

• 4

Als ik één favoriete Marvel-film zou moeten aanwijzen is het wel Guardians of the Galaxy Vol. 2. De Guardians zelf zijn uitgegroeid tot één van mijn favoriete groepen in Marvel’s repertoire met name door hun onderlinge interactie, maar ook door de manier waarop hun personages zo goed op elkaar aansluiten. Dus je kan je voorstellen dat ik helemaal enthousiast werd toen Square-Enix en Eidos Montreal eerder dit jaar hun eigen versie van Guardians of the Galaxy onthulden. Onverwacht was echter dat de Nintendo Switch ook zou worden begroet door deze intergalactische anti-helden. Al snel bleek duidelijk hoe dit mogelijk gemaakt zou worden, want Guardians of the Galaxy op de Nintendo Switch betreft een Cloud-Versie. Weet Nintendo’s console bij te poten met de huidige en vorige generatie door deze streaming-technologie?

Guardians of the Galaxy is een origineel verhaal met eigen interpretaties van Marvel’s bekende personages. Mocht je de films niet gezien hebben of de stripboeken niet hebben gelezen; de Guardians of the Galaxy is een groep van verschillende buitenaardse wezens die samen er op uit trekken om geld te verdienen als premie-jagers en part-time helden. De leider van de groep is de Aardse Peter Quill, beter bekend als Star-Lord die met zijn jet boots en pistolen recht uit de jaren ‘80 is gestapt inclusief walkman en attitude. Hij wordt bijgestaan door Rocket, een gemodificeerde wasbeer, Drax the Destroyer, een brute kracht die alles zeer letterlijk neemt, Gamora, een getrainde huurmoordenaar en de geadopteerde dochter van Thanos en Groot, een pratende boom die alleen maar de zin: “I am Groot” kan uitspreken. De groep balanceert elkaar enorm leuk uit door de scherpe dialogen en onderlinge interacties. Het verhaal volgt de Guardians terwijl ze van een simpele jacht op een intergalactisch monster in een episch avontuur belanden.

Let op: Dit screenshot is afkomstig van andere hardware dan de Cloud-versie

Samen sta je sterk!

Guardians of the Galaxy – Cloud Version is een third-person actiespel waarin je niet de individuele Guardians aanstuurt, maar alleen speelt als Star-Lord. Je kan overal op schieten met je blasters terwijl je je een weg baant door verschillende planeten en intergalactische sets. Wat mij altijd aantrekt in het universum van de Guardians is het gebruik van lekker felle neon-kleuren en ook dit is perfect gerepliceerd in het spel. Tijdens combat vlieg, spring en schiet in het rond om allerlei vijanden af te maken. In deze gevechten stuur je ook de individuele leden van het team aan om je te assisteren bij het uitschakelen van monsters. Zo kan Groot vijanden vastzetten met zijn wortels, Gamora heel veel schade doen met haar zwaard en Rocket gooit met explosieven. Sommige monsters moet je eerst stagneren om ze uit te kunnen schakelen en bij andere vijanden is het essentieel dat je gebruikmaakt van de speciale krachten van het team. Tussen deze gevechten door verzamel je upgrades en verken je de ruimte. Het spel is vrijwel non-stop lineair, maar geeft wel regelmatig een hoop keuzevrijheid die invloed hebben op het spel. Zo kan je bepaalde kanten kiezen als de Guardians onderling een discussie hebben en zijn enkele keuzes ook van invloed op het verhaal zelf.

Een onheilspellende wolk

Over alles in Guardians of the Galaxy ben ik echt enorm positief. Het grote nadeel daarvan is dat deze Switch-versie het een erg onaangename ervaring maakt. Zelfs met mijn Switch OLED in een dock met een bedrade internet connectie voelt de game enorm traag aan. Het is deels te wijten aan een vertraging tussen het indrukken van de knop en de acties van Star-Lord, maar ook lijkt het bijna alsof deze Cloud-versie nog eens extra gecomprimeerd is om te draaien op de Switch. Grafisch valt de game zwaar tegen, met lage resolutie voor veel van de textures en ook regelmatig modellen van personages die gewoon niet of slecht zichtbaar zijn. Dit alles laat het enorm goedkoop aanvoelen, zeker omdat alles wat niet met de performance te maken heeft echt van hoge kwaliteit is. In tegenstelling tot andere cloud-versies merkte ik geen dip in performance als ik van mijn bedrade connectie naar een draadloze internetverbinding wisselde in handheld mode. Maar toch bleef de hele game aanvoelen alsof ik door de modder liep tijdens het spelen.

Dit screenshot komt uit de Cloud-versie van het spel en kan je grafisch dus vergelijken met het officiële screenshot hieronder van dezelfde scene.

Het officiële screenshot van deze scene uit Guardians of the Galaxy op andere hardware (waar de Cloud-versie gebruik van zou moeten maken)

Ik durf vrijwel zeker te stellen dat Guardians of the Galaxy echt een fantastisch spel is. De schrijfstijl weet deze personages perfect samen te vatten en plaatst ze in een nieuw en origineel verhaal dat ik heel graag wilde meemaken. Echter alles van deze specifieke Cloud-versie ontmoedigde mij om op deze manier door te spelen. De game voelt onnodig langzaam, met name door input-vertragingen en erg veel grafische compromissen. Juist dat laatste is erg bizar, aangezien een Cloud-versie altijd gebruik maakt van betere hardware zodat de game goed speelbaar is. Guardians of the Galaxy krijgt absoluut mijn aanbeveling, maar speel hem gewoon simpelweg niet op de Nintendo Switch. Ik hoop dat ontwikkelaars hiervan leren en misschien in de toekomst bewust zullen kiezen om een game geen Cloud-versie te geven, want dit voelt als een blamage voor een geweldig spel.

4

• + Fantastisch verhaal met goed geschreven personages en leuke gameplay..
  • - dat absoluut niet tot zijn recht komt door compromissen in de cloud-versie.
  • - Input-delays zijn veel voorkomend
  • - grafisch teleurstellend voor een Cloud versie
  • - Zelfs met een bedrade internet connectie blijft de game langzaam aanvoelen

0

25-04-2024

0

Nikkei: Switch-productie met 20% omlaag door chiptekorten

1

Nieuws Nikkei: Switch-productie met 20% omlaag door chiptekorten

02-11-2021

1

Nieuw personage voor Bloodstained: Ritual of the Night

0

Nieuws Nieuw personage voor Bloodstained: Ritual of the Night

02-11-2021

0

Discussieer met ons mee! 4

Monokuma

2 nov 21 om 16:23

#2321‍

807 XP | 137 comments

De cloud is er om spellen naar Switch te brengen die anders niet op het apparaat te spelen zijn...maar als dit dan het resultaat is, waarom zouden ontwikkelaars dan deze stap maken? Het feit dat een online spel toch visueel gecomprimeerd is geeft mij het idee dat ze toch geld proberen te harken bij een potentieel doelgroep dat niet te realiseren is. Het had niet zo hoeven te zijn. Google Stadia heeft aan mij bewezen dat je zelfs op een draadloos netwerk redelijk een spel kunt spelen. Er is dan wel een beetje invoeruitstel, maar dat is iets waar je aan kunt wennen en het geeft nog steeds best wel goede beeldkwaliteit voor een stream.

Maar goed, volgens mij is dit probleem niet helemaal aan Square Enix te verwijten, want de internethardware in de Switch is volgens hardware-experts behoorlijk matig.

Nog even een vraag over de twee afbeeldingen die de hardware en cloud vergelijken, is het de bedoeling dat Rocket en Groot niet op jouw foto staan? Is het bijvoorbeeld door variabelen waar jij invloed over had, of is dit gewoon omdat hun modellen niet op tijd ingeladen waren?

willem

2 nov 21 om 17:06

#2322‍

379 XP | 45 comments

Die hardware in de switch, met name de internet chip, is inderdaad erg berucht. Ik denk dat dat één van de belangrijkste upgrades is die een toekomstig Switch model moet gaan maken en niet alleen voor online spellen en cloud gaming, maar ook voor downloadsnelheden etc. M.b.t. je vraag. Dat komt inderdaad door de variabelen. Had verder niet te maken met een specifiek laadprobleem van wat ik mij herriner. Ik had een aantal screenshots ietwat willekeurig gemaakt tijdens mijn tijd met het spel en deze kwam aardig in de buurt van één van de officiële vanuit Square-Enix, dus ik vond het een goed vergelijkingspunt. Niet dat ik had verwacht dat de kwaliteit in de buurt zou komen van het officiële screenshot, maar het is toch nog wel erg triest hoe ver dat uit elkaar ligt.

Monokuma

2 nov 21 om 18:13

#2323‍