Flat Kingdom Paper's Cut Edition

• 16 apr 22 om 07:00

• Rik

• 1

In een land hier ver vandaan… daar waar de derde dimensie ontbreekt, ligt verscholen tussen de origami-wolken het Flat Kingdom. Dit karaktervolle 2D-domein is het decor voor Flat Kingdom Paper’s Cut Edition. Jij bent Sir Flat, de held van het koninkrijk, en wordt door King Square op queeste gestuurd om de platte wereld te redden van een diepgaand complot.

Sir Flat, of Flat voor intimi, heeft namelijk een unieke gave: hij kan zijn basisvorm vrij veranderen. In de wereld van Flat Kingdom heeft elk 2D-personage een van drie basisvormen. Deze basisvormen zijn vierkant, driehoek of cirkel. In gevechten verhouden de vormen zich tot elkaar als een spelletje ‘steen, papier, schaar’. Een driehoek kan de cirkel doorprikken, een cirkel is funest voor een vierkant en het vierkant is te robuust voor een driehoeksvorm. Met dit vorm-arsenaal achter de hand ga je op verkenning door de verschillende werelden voorbij de grenzen van je koninkrijk. King Square’s geliefde dochter Princess Tri is namelijk ontvoerd door de mysterieuze schurk Fox. Dit schimmig sujet heeft het niet alleen voorzien op de koninklijke familie, maar ook op de magische Jewels die verspreid zijn over de wereld en moeten voorkomen dat 3D-chaos de 2D-wereld binnensluipt. Het is dan ook niet enkel het lot van zijn eigen koninkrijk dat volledig berust op de schoudertjes van onze kleine kameraad Flat, maar het lot van zijn hele 2D-wereld.

In het kasteel van King Square krijgt onze Flat (hier in driehoekvorm) zijn queeste opgelegd

De gameplay

Voor een 2D-platformer met een vrij simplistisch onderliggend systeem weten de ontwikkelaars opvallend veel variatie uit Flat Kingdom Paper’s Cut Edition te persen. Elk level heeft wel een nieuwe twist waarop geanticipeerd moet worden met een goed getimede vormverandering. Verspreid over het avontuur krijgt elke vorm van Flat extra vaardigheden die je mogelijkheden uitbreiden. Zo krijgt de driehoeksvorm een speedboost, kan de ronde vorm als een ballon in de lucht blijven zweven en stort het vierkant zich met kracht uit de lucht voor een stomp-aanval. Hoe creatief het team echter is geweest en hoe leuk individuele elementen ook uitpakken, als geheel mist het gevechtssysteem – ironisch genoeg – diepgang. Ook ‘klikten’ de vormverhoudingen nooit voor de volle 100%. Ik moest (te) vaak pauzeren om te analyseren welke vorm ik nu moest aannemen. Vooral op de momenten waar er snel achter elkaar vervormd moest worden pakte dit nog wel eens verkeerd uit.

De uitblinkers van Flat Kingdom zijn in zowel positieve als negatieve zin de baasgevechten. Elke wereld (met elk een ‘hilarische’ woordspeling als naam, denk aan Flatlantis, Flathalla, etc.) heeft twee bazen. Een sub-baas een een eindbaas. Het onderscheid tussen beiden is eigenlijk niet goed te maken. Je kunt een sub-baas misschien beter zien als een pitstop om een wereld op te breken. Soms was een sub-baas namelijk lastiger dan een eindbaas en andersom.

De prachtige art-style is de grootste troefkaart van Flat Kingdom

De bazen

Bazen werken allemaal volgens hetzelfde systeem: hij/zij/het heeft drie ‘ruiten’ (levens) onder in het scherm en die moet jij stuk voor stuk zien uit te schakelen tot er geen een meer over is. Hoe je dit doet verschilt per baas. Als vuistregel komt het er echter op neer dat je de aanvalspatronen moet ontwijken totdat er zich een zwakke plek openbaart. Deze zwakke plek heeft dan weer duidelijk de vorm van een driehoek, cirkel of vierkant en Flat moet deze met de corresponderende vorm zien te raken. Sommige van deze baasgevechten zijn de uitblinkers van het hele spel, andere de dieptepunten. In een aantal gevallen hebben de ontwikkelaars zo creatief proberen te zijn dat de oplossing niet evident is. Een specifieke eindbaas heeft mij tientallen pogingen gekost om zijn laatste ruit te elimineren. En tussen ons gezegd, ik weet nu nog steeds niet wat hem die laatste keer nou de das heeft omgedaan. Voordeel is wel dat de game je niet afstraft voor een Game Over. Flat mag het gewoon opnieuw proberen vanaf zijn laatste checkpoint. Dat je bij sommige bazen even moet puzzelen voordat de oplossing zich openbaart is dus geen probleem. Op een gegeven moment is het punt echter bereikt waarop je het zat raakt. Ik denk zelfs dat ik de game waarschijnlijk had weggelegd als ik niet voor een review speelde. Samen met de haperende tussenfilmpjes (daar zitten er maar vier van in de game, maar toch) zijn dit zaken die de verder charmante game echt schaden.

Alles leuk en aardig, maar deze vulkaan-baas bracht mij vooral een uitbarsting van frustratie…

Flat Kingdom moet het vooral hebben van zijn idyllische looks en charmante vormgeving. Hoewel er op punten zeker een solide en vermakelijke 2D platformer wordt neergezet wringt de schoen op te veel punten waardoor er een vervelende nasmaak blijft hangen. Dat is zonde, want in de basis is Flat Kingdom aanlokkelijk genoeg om de game meer te gunnen. Helaas vallen net te veel puzzelstukjes niet op de juiste plek en dat haalt de complete ervaring flink naar beneden. Misschien is dit wel het grootste gemis van Flat Kingdom, het zien wat de game had kunnen zijn maar niet kan waarmaken. Wie een vermakelijke en visueel aantrekkelijke 2D platformer zoekt zal zich niet bekocht voelen met Flat Kingdom Paper’s Cut Edition. Het zal echter verre van jouw koop van het jaar worden.

5.8

• + Prachtige origami-achtige vormgeving
  • + Creatief level- & baasdesign
  • - Gevechtssysteem mist diepgang
  • - Een aantal bazen zijn te onduidelijk ontworpen
  • - Haperende tussenfilmpjes

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

0

28-03-2024