Framed Collection

Je hebt detective-games, en je hebt het tegenovergestelde ervan. Framed is er een uit die laatste categorie. Terwijl je eigenlijk helemaal niets misdaan hebt, ren je van de ene naar de andere bladzijde in een stripboek om te ontsnappen aan de zwart-witte arm der wet. De plaatjes in het stripboek staan nog niet helemaal in de goede volgorde: om je ontsnappingspoging te volbrengen, moet je eerst nog wat schuiven. Hoe gaat dat er precies aan toe?

De Framed Collection voor Nintendo Switch bevat twee games: Framed en Framed 2. Deze titels verschenen oorspronkelijk voor mobiele platformen. De eerste game begint uiterst simpel en legt doeltreffend uit wat je moet doen. Je verwisselt hier twee striptekeningen, zodat de volgorde van gebeurtenissen omdraait en je voor een positieve afloop zorgt. Maar wees niet bang om foutjes te maken: soms is het verloop van het verhaaltje op een bladzijde alleen maar leuker als je fouten maakt! Wanneer je de pagina omslaat, staat er een nieuwe puzzel op je te wachten en vordert de grotere, doch non-verbale, verhaallijn.

Naarmate het spel verder gaat, zul je steeds meer moeite hebben met de strippuzzeltjes. In plaats van twee tekeningen, zul je er al snel zes tot acht moeten verwisselen. Later moet je ze niet alleen verwisselen, maar ook draaien. Weer wat later moet je zelfs plaatjes opnieuw gebruiken, waar je personage eerder al doorheen is gelopen! Framed 2 maakt alleen maar meer gebruik van deze extra moeilijkheden en maakt het de speler pas écht lastig.

Buiten de hogere moeilijkheidsgraad om, speelt Framed 2 ook wat meer met onverwachte gebeurtenissen: er valt ineens ergens een plank om, er komen meerdere speelbare personages op het toneel, en er komt ineens een extra politieman aangerend op het einde van een level. Dit maakt Framed 2 tot de duidelijk betere van de twee, maar misschien kun je beide games het beste als twee helften van één spel zien. De eerste helft geeft je dan een prima en broodnodige introductie in de mechanieken van Framed, terwijl de tweede helft wat meer met de moeilijkheidsgraad en gameplay speelt.

Beide games maken gebruik van dezelfde prachtige stijl. De vrouwelijke en mannelijke hoofdpersonages, de detective en alle politieagenten zien eruit als zwarte schimmen met witte accenten. Zo kleurt een stropdas of riem bijvoorbeeld wit en geeft een personage gestalte. Ondertussen speelt er een mooie jazzy soundtrack en ziet het in stripwijze geportretteerde verhaal met cutscenes er prachtig uit.

De overgang van smartphone naar Nintendo Switch heeft de collectie bovendien erg goed overleefd. Voor zover ik het kan beoordelen, lijkt de framerate beter ten opzichte van de mobiele variant en hebben ook de graphics een update gekregen. Helaas haalt de Nintendo Switch-versie ook de verzamelbare voorwerpen weg, waardoor je na een uur of twee ook écht klaar bent met Framed Collection. Deze extra voorwerpen of bijvoorbeeld een extra modus had het spel net wat meer gegeven om je nog zoet te houden na de credits van Framed 2.

De stijlvolle verhalende puzzelgame Framed Collection landt in de Nintendo Switch eShop! De smartphone-games Framed en Framed 2 overleven deze overgang goed en spelen erg soepel op Nintendo’s hybride apparaat. De steeds moeilijkere strippuzzeltjes bewijzen zich in Framed 2. Toch knaagt het dat je na een uur of twee door het geheel heen bent. Een extra modus of verzamelbare objecten, die wel in het smartphone-origineel zaten, hadden het spel goed gedaan. Toch mag dit de pret niet drukken, want Framed Collection weet zeer zeker te overtuigen met de hoofdmodus.

7.5

• + Uniek concept
  • + Erg stijlvol