Gekido: Kintaro's Revenge

• 6 mei 18 om 21:43

• Mark

• 0

Gekido: Kintaro’s Revenge steekt de originele beat ‘em up-game Gekido Advance: Kintaro’s Revenge, dat uitkwam in 2002 op de Game Boy Advance, in een nieuw jasje. Destijds werd men verrast door de gedetailleerde sprites, mooie animaties, geweldige achtergronden en memorabele muziek. Ruim vijftien jaar later heeft deze side-scroller een weg gevochten naar de Nintendo Switch. Heeft Gekido: Kintaro’s Revenge onderweg genoeg vernieuwingen opgedaan, of is het blijven hangen in het jaar 2002?

In Gekido: Kintaro’s Revenge speel je Tetsuo, die naar het huis van zijn oude leraar is teruggekeerd, maar hem daar niet aantreft. Na wat onderzoek te hebben gedaan, kom je erachter dat er vreemde dingen in het dorp gebeuren sinds de oude tempel is overspoeld met demonen. Nadat Tetsuo gesproken heeft met de bewaker van de tempel, zegt een stervende dorpeling dat het dorp is aangevallen door raven. Ook blijken de kinderen te zijn verdwenen. Daarop gaat Tetsuo de strijd met de demonen aan.

Om deze helse wezens te verslaan maakt Tetsudo enkel gebruik van zijn vuisten en voeten. Schoppend en slaand, maakt hij in vijf levels de weg vrij om het dorp een stuk veiliger te maken. Het vechten op zich is niet zo moeilijk, maar gaten in de vloer, (pittige) puzzels en enkele creatieve eindbazen maken dit best een uitdaging die vaak ten koste gaat van wat levenspunten. Helaas komen er niet meer dan vier monsters tegelijk op je af, wat het spel, zeker als je de combo’s van slaan en schoppen enigszins doorhebt, een beetje te repetitief maakt. Hierin is duidelijk de Game Boy Advance-oorsprong zichtbaar. Zoals vaker bij dit type spellen, laten enkele demonen power-ups en eten achter, maar al gauw kom je erachter dat er soms een power-down tussen zit. Zo zijn er bijvoorbeeld Slow Downs en Reverse Controls te vinden.

Ontwikkelaar Naps Team heeft aan de oude broncode niet veel aangepast, wat bijvoorbeeld te merken is aan het aantal vijanden dat tegelijk op je af kan komen. Er is echter wel een aantal nieuwe dingen aan Gekido: Kintaro’s Revenge toegevoegd. Zo kun je in het Options-menu voor de originele cutscenes en muziek kiezen, of voor de opgepoetste anime-achtige cutscenes en verbeterde muziek, zonder dat het zijn retro-feeling verliest. Daarnaast zijn er verschillende opties voor de weergave, zoals de originele GBA-resolutie en kun je verder de besturing zelf toewijzen. Helaas is het niet mogelijk om het D-pad in te stellen om mee te lopen. Tenslotte zijn er extra gamemodi aan Gekido: Kintaro’s Revenge toegevoegd, waaronder een surival- en een heuse co-op-modus. Laatstgenoemde is een goede toevoeging aan deze game, ondanks de flink toenemende moeilijkheidsgraad.

Gekido: Kintaro’s Revenge is een prima “beat ‘em up” voor de Nintendo Switch, maar laat net te veel sporen uit het Game Boy Advance-tijdperk na. De vernieuwde graphics, muziek en cutscenes doen het spel goed, alleen is de gameplay niet meer van deze tijd. De nostalgie zit er zo goed in, maar als je op zoek bent naar een fris en modern beat ‘em up-spel, dan zal Gekido: Kintaro’s Revenge een beetje tegenvallen. Het is niet meer dan een prima remake van een prima retro-game.

6.5

• + Vernieuwde graphics en muziek
  • + Co-op modus