Grab the Bottle

Op het eerste gezicht ziet Grab the Bottle eruit als een goedkope puzzelgame. Zo een met veel te veel levels, die zich eigenlijk vooral leent voor de mobiele platformen, met irritante advertenties overal en extra in-game aankoopmogelijkheden. Die game die het dertienjarige meisje in de bus voor je op haar telefoon speelt om de tijd te doden. En helaas: het blijkt ook precies zo’n game te zijn, zij het zonder advertenties en in-game aankopen…

In Grab the Bottle speel je elk level uit door, je raadt het al, een fles te grijpen. Zelf kun je echter niet bewegen, maar gelukkig heb je een oneindig lange arm die zich door het hele level uit kan strekken. Voordat je de fles kunt pakken, moet je eerst wat andere voorwerpen verzamelen in een level: bijvoorbeeld flessenopeners of speentjes. En hier komt de clue: dit maakt het steeds lastiger om niet met je arm in de knoop te komen. Plan je stappen dus zorgvuldig uit.

Het irritantste aan deze vorm van gameplay is nog wel dat er nooit één succesformule is. Vaak genoeg kom je bij smalle doorgangen in de knoei, want je mag niet tegen de omgeving of blokkerende voorwerpen aanstoten. Doe je dit drie keer, dan moet je het level opnieuw beginnen. Voornamelijk de latere levels maken het zo vrij onmogelijk om een level te halen. Pas na een keer of zes het level niet halen, biedt het spel je de optie aan om met een handschoen te spelen, waardoor je geen ‘game over’ meer gaat. Waarom niet al vanaf het begin deze mogelijkheid geven?

Het spel biedt een andere hulp – tevens pas na meermaals een level falen – in de vorm van strategie. Het spel zegt dan in welke volgorde je voorwerpen moet oppakken en/of gebruiken. Ook hier kleeft een nadeel aan: soms moet je weliswaar een bepaald voorwerp pakken, maar allereerst je arm in zo’n bocht bewegen, dat je iets kunt opvangen. Zo laat zelfs deze strategische hulp nog veel aan je eigen inschatting over. Soms glitcht de optie ook, en verdwijnt de visuele hulp plotseling halverwege een level.

Alles bij elkaar weet het spel zo nooit echt de juiste flow te vinden. Elk level ziet er vergelijkbaar uit: je kijkt hoe het eruit ziet, probeert eens wat, haalt het level niet, probeert door tot de hulpopties beschikbaar worden, en speelt het level zo vervolgens uit. Al na een paar levels haal je hier geen plezier meer uit. Als er dan eindelijk wat variatie komt (een vogel steelt je flesje en vliegt ermee heen), blijkt dit level alleen nog maar frustrerender dan de saaie, normale levels. Wat ik deze matige puzzelgame nog wél wil geven, is een complimentje voor de prachtige en doeltreffende designkeuzes. De levels zien er allemaal net zo mooi uit en differentiëren goed tussen belangrijke objecten en achtergrondvulling.

Grab the Bottle heeft misschien wel een uniek puzzelconcept gevonden, maar heeft hier helaas geen overtuigende game uit kunnen creëren. Het navigeren met de lange arm blijkt door de invulling van het spel voornamelijk frustrerend en eentonig. Zelfs als het spel er wat variatie in gooit, verveelt dit alternatief na enkele trial-and-error-pogingen net zo. Door beter met de twee hulpopties om te springen, had de ontwikkelaar het spel al een stuk aantrekkelijker kunnen maken. Voor nu zou ik zeggen: grijp vooral thuis uit de koelkast een flesje Cola of melk, en laat Grab the Bottle maar op de plank staan.

2

• + Mooi design
  • - Hulpoptie 'handschoen' komt keer op keer te laat