Flipping Death

De makers van Stick it to the Man en Fe komen met een gloednieuwe game! In Flipping Death wordt de grens tussen leven en dood doorbroken wanneer Penny Doewood onverwachts haar einde vindt en het personage “Dood” tegenkomt. Dood is toe aan een vakantie en om die reden mag Penny zijn taken overnemen. Weet Zoink Games met Flipping Death wederom een plezierig spel te brengen?

Het vervangen van Dood komt met de nodige verantwoordelijkheden en krachten. Penny moet verontruste geesten helpen met allerlei taken en opdrachten, terwijl ze ook een verhaallijn van zichzelf heeft. Flipping Death slaagt erin om met dit concept zeer interessante gameplay te bieden. De spelwereld van de game bestaat uit een tweedimensionaal vlak, maar omvat beide zijden van dit veld. Als geest dwaalt Penny namelijk tussen soortgenoten, terwijl haar verworven krachten haar in staat stellen om levende zielen te bezitten en zo de spelwereld als het ware om te flippen.

Puzzels van leven en dood

Door Penny’s krachten te gebruiken om levende personages te bezitten kun je hun gedachten lezen. Zo kun je clues en aanwijzingen te vinden en de verschillende vaardigheden van de wezens met spaghetti-armen benutten om puzzels op te lossen. Hierbij speelt een leuke interactie op tussen de wereld van de levenden en de schaduwzijde van die wereld. De acties die je uitvoert in de lichamen van de verscheidene personages hebben namelijk hun weerslag op het geestenrijk, waardoor je ook daar voortgang maakt. Penny moet echter ook aan de schaduwzijde aan het werk, bijvoorbeeld om verschillende sprites te verzamelen die benodigd zijn om de controle over personages te nemen.

Sporadisch speelt de gekkigheid je parten, want het is niet altijd duidelijk wat Flipping Death precies van je verlangt. De game is zeker niet moeilijk en neigt soms naar de makkelijke kant, maar het gebeurt soms toch dat je de oplossing even niet ziet, hoewel die eigenlijk altijd binnen handbereik is, verborgen in het zicht. Je creatieve denken wordt hiermee op de proef gesteld. Kom je er echt niet uit, dan reikt Flipping Death je de optie om gebruik te maken van hints, waardoor je niet te lang hoeft rond te dwalen.

Interactief uitvouwboek

De artistieke stijl van het spel past uitstekend bij het kernelement van de game, het flippen tussen beide werelden. De wereld heeft een papieren uiterlijk, waarbij uitgesproken gebruik wordt gemaakt van verschillende lagen. Het geeft een beetje het idee van een uitvouwboekje. Dit werkt vooral goed omdat elementen aan de keerzijde van de wereld af en toe doorschemeren. De verschillende locaties in het spel zijn van een zeer gedetailleerd handgetekend ontwerp, waardoor het steeds een plezier is om deze te ontdekken. Helaas is het spel niet bijzonder lang en worden sommige locaties hergebruikt (wat vanuit verhaaloogpunt natuurlijk wel verklaarbaar is). Wat extra levels en content hadden het spel goed gedaan, want het smaakt naar meer. Toch heeft Zoink Games de replaywaarde proberen op te krikken, door extra uitdagingen toe te voegen die je los van het hoofdverhaal kan voltooien.

Flipping Death zet de eigenzinnigheid van voorganger Stick it to the Man voort en heeft zodoende een uitgesproken persoonlijkheid. Het uitvouwboekje-stijl voelt vrij uniek en werkt perfect voor deze game. De bijzonder twist van Flipping Death is het wisselen tussen de twee zijden van diens wereld, wat van groot belang is om de verschillende puzzels op te lossen. Hiervoor moet je je creativiteit de vrije loop laten, hoewel het zelfs dan niet altijd duidelijk is wat je volgende stap moet zijn. De aandacht voor detail en passie die je in de game terugziet, maken het des te meer jammer dat het spel niet bijster lang is. Toch is Flipping Death met haar unieke stijl en gameplay, en komische en eigenzinnige toon zeker een aanrader voor wie van puzzelgames houdt.

8.5

• + Eigenzinnige grafische stijl
  • + Bijzondere gameplay