Graceful Explosion Machine

• 4 mei 17 om 15:00

• 0

Als het op 2D-shooters aankomt, springen spellen als Fantasy Zone, Gradius en Geometry Wars boven de rest uit. Wat zou er gebeuren als je deze drie games in een blender stopt en een nieuw zijwaarts 2D-avontuur creëert? Je zou een spel krijgen dat enorm veel lijkt op Graceful Explosion Machine. De eerste Nintendo eShop-release van Vertex Pop brengt stijl, actie en een aantrekkelijk combo-systeem. Is het echter genoeg om lang te blijven boeien?

Van actie komt reactie

In Graceful Explosion Machine beweeg je een schip door 36 verschillende levels op vier planeten. De levels zijn tunnels die zich herhalen. Je zit als het ware vast in een grot waar je vrij naar links en rechts kunt bewegen. Het hoofddoel is om je vijanden neer te knallen tot geen enkel gespuis meer over blijft. Dat klinkt misschien saai als ik het zo uitleg, maar de game gaat dieper dan dat. De eerste signalen hiervan vind je in het wapensysteem. Uiteraard heb je je een standaard laser, maar deze raakt oververhit in luttele seconden. Daartegenover staan drie speciale wapens: de Missiles, Energy Sword en Sniper Beam. Dit machtige arsenaal verbruikt energie, wat je krijgt van het alienmeppen. De speler zal constant moeten wisselen tussen de laser en de andere drie wapens en het hoofd erbij moeten houden. Een vitale fout kan zo het einde betekenen van de rit, waardoor je een start moet maken vanaf het laatste checkpoint.

Naast het arsenaal is ook belangrijk hoe je voortbeweegt in een level. Met de stick beweeg je vliegensvlug door het level, maar je kunt ook gebruik maken van een dash. Het is de laatste oplossing om jezelf en de huidige score in leven te houden. De highscores zullen je flink bezighouden, zelfs nadat je alle 36 levels hebt voltooid. Om een hogere score te behalen, kun je een level nogmaals proberen. Voor de felbegeerde S-rank zul je zonder stoppen alle vijanden in een rap tempo moeten verslaan. Dit houdt je multiplier in leven. Deze kan fiks oplopen hoe langer je het volhoudt, wat een opwindend gevoel met zich mee brengt. Een belangrijke techniek hier is om je beweegrichting te veranderen met de ZL- of L-knop. Hierdoor kun je soepel naar de volgende zwerm vijanden vliegen en het nodige tempo opbouwen.

De levels voelen als speeltuinen waar jij mag doen en laten wat je wilt. Het is al weer een tijd geleden dat ik deze drang voelde in een 2D-shooter. Geometry Wars wist mij urenlang op deze manier te vermaken en Graceful Explosion Machine doet dat gewoon dunnetjes over. Het is aangenaam om nieuwe records neer te zetten. Deze kun je delen op online leaderboards en zodanig de strijd aangaan met iedereen op je vriendenlijst. Als je onderweg speelt kun je scores pas vasthouden als je een internetverbinding hebt. Dat moedigt je niet echt aan voor een perfecte run in de handheldmodus.

Gemaakt voor Switch

Grafisch is Graceful Explosion Machine een pareltje. Het steekt technisch niet heel ingewikkeld in elkaar, maar maakt gebruik van een indrukwekkend kleurenpalet. Dit valt op in hoe de wapens afvuren, vijanden op je afkomen en de verscheidene achtergronden. Alles is gebouwd op lagen, waardoor het makkelijk valt te onderscheiden. Daarnaast helpen de geluidseffecten en muziek om de aspecten te verduidelijken en liggen ze fijn in het gehoor. De audio cues worden bijgestaan door de HD Rumble-functionaliteit, waarmee je elke knal of druk op het schip voelt in de controller!

Graceful Explosion Machine is momenteel één van de leukste Nintendo eShop-games voor de Nintendo Switch. Het is een uitermate strak avontuur met juist hoeveelheid aan content, visuele pracht en een fijne besturing. Het merendeel klopt aan deze 2D-shooter dat aspecten mixt uit andere games voor een unieke uitkomst. Het opbouwen van combo’s is verslavend en ik ga er uren ingooien, zelfs nu dat de recensie achter de rug is. De enige grote smet op het geheel zijn de online leaderboards. Deze game leeft op dat aspect, waardoor je het niet vasthouden van scores als een tegenvaller kan ervaren. Zelfs met dat dieptepunt kunnen we Vertex Pop alleen maar prijzen voor een uitmuntend stukje software.

9

• + Visueel is het ontzettend strak
  • + 36 levels aan zijwaartse speeltuinen