Garden Story - Een grootse kleine RPG

  • Review

  • 7 sep 21 om 16:30

  • Kitty

  • 2

Wat ziet Garden Story er toch leuk uit! Maar laat je niet misleiden door de lieve fruitige inwoners en hun kikkerburen. Of door de rustgevende muziekjes en de mooie stijl: er schuilt een ware grootse kleine RPG achter!

Het schattige druifje Concord is de jongste inwoner van The Grove. Dat gaat hij ook blijven, want ondanks al zijn zorgen voor de plant waar normaal nieuw leven aan groeit, is er geen nieuw fruit meer bij gekomen. Ondertussen teistert ook ‘the Rot’ het leven van de vitaminerijke personages. Deze boze blobjes vernietigen de leefomgeving en maken de buurt onveilig. Hoewel alle regio’s (opgedeeld in lente, zomer, herfst en winter) vroeger een eigen Guardian hadden, is nu alleen die van de lente over. Die benoemt jou ondanks je jeugdigheid tot nieuwe Guardian, zodat hij kan gaan helpen in het onherbergzame wintergebied terwijl jij de rest helpt. Ineens heb je een reeks nieuwe verantwoordelijkheden!

Aan het werk!

Zodra je bent benoemd tot Guardian staan er elke dag maximaal drie verzoeken op je te wachten in drie categorieën. Repareer de brug, versla een aantal Rots, verzamel materialen. Voor elk verzoek dat je inwilligt, krijg je aan het eind van de dag punten waarmee je voor dat gebied bepaalde dingen kunt opschalen: meer items in de winkels bijvoorbeeld, of meer bronnen om materialen te verzamelen. In het begin valt het allemaal wat snel in herhaling omdat er nog niet veel opties zijn. Daar staat tegenover dat je redelijk snel in level stijgt. Al snel heb je een verzameling kekke hoedjes en rugzakjes, maar nog beter: je kunt je wapens upgraden. In elk seizoen staat er ook een overkoepelend probleem op je te wachten om op te lossen, met bijpassende kerker en eindbaas. Daar kun je je meteen aan wagen, of je gaat eerst aan de slag met het opschalen van je winkelinventaris zodat je je wapens kunt upgraden.

Elke dag krijg je tot drie taken waarmee je beschikbare upgrades vrijspeelt.

Het maximale level per verzoekencategorie is vijf, maar het is niet nodig om tot vijf te komen voordat je de aan de eindbaas van dat gebied aankunt. Sterker nog: als je tot dat maximum wilt levelen, wordt het écht te veel grinden ten opzichte van de beloning die ertegenover staat. Dat is wel jammer, want het voelt anders toch een beetje onaf (en stiekem zijn al die hoedjes echt leuk).

Naast het doen van deze kleine taakjes, hebben sommige fruitige inwoners van The Grove nog wat extra gunsten voor je. Een boodschap doorgeven aan iemand van een ander gebied bijvoorbeeld, of het terugvinden van een wapen dat is opgevreten door een gigantische Rot. Hiervoor krijg je speciale beloningen, en het biedt net wat meer achtergrondverhaal. Het hele verhaal blijft klein, maar dat is helemaal niet erg. Het is zo lekker behapbaar en past prima bij de rest van de setting van Garden Story: groots in kleinheid. Het is eigenlijk een RPG light.

Ook heeft elk gebied zijn eigen bibliotheek waar je à la Stardew Valley informatieve boeken kunt vrijspelen door bepaalde materialen te verzamelen. Hiermee krijg je ook nieuwe blauwdrukken om items te bouwen. Deze kun je in de omgeving plaatsen, maar helaas voegt dit vrij weinig toe. Er zijn slechts een paar kleine stukjes waar je wat mag bouwen en het is vooral puur voor je eigen smaak. Het had meteen een hoop variatie geboden als dit bouwen onderdeel was van de dagelijkse taken, of als je er écht een eigen draai aan kon geven. Het voelt nu een beetje nodeloos en als een gemiste kans.

Herinneringen maken

Wat de gameplay in Garden Story een unieke twist geeft, is de manier waarop je Concord kunt upgraden. In plaats van een klassieke skill tree, speel je herinneringen vrij tijdens je avontuur. Dit kan gebeuren door het verhaal te volgen (afscheid nemen van vrienden, het verslaan van eindbazen), maar ook door heel andere dingen: dertig keer slaan op een training dummy, of vijfentwintig maal een slokje Dew drinken. Elke herinnering doet wat anders. Zo kun je je maximale HP upgraden, maar dan gaat wel je stamina wat omlaag. Of je verhoogt juist je stamina, maar je luck daalt. Maak je je favoriete wapen net wat sterker, of wil je liever snel rennen? Er zijn een hoop mogelijkheden en combinaties, en het fijnste is dat je ze wanneer je maar wilt helemaal opnieuw kunt indelen. Klaar voor een eindbaasgevecht? Tijd voor extra gezondheid! Ga je materialen verzamelen? Verhoog de kans op een betere vondst! Zo kun je Concord goed aanpassen aan jouw favoriete speelstijl.

Conclusie

Garden Story is een verrassend avontuur. Achter al die kleurrijke vreugde schuilt een mooi verhaal, dat nét uitgebreid genoeg is om te passen bij het avontuur. Hoewel het klein is in opzet, voelt het tegelijkertijd groot. Het is toch wel jammer dat er niet nét wat meer in zit, zoals de bouwopties die niet echt uitgediept worden. Dat is vooral jammer omdat het avontuur smaakt naar meer. Al snel was ik gehecht aan die schattige druif Concord, en de heerlijke manier waarop ik diens vaardigheden naar hartenlust kon indelen en herverdelen. Houd je van sappige avonturen en RPG’s? Dan is dit zeker een aanrader!

8.5

N1-score

  • + Schattige grafische stijl en muziek
  • + Skill-systeem werkt heerlijk
  • - Soms wat te veel grinden
  • - Niet elk aspect is even goed uitgediept

Like dit bericht:

Recente artikelen

Nieuwe Mass Outbreak event in Scarlet & Violet vanaf morgen live

0

Nieuws Nieuwe Mass Outbreak event in Scarlet & Violet vanaf morgen live

25-04-2024

0

Evelyne

Zelda-smartphone-ring beschikbaar op My Nintendo

0

Nieuws Zelda-smartphone-ring beschikbaar op My Nintendo

07-09-2021

1

Rik

Dit zijn de 15 meest gedownloade Switch-games van augustus

0

Nieuws Dit zijn de 15 meest gedownloade Switch-games van augustus

07-09-2021

1

Erik

Discussieer met ons mee! 2

Zool

7 sep 21 om 17:15

#1370‍

1933 XP | 363 comments

Ziet er grafisch inderdaad verrukkelijk uit!

Erik

7 sep 21 om 22:02

#1374‍

4940 XP | 355 comments

Klinkt goed, Kitty!