Golf With Your Friends

• 22 jun 20 om 12:30

• 0

Minigolf is een bezigheid die zich uitstekend leent voor digitale versies. Er is een duidelijk begin en einde met obstakels die fijn zijn in hun eenvoud. De insteek van Golf With Your Friends is om alles absurder te maken en hierdoor een nieuw publiek aan te spreken. Speel met maximaal twaalf man, thematische omgevingen en een aantal vrij opmerkelijke opties. Weet Golf With Your Friends te bekoren en zodanig een multiplayer-hit neer te zetten?

Golf With Your Friends heeft alle potentie in de wereld. Met elf velden, ieder met 18 holes, zijn er bijna 200 holes om je mee te vermaken. Elk parkoers heeft een leuk aangekleed thema wat alles een identiteit geeft. Ik ben ontzettend te spreken over twee werelden in het bijzonder: een ruimtestation en een spookhuis. Het ruimtestation is ontzettend knap neergezet, terwijl het spookhuis de beste details kent. Gezien het spel door Team17 wordt uitgegeven, is er uiteraard ook een Worms-thema. Mooier kan het niet.

De dingen die het doen

Nou ja, het zou fijn geweest als de latere holes simpeler waren neergezet. Het probleem is dat je constant slagen moet proberen zonder dat het een resultaat op kan leveren. Natuurlijk, je wordt beter naarmate je meer banen speelt, maar voor een multiplayer-opzet kan het nadelig zijn voor nieuwkomers. Golf With Your Friends heeft een dusdanige moeilijkheidsgraad dat het nodig is om de banen te leren voordat je dat plezier kunt hebben. Als iemand die actief spellen speelt is het geen probleem, maar ik heb wel moeite om het spel aan anderen te introduceren.

Wat niet bepaald meewerkt is dat het besturingssysteem gewenning vraagt. Je bepaalt de hoeveel kracht met de linkerstick, bepaalt de richting met de rechterstick en klikt op de A-knop om te bal af te vuren. Mijn probleem komt opnieuw neer op het volgende: voor een goede multiplayer-match moet ik eerst het één en ander uitleggen. In sommige modi heb je daarnaast extra opties zoals de spin, wat er meer regels bovenop gooit. Ohja, spin zit ook onder de linkerstick. Waarom? Geen idee.

Veel te doen

Gelukkig valt er wel plezier uit Golf With Your Friends te putten. De game bevat meerdere game modi die alleen of met vrienden gespeeld kunnen worden. Uiteraard heb je Classic, waarbij je van hole naar hole gaat. Explore en Party zijn erg vergelijkbaar, al heb je meer vrijheden. In Party komen er allerlei power-ups beschikbaar en kun je zelfs springen. Als je wilt lanterfanten valt dit ontzettend aan te bevelen. Hockey is, echter, mijn favoriete optie in Golf With Your Friends. Je krijgt een groter doel, er is meer ruimte om te scoren en je kunt vrijer experimenteren. Het speelveld voelt hier wat meer gelijkwaardiger. Hetzelfde kan niet gezegd worden van Dunk, wat basketbal met golf probeert te mixen. Dat werkt zo goed als je zou verwachten.

De lokale en online multiplayer voelen als twee compleet andere werelden. Met lokaal zou je op elkaars beurt moeten wachten, wat tijd in beslag neemt. Gelukkig kun je de tijd en lengte van spellen inkorten zodat het niet gaat vervelen. De echte chaos vind je echter online. Iedereen, tot en met twaalf man, schiet er op los en dat ziet er fantastisch uit. Toch, toegegeven, misschien is het slimmer om met vrienden af te spreken. Tijdens onze speelsessies hielden de meesten het niet de volledige 18 holes vol. Dat is zo jammer, gezien de chaos motiverend werkt voor de multiplayer-pret.

Gewoon prima

Golf With Your Friends loopt prima op Nintendo Switch. Het is een kleurrijk geheel dat ontzettend aanspreekt en de interesse wekt om te spelen. Toch is het goed te benoemen dat textures iets te langzaam inladen en de laadschermen lang duren. Het heeft weinig impact op de gameplay, maar het blijft licht vervelend. Mijn grotere probleem is de muziek. Elk parkoers heeft zijn deuntje dat stuk voor stuk ontzettend snel gaat irriteren. De loop is veel te kort, waardoor dezelfde melodieën in je hoofd worden gedreund.

Golf With Your Friends is leuk alleen of in multiplayer, maar het is ver van perfect. Sommige holes blijken vrij pittig, wat het niet uitnodigend maakt voor een multiplayer-setting. Voor mensen die het meer casual willen spellen weet ik niet of ik het echt kan aanraden. Als je met willekeurige tegenstanders online wil spelen heb je mogelijkheid dat anderen tijdens de rit er al weer mee stoppen. Je kunt echter veel plezier beleven met de juiste mensen om je heen. De levels zitten leuk in elkaar, er zijn verscheidene speelmodi en daarnaast ligt pure chaos zo op de loer. Mocht je de juiste mensen vinden, dan weet Golf With Your Friends te boeien.

6.5

• + Vele speelmogelijkheden
  • + Online multiplayer fantastisch