Foreclosed - (kunst)matige ervaring

• 22 aug 21 om 14:14

• 0

Open de eShop en je vindt een oneindige stroom aan games met 2D-pixel artwork. Daar zitten geniale spellen tussen, maar zelf heb ik al die platformers en metroidvanias inmiddels wel een beetje gezien. Daarom keek ik stiekem best uit naar Foreclosed, een cyberpunk-achtige FPS met stealth- en puzzel-elementen. Origineel zijn op de eShop staat helaas alleen nog niet garant voor kwaliteit..

Foreclosed is een actiegame die zich afspeelt in een cyberpunk-wereld. Je speelt als Evan Kapnos, een man wiens leven plotseling op zijn kop staat. Aan het begin van de game wordt zijn identiteit verkocht aan de hoogste bieder, nadat zijn werkgever plotseling failliet is gegaan. In essentie betekent dat het einde van zijn burgerschap en rechten. Evan wordt medegedeeld dat hij slechts een paar uur heeft om een rechtbank te bereiken om dit aan te vechten, maar direct bij het verlaten van zijn appartement vliegen de eerste kogels al in zijn richting.

Foreclosed is namelijk vooral een shooter. Je hebt slechts één wapen (een simpel pistool) en je kunt dekking zoeken. Later in het spel speel je telekinetische vaardigheden en upgrades vrij, maar helaas zijn deze niet erg origineel of interessant. Erger nog: wanneer je ze gebruikt, oververhit je personage razendsnel. In de praktijk betekent dit dat het spel experimenteren met je powers vooral afstraft met cooldowns. Daar worden de matige shootouts met domme vijanden zeker niet leuker van.

Kunstmatig oprekken
Als je niet aan het schieten bent, dan sluip je rond of los je puzzels op. Dat klinkt niet heel bijzonder, maar het navigeren door de wereld is in het begin best leuk. De muziek is top en de omgevingen, waaronder een nachtclub, zijn bij vlagen sfeervol. Helaas komen de puzzels vooral neer op rondlopen en een radarbliepje volgen om onzichtbare schakelaars te activeren. In het begin was dit nog niet zo erg, maar de vijfde keer komt je dit echt de strot uit. Het is onnodige, repetitieve filler die er alleen in zit om de lengte van de game kunstmatig op te rekken.

Zoals je kunt lezen lijkt niet alleen het recht ver te zoeken in Foreclosed, maar ook de originaliteit en kwaliteit. Toch was ik de eerste paar uren wel onder de indruk van de game. Met cell shaded graphics en opvallende pastelkleuren weet het spel een gaaf sfeertje te creëren. Foreclosed is overduidelijk geïnspireerd door comic books en speelt op gelikte wijze met meerdere veranderingen in camera en perspectief. Dat de gameplay daarbij slechts ‘ok’ is en naarmate de game vordert steeds vervelender wordt, is vooral heel erg jammer.

Foreclosed is een ambitieuze indiegame die shooter-actie, stealth en puzzels probeert te verpakken in een vette cyberpunk-wereld. De toffe presentatie en aardige gameplay gaven me de eerste uren goede hoop, maar helaas valt de game vooral in herhaling en straft het gebruik van telekinetische powers af met suffe cooldowns. Hopelijk verrassen de makers mij de volgende keer met een beter vervolg.

4.5

• + Stijlvolle en creatieve presentatie
  • - Matige, basic gameplay