GRID Autosport

• 25 okt 19 om 15:00

• 0

GRID Autosport is een vreemde eend in de bijt. De game kwam oorspronkelijk uit in 2014 op de vorige generatie video game systemen. Ja, dat heb je goed gelezen. Hoewel de PlayStation 4 en Xbox One iets minder een jaar op de markt waren, besloot Codemasters het spel op de oudere platformen uit te brengen. Opmerkelijk? Dat zeker, vooral gezien het een gat had kunnen vullen. Dat gezegd hebbende, het was en is een kwalitatief sterke titel met vele racing events. Nu, bijna vanuit het niets, verschijnt deze klassieker op de Nintendo Switch. Het resultaat is uiterst fraai.

Vroom, Vroom

Om maar meteen met de deur te vallen: GRID Autosport is nog steeds een fantastische game. Het is race-ervaring zonder de onnodige content die het genre soms zo oppervlakkig houdt. Er is geen eindeloze verhaalmodus of activiteiten die zich constant herhalen. Nee, GRID Autosport besluit om progressie slim en toegankelijk te houden. Er is daadwerkelijk waar voor je geld met een variatie aan mogelijkheden. Het spel is opgedeeld in kleinere seizoenen waar je een keuze kunt maken uit five verschillende disciplines. Het maakt niet uit waar je voor gaat, zolang je je er maar fijn bij voelt. Deze opzet maakt het uitnodigend om nog een race te doorlopen, vooral gezien je vrij kunt wisselen.

Deze vijf stijlen weten elk een degelijk vlak naar behoren te raken. Ikvond mijzelf vaak in de Open Wheel optie, waar risico’s nemen hoog in het vaandel staat. De auto’s gaan sneller, deelnemers zitten constant op je hielen en het blijft tot het allerlaatste moment spannend. Als ik liever voor mijn lol speel, dan ga ik toch liever voor Touring. Iedereen rijdt op dezelfde hoogte, maar het komt allemaal neer op de details. Persoonlijk ben ik niet zo goed als het aankomt op Tuner, waar driften en tijd een belangrijke factoren zijn. Gelukkig kun je, opnieuw, het programma naar eigen smaak aanpassen. Na loop van tijd ging ik vaak Street Racing en Endurance af, mede omdat zo van elkaar verschillen. Het pakket zit gewoon ontzettend strak in elkaar.

Mocht je echt interesse hebben om elke discipline te doorgronden, dan kan dat natuurlijk ook. Door zoveel mogelijk races af te werken, kun je toegang krijgen tot een geheime zesde optie genaamd GRID. Het neemt alle vijf genres en gooit ze allemaal in een grote pot. Daarnaast ben je ook niet verplicht ze op een bepaald niveau te doorlopen. Liggend aan het niveau krijg je meer of minder hulpmiddelen om races tot een goed einde te brengen. Zo kun je help krijgen met gas geven, het AI-niveau omhoog brengen en de oh zo belangrijke hulplijn uitschakelen. Daarvoor word je beloond, maar een belangrijk onderdeel van de spelervaring is het niet.

Aan opties geen gebrek

Waar Feral Interactive mij heeft weten te verrassen zijn de besturingsopties. Nu is het geen verrassing meer dat de controllers op de Nintendo Switch digitale triggers bevatten. Natuurlijk is dat vervelend, vooral met een game zoals deze. Dat gezegd hebbende, GRID Autosport is het best besturende race-avontuur voor je systeem. Zelfs met de Nintendo Switch Lite kon ik het spel zonder problemen besturen, en was er genoeg nuance te vinden. Daarnaast bied het spel extra mogelijkheden voor de mensen die blijven treuren. De eerste mogelijkheid is om de rechter stick te gebruiken voor het maken van snelheid. Het werkt voortreffelijk, al vraagt het wel wat gewenning van de speler. Een andere optie, in mijn optiek de betere, is dat je gebruik kunt maken van de Nintendo GameCube-controller. Het is niet zomaar een functie, want GRID Autosport heeft een specifiek menu voor deze controller. Je kunt alles naar eigen inzicht instellen, iets wat GRID uiterst uniek maakt.

Vanuit een grafisch oogpunt biedt GRID Autosport ook vele mogelijkheden. GRID kent drie verschillende grafische opties en deze kunnen op elk moment tijdens gameplay worden aangepast. In Graphics Mode is er meer pracht en praal te aanschouwen, dat in ruil voor 30 frames per seconde. Performance mode schaalt bepaalde intensieve effecten terug, maar dan kun je wel in 60 frames per seconde spelen. Tenslotte, exclusief in handheld mode, kun je ook voor Energy Saver mode gaan. Het neemt wat stappen terug, maar het stelt je in staat om onderweg nog langer te spelen. In welke optie dan ook, was ik erg onder de indruk van de grafische kracht van GRID Autosport.

Tot nu toe lijkt het wel of ik niks heb aan te merken op GRID Autosport, en misschien is dat ook wel een beetje zo. Toch vind ik hier het juiste moment om het over de multiplayer te hebben. Feral Interactive heeft aangekondigd dat een gratis multiplayer update in de maak is voor de Nintendo Switch. Toch vind ik het uitermate jammer dat het er nu niet in zit. Begrijp me niet verkeerd: je krijgt nog steeds het complete single-player avontuur met alle gereleasde DLC. Het is een fraai pakket, maar het origineel had zowel splitscreen als online opties. Er zijn zelfs geen leaderboards op het moment, wat alles net iets beter zou maken. Het voelt als een smet op het geheel, ook al weten we dat het komen gaat.

Met vijf verschillende race genres en vele banen om te overbruggen, past GRID Autosport perfect op de Nintendo Switch. Het biedt van alles en deinst hier niet voor terug. Hoewel het spel tijdelijk single-player zal blijven, is het je centen nog steeds meer dan waard. Met grafische praal en de beste besturing in een Switch racing game, weet het meteen een strakke indruk achter te laten.

8.5

• + Fantastische single-player campaign
  • + Veel variatie en goede opbouw