Gamedec - Een avontuur met een futuristische twist

• 4 jul 22 om 17:00

• Kitty

• 1

Gamedec speelt zich af in de 22e eeuw, waar technologie flink wat innovaties heeft doorgemaakt. Vrijwel iedereen brengt een groot deel van diens leven door in allerlei game-werelden, waar je in kunt dankzij een speciaal pak. Zoals te verwachten, brengt dat een hoop nieuwe vormen van criminaliteit met zich mee waardoor het beroep ‘Gamedec’ is ontstaan: een detective die allerlei zaken oplost die zich in al die werelden afspelen. En dat is mooi, want dat brengt interessante gameplay met zich mee!

Gamedec is een apart soort RPG: er is geen enkele vorm van combat. Je doet je onderzoek voornamelijk door gesprekken te voeren, waarin jouw keuzes invloed hebben op het verloop van het verhaal. Om je daarin te helpen heb je een skill tree, waarin je uit vier verschillende takken specialisaties kunt kiezen. Heb je veel medische kennis? Ben je een influencer met veel bekendheid? Ben je intimiderend en agressief? Of ben je een meester hacker? Al deze talenten zorgen ervoor dat je in de vele gesprekken die je voert andere opties kunt kiezen. Punten om deze talenten vrij te spelen, verdien je tijdens diezelfde gesprekken dankzij jouw keuzes en reacties. De game-makers lijken je niet één specialisatie-kant op te willen sturen: je speelt al snel genoeg opties vrij om van alle takken de basis skill vrij te spelen. En dat is fijn, want zo hou je tijdens je onderzoek alle keuzevrijheid. Het voelt ook bijna nooit alsof je duidelijk de verkeerde of goede keuze hebt gemaakt: het verhaal ontrafelt zich aan de hand van jouw idee van wat goed of slecht is.

Een andere wereld

Ik had even nodig om te wennen aan de wondere technologisch geavanceerde wereld van Gamedec. Je start in je appartement en dankzij interacties met allerlei objecten en mensen kom je meer en meer te weten over hoe de wereld in elkaar steekt en wat voor politieke intriges er allemaal spelen. Daar komen wel wat ingewikkelde termen bij kijken, voor al die nieuwe technologie en al die andere werelden. Leuk is hoe bekende problemen uit de huidige tijd op realistische wijze zijn overgebracht naar deze toekomst: verschillen tussen arm en rijk, cheaters, bugs en gameverslaving. Al snel bezoek je voor een onderzoek een wereld waar je kunt leven als boer en gewassen gaat kweken (laat de toekomst maar snel komen!). Om me heen liepen allerlei ‘spelers’ obsessief te farmen om totaal nutteloze speciale voorwerpen te verzamelen. Zelf mag je ook aan de slag, en al snel was ik totaal afgeleid van het hoofdverhaal. De twist: de eerste tien levels zijn gratis en als je eenmaal goed op weg bent, moet je ineens in-game extra betalen. Komt het je bekend voor? Ik was oprecht gefrustreerd over het misleidende ‘free-to-play’ systeem, tot ik me herinnerde dat ik hier was om onderzoek te doen, niet om een boerderij te starten. Gamedec weet op deze manier humor in het spel te krijgen, zonder dat het flauw wordt.

Gamedec Nintendo Switch eShop screenshot

Keuzes, keuzes

Om progressie te maken verzamel je zoveel mogelijk aanwijzingen, aan de hand waarvan jij conclusies gaat trekken zodat je uiteindelijk de zaak kunt oplossen. Zodra je een belangrijke conclusie trekt, leg je deze vast zodat het verhaal verder kan gaan. Wie merk je aan als hoofdverdachte? Is degene die beschuldigd wordt niet stiekem het slachtoffer? Luister je dan alsnog naar je opdrachtgever, of doe je wat anders? Hierdoor zitten er leuke en uitdagende morele keuzes in het spel. Op sommige punten in het verhaal kom je een soort eindbaas tegen, waarbij een soort progressiebalkje verschijnt tijdens je gesprek. Zo zie je meteen of de toon die je zet succes heeft, of dat je het over een andere boeg moet gooien om je geliefde aanwijzingen te verzamelen. Soms wordt het wel wat ingewikkeld om het verhaal te volgen: er lopen dan een aantal verhaallijnen van NPC’s door elkaar in de vorm van quests, en de informatie is dan wat moeilijk in een geheel te plaatsen. Dat maakt het weer lastig om een vervolgstap te kiezen, wat wel frustrerend kan werken. Heel soms zitten er ook nog kleine foutjes in de teksten. Van NPC’s die je aanspreken met het verkeerde voornaamwoord, tot statements die niet helemaal correct in je verhaallijn lijken te passen. Al met al worden er echter mooie verhalen verteld die goed tot leven worden gebracht.

Technische prestaties

Gamedec weet mooi vormgegeven werelden neer te zetten, waar ik graag ook eens met een VR-helm doorheen zou wandelen. Alles wordt getoond vanuit een vast camerastandpunt, wat soms wel wat lastig is. Ik had vaak de neiging om in te zoomen om dingen eens goed te bekijken, vooral als ik in handheldmodus speelde. Op het kleine schermpje komt niet alles even goed tot zijn recht. Ook liep ik tegen een paar kleine bugs aan. Zo liep mijn hoofdpersonage zich vast in een steegje, en kon ik niets anders dan vanaf een save-punt opnieuw beginnen (tip: sla vaak je progressie op!). Of een scherm bleef even hangen voordat ik verder kon. Het waren, ook dankzij de autosave-functie, nooit gamebrekende problemen maar vervelend is het wel.

Gamedec weet op een interessante manier mysteries te vertellen in een verre toekomst. De setting van de futuristische wereld is uitnodigend, voornamelijk door de manier waarop de virtuele en niet-virtuele realiteiten in elkaar overlopen. Soms is het wat veel informatie om te verwerken, wat het moeilijk maakt om wel afgewogen keuzes te maken. Het voelt echter zelden alsof je een verkeerde keuze hebt gemaakt: de verhalen ontrafelen zich op natuurlijke wijze aan de hand van jouw keuzes, die dus echt wat uitmaken. Een paar kleine bugs gooien nog wat roet in het eten, maar al met al is dit een goede keuze voor fans van verhaalgedreven games!

7.5

• + Interessante setting
  • + Keuzes maken echt wat uit
  • + Skill tree biedt extra laagje uitdaging
  • - Soms wat te veel informatie om te verwerken
  • - Kleine bugs en foutjes
  • - Komt niet tot zijn recht in handheldmodus

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

0

25-04-2024