Golf Peaks - Geen berg van een spel, maar een piekfijne mini-golfgame

• 11 apr 19 om 12:00

• 0

Midgetgolfen op kinderfeestjes stond vroeger in mijn ogen altijd wel gelijk aan een geslaagd feestje: er bestaan weinig dingen die tevredenstellender zijn dan in een keer het golfballetje in de hole weten te rollen, zeker met allerlei obstakels op het veld. Het is bijna een puzzeltje. Ik was dan ook meteen geïnteresseerd toen Golf Peaks ook echt een puzzelspelletje had gemaakt van dit simpele principe. Maar is Golf Peaks ook echt een piekfijne game?

Golf Peaks lijkt alleen verder niet zozeer een potje midgetgolfen. In dit spel golf je namelijk niet op een groot veld en zelfs niet in een kinderfeestjessetting, maar op een hele hoge berg. Deze is met een mooie, simplistische artstyle vormgegeven en bestaat uit een rooster van vakjes. Het doel is uiteraard nog wel om het golfballetje in het gat te rollen, maar dit doe je met behulp van een aantal gegeven kaarten die zeggen hoeveel vakjes het balletje rolt. Elke keer wanneer je zo’n kaart gebruikt, verdwijnt die uit je handen. En dan moet jij maar uitvogelen hoe je met die paar kaarten het balletje zonder slag of stoot in de hole krijgt.

Hole-in-one

Op die manier maakt Golf Peaks van het simpele golfspelletje een kleine breinbreker. Door je maar een beperkt aantal zetten te bieden, schotelt het spel je iedere keer op met net wat andere golfpuzzeltjes voorop die hoge berg. En dan worden die puzzeltjes iedere keer nieuw leven ingeblazen door steeds nieuwe elementen te introduceren: zo moet je ook het balletje de hole in weten te rollen met kaarten die het laten hoppen, of vakjes met andere soorten terreinen waardoor je dus andere eigenschappen moet weten te overwinnen.

Maar ondanks dat het spel vaak zulke nieuwe elementen introduceert, wordt Golf Peaks absoluut niet ingewikkeld. Het spel zorgt ervoor dat je eerst even rustig kennis kunt maken met een nieuw element door middel van een paar simpele levels en die levels worden dan langzaam maar zeker steeds lastiger om op te lossen. Op een gegeven moment wordt er weer een nieuw element geïntroduceerd en gaat het spel dezelfde patroon af. Deze prettige moeilijkheidsopbouw gecombineerd met een lekker ontspannend liedje maakt Golf Peaks een erg fijn spel om te spelen.

Mini-golfgame

Want het is ook echt leuk om dit soort kleine puzzeltjes op te lossen: je doel is steeds duidelijk en mocht je een verkeerde zet maken, kun je weer razendsnel opnieuw beginnen of een zet ongedaan maken. Op die manier zijn de puzzeltjes van Golf Peaks niet frustrerend en geven die je na een paar minuten zitten peinzen en dingen uitproberen, dat heerlijk eureka-gevoel wanneer je eindelijk weet hoe je het moet oplossen.

Golf Peaks doet mij daarom een beetje denken aan een Professor Layton-minigame, wat in mijn ogen alleen maar een compliment is. Het is een solide puzzelspelletje dat een principe tot in het uiterste onderzoekt en kleine iteraties erop maakt. Maar een minigame betekent ook dat het maar een klein spelletje is, en dat is ook zeker waar voor Golf Peaks. De puzzeltjes speel je steeds in een enkele minuutjes wel uit en als je een beetje je best doet, heb je het spel in een paar uur wel uitgespeeld.

Al met al is Golf Peaks een erg aangenaam puzzelspelletje. De moeilijkheidsgraad van de kleine hersenkrakers is precies goed en wordt prettig opgebouwd. Tel hier een mooie simplistische artstyle en rustgevende muziek bij op, en je hebt een ontspannen tijdverdrijf gevonden voor op je Nintendo Switch. Heel veel meer is Golf Peaks ook niet, maar dat maakt op zich niet uit. Golf Peaks is namelijk misschien geen berg van een spel, maar het is wel een top puzzelspelletje voor tussendoor.

7

• + Aangenaam spel
  • + Moeilijkheidsgraad puzzels precies goed