ghost trick switch

Ghost Trick: Phantom Detective - De geest is uit de fles

• 27 jun 23 om 17:00

• 0

In Ghost Trick sterft jouw personage nog voordat je de game hebt opgestart. Het spel zelf lag de afgelopen jaren ook ergens op een stapel met vergeten franchises. Tot nu, want Capcom blaast deze cultklassieker nieuw leven in op moderne systemen. Met verbeterd beeld, mooier geluid en een bescheiden prijs van 30 euro lijkt dat geen slechte deal, maar is dat voldoende voor een geslaagde wederopstanding?

Ghost Trick draait om het spookachtige avontuur van Sissel, een geest die de kracht heeft om objecten te manipuleren en de tijd terug te spoelen. Sissel is vermoord en het is aan jou om uit te vinden door wie en waarom. Met dit sterke concept pakt Ghost Trick je vanaf minuut één, al zul je waarschijnlijk wel even moeten wennen aan hoe het spel daadwerkelijk speelt.

ghost trick switch screen

Goede vraag!

Ghost, Trick en Takumi

De gameplay draait om het oplossen van puzzels en het juist timen van acties om de gebeurtenissen in het verhaal te beïnvloeden. Dit doe je door middel van twee acties: Ghost en Trick. Met een druk op de L-knop ga je in Ghost-modus en kun je objecten bezitten, van lantaarnpalen tot paraplu’s. Er is alleen één catch: de lantaarnpaal en de paraplu moeten wel dicht genoeg bij elkaar staan om de overstap in geestvorm te maken. Deze simpele beperking verandert Ghost Trick in een echte breinbreker.

Cruciaal om door een level te bewegen is namelijk de Trick-modus. Hiermee manipuleer je objecten om je doel te bereiken. Zo kun je de eerdergenoemde paraplu openklappen zodat deze een stukje door de wind meegenomen wordt. Of neem bezit van een hijskraan en takel een snode bad guy bij zijn jasje omhoog, zodat zijn geweerschot mist. Het is geen eenvoudig concept, maar zodra je de game speelt, valt het kwartje al snel.

ghost trick switch screen ghost mode

Als verse geest heb je maar een zeer beperkt bereik.

De grote man achter Ghost Trick is niemand minder dan Shu Takumi. Takumi is de geestelijk vader van de Ace Attorney-serie en heeft weer een knotsgek verhaal vol met spannende moorden en leuke twists geschreven. Gedurende je avontuur kom je vele geweldige personages tegen, waaronder de hond Missile, wiens droge opmerkingen me meerdere keren aan het lachen maakten. Liefhebbers van Ace Attorney zullen zich in ieder geval aardig snel thuis voelen bij Ghost Trick.

Blast from the Dual Screen past

Ghost Trick verscheen in Nintendo in 2010 voor de Nintendo DS, maar is nog steeds uniek in zijn soort. Capcom heeft dus vooral wat extra’s aan de ervaring toegevoegd, zonder al te veel te rommelen met het origineel. Zo zijn de graphics een stuk strakker en de animaties soepeler. Met name dat laatste is echt een flinke  sprong vooruit: het origineel voelt in vergelijking enorm houterig aan. Ook klinkt de arranged soundtrack erg goed. Puristen kunnen trouwens ook terugschakelen naar het blikkerig klinkende origineel. Je weet wel, voor de echte Nintendo DS-experience.

Twijfel je nog? Er is een demo beschikbaar op de eShop.

Misschien denk je nu: “Nintendo DS-experience? Maar de Nintendo Switch heeft maar één scherm!” Dat was in ieder geval mijn eerste gedachte, maar de waarheid is dat Ghost Trick zich vooral op het onderste scherm afspeelt. Dit was het touchscreen van de DS en ook de Nintendo Switch-versie kun je volledig met de aanraakbesturing spelen. Zelf gebruikte ik vooral de knoppen, maar het is tof dat Capcom de authentieke ervaring ook beschikbaar stelt.

Een domper voor mij is dat het originele beeldformaat van 4:3 is behouden. Het voelt gewoon raar om een moderne Nintendo Switch-titel te spelen alsof het een Super Nintendo game is op NSO. Net als op NSO is er zelfs geen stretch-optie is om het scherm volledig  te vullen. Een andere aanpassing die ik mis, is een hint-systeem. Net als in Ace Attorney komt het soms voor dat je vastzit, maar dan zul je dus ouderwets de oplossing op internet op moeten zoeken, als je er echt niet uit komt. Dat doet bijvoorbeeld de Great Ace Attorney, met zijn autoplay optie, toch beter.

Ghost Trick is met recht een cultklassieker die een nieuw leven verdient op de Nintendo Switch. Dankzij het unieke concept en het sterke schrijfwerk voelen de avonturen van Sissel geen dag verouderd. Capcom heeft de visuals en muziek de nodige upgrades gegeven, maar had van mij nog wel wat verder mogen gaan met een 16:9 breedbeeld-optie en een hint systeem. Met een gereduceerd prijskaartje van 30 euro, hadden we het echter slechter kunnen treffen.

8

• + Ghost Trick is nog steeds fris en uniek
  • + Nieuwe graphics en zeer soepele animaties
  • + Typische Shu Takumi humor en gekkigheid
  • - 4:3 aspect ratio is een domper
  • - Modernisering had nog wat verder doorgevoerd mogen worden

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0