Grim Guardians: Demon Purge uitgelichte afbeelding nintendo switch

Grim Guardians: Demon Purge - Een demonisch goed avontuur!

Grim Guardians: Demon Purge is een van de zoveelste 2D platformers op de Nintendo Switch. Wat doet het spel om zich te onderscheiden van de rest? Een ding zal ik je alvast vertellen: maak je maar klaar voor een demonisch goed avontuur tijdens het spelen van Grim Guardians: Demon Purge!

Grim Guardians: Demon Purge is een 2D side scrolling actie-game waarin je als twee zussen speelt: Shinobu en Maya. Ze zijn beiden demonenjagers en willen hun school, die veranderd is in een demonisch kasteel, weer normaal maken. De twee zussen hebben beiden totaal verschillende vaardigheden die ze helpen om het op te nemen tegen de verschillende demonen die zich schuilhouden in het kasteel.

Onderweg kom je een hoop demonisch gespuis tegen.

Een hells goed verhaal

In Grim Guardians: Demon Purge is de school van Shinobu en Maya door een demon genaamd Kurona veranderd in een demonisch kasteel. De verandering van de school was bedoeld als grap. Kurona heeft dit voor elkaar gekregen door de normale wereld samen te smelten met de demonen-wereld. Tijdens de samensmelting van de twee werelden kwamen verschillende studenten vast te zitten in het kasteel, en veranderden sommige studenten zelfs in demonische eindbazen. De enige manier om de school weer terug te veranderen, is door Kurona te verslaan.

Twee verrassende hoofdpersonen

Tijdens het spelen van het spel heb je twee personages tot je beschikking: Shinobu en Maya. Shinobu is gespecialiseerd in langeafstandsaanvallen met behulp van haar anti-demon machinegun. Maya blinkt daarentegen uit in krachtige aanvallen van dichtbij met haar origami-wapens. Je zal tijdens het spelen vaak tussen de zussen moeten wisselen om op een optimale manier verschillende demonen te verslaan.

Naast hun hoofdwapen hebben Shinobu en Maya beiden een eigen arsenaal aan secundaire wapens. Deze worden vrijgespeeld door het verslaan van verschillende eindbazen, en kunnen op veel momenten goed van pas komen. De secundaire wapens kunnen echter niet onbeperkt gebruikt worden. Elke secundair wapen vereist een bepaald aantal Weapon Points om gebruikt te kunnen worden. Deze zijn overal in het kasteel te vinden.

Op naar de top

Grim Guardians: Demon Purge is verdeeld in zeven verschillende levels, die zich elk in een bepaald deel van het kasteel afspelen. Het doel van het spel is om de top van het kasteel te bereiken en daar Kurona te verslaan. Aan het eind van elk level zal je het tegen een eindbaas moeten opnemen. Daar ontvang je na het verslaan van een eindbaas een nieuw secundair wapen. Deze laten je delen van het kasteel ontdekken waar je voorheen niet bij kon. Er is dus per level veel te verkennen, wat het spel een goede replay value geeft.

Retro, of juist modern?

Vanwege de art style lijkt Grim Guardians: Demon Purge op een retrogame die voor de SNES gemaakt had kunnen zijn. Het spel bestaat bijna volledig uit 16-bit pixel art, waardoor het een soort van nostalgie geeft naar de spellen van vroeger. Daarentegen krijg je tijdens belangrijke cutscenes heel gedetailleerde tekeningen te zien, wat het spel weer iets moderns geeft.

Tijdens de verhalende cutscenes krijgt Grim Guardians: Demon Purge een heel andere artstyle.

Er zijn meer dingen die dat moderne gevoel geven. Door de levels heen liggen bijvoorbeeld speciale items verstopt. Denk hierbij aan een item dat je sub weapons versterkt, of een item dat je maximale HP verhoogt. Ze maken de reis van Shinobu en Maya net iets minder zwaar.

Helaas bevat het spel ook wat minpuntjes. Zo werkt de platforming niet altijd even handig. Sommige sprongen en platforms zijn nauwelijks haalbaar en soms zelfs niet te bereiken. Daarnaast bevat het spel hier en daar wat wellicht aanstootgevende beelden en dialogen, zoals net wat te open kleding. Maar dat moet maar net je ding zijn. Verder was het verhaal relatief kort, binnen een paar uur ben je er zo doorheen.

Genoeg extra’s om je bezig te houden

Na het uitspelen van het verhaal biedt Grim Guardians: Demon Purge nog een paar interessante extra gamemodi: Boss Rush en de Legend moeilijkheidsgraad. In Boss Rush neem je het een voor een op tegen alle eindbazen uit de game. Voordat je start met Boss Rush zijn er een aantal dingen die je kan aanpassen, waaronder het aantal spelers en de moeilijkheidsgraad.

Ook wordt dus de Legend moeilijkheidsgraad vrijgespeeld. Hierin worden vijanden herboren als je van ruimte in het kasteel wisselt. Daarnaast krijg je een game over als de HP van één van de zussen op is. Als één van de zussen al haar HP verliest, kan je dus niet meer doorgaan met de ander zoals in de andere moeilijkheidsgraden.

Verder zijn er verschillende achievements die je kan verkrijgen tijdens het spelen van het spel. Er is ook een lokale coöp-modus beschikbaar, waarin in je met maximaal twee spelers het verhaal kan spelen.

Grim Guardians: Demon Purge lijkt op het eerste oog op een van de vele 2D platformers op de Nintendo Switch, maar het spel weet zich in verschillende categorieën te onderscheiden van de rest. Het originele verhaal, de intuïtieve gameplay, de variatie in de verkenning en de extra gamemodi maken het erg fijn om te spelen. Voor iedereen die van 2D platformers houdt, is Grim Guardians: Demon Purge zeker een aanrader.

8.3

• + Originele personages en verhaal
  • + Verkenning en replay value
  • + Intuïtieve gameplay
  • - Soms onhandige platforming
  • - Relatief kort

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Endless Ocean: waarom deze Wii-klassieker zo goed is

1