Fire Emblem Warriors

• 18 okt 17 om 15:00

• 0

Als het op aankomende releases aankomt, keek ik vooral uit naar Fire Emblem Warriors. Je zult opmerken dat het woord ”enthousiast” hier ontbreekt. De weg naar de game’s release was een achtbaan aan emoties en eerlijk gezegd wist ik het even niet meer. Ik begon enthousiast, maar raakte teleurgesteld over de aankondigingen van de personages. Uiteindelijk hield ik toch de hoop dat het een prima spel zou worden. Nu dat ik de Nintendo Switch-versie zowel in het Japans als Engels heb doorlopen, blijft er maar één vraag over: wat vind ik er van?

Welkom in Aytolis

Het verhaal vindt plaats in het koninkrijk Aytolis, waar de duisternis in een bliksemflits is binnengedrongen. Monsters klimmen uit magische poorten en nemen het kasteel in luttele minuten over. De kinderen van de overleden koning weten aan het onheil te ontkomen. Deze jonge helden, Rowan en Lianna, krijgen de taak om het licht terug te laten keren en erover voor te zorgen dat de vloek niet verder verspreidt. Hun moeder geeft ze de Fire Emblem in de hoop dat de twee het de benodigde kracht kunnen geven. De reis ziet ze personages ontmoeten uit drie verschillende games: Awakening, Fates en Shadow Dragon. Eerlijk gezegd vond ik het verhaal niet al te sterk. Hoewel ik begrijp wat de makers probeerden te doen, is er geen groots kwaad dat je hier aan het bevechten bent.

Minder variatie, meer strategie

De 21 scenario’s die de speler ervaart in de verhaalmodus zijn, in alle eerlijkheid, minder bijzonder dan je zou denken. Betekent dit nou dat ze slecht zijn? Verre van. Als je echter denkt de missievariatie van Hyrule Warriors te krijgen, dan kom je van de koude kermis thuis. Het volgt een erg standaard script met het overnemen van punten, verslaan van pittige tegenstanders en het opwerken naar de eindstrijd: de gebruikelijke Warriors-gameplay. De Y- en X-knoppen gebruik je om reguliere aanvallen uit te voeren, terwijl de R-knop je in een speciale status van Musou/Awakening gooit om tijdelijk sterker te worden. De speelervaring voelt soms te veel als grinden, maar over het algemeen is het vermakelijk.

De Fire Emblem-elementen verbeteren duidelijk het spel. Een goed voorbeeld hiervan is de welbekende wapendriehoek en hoe deze de manier verandert waarop je achter vijanden aangaat. Tegenstand met een wit uitroepteken is zwak tegen jouw personage, terwijl een rood uitroepteken betekent dat je beter kunt ontwijken. Je zult constant van personages moeten wisselen en een team moeten samenstellen die de taak aankan. Samenstellen is in het begin nog lastig, gelet op de keuzes die je hebt, maar Fire Emblem Warriors houdt het begrijpelijk. Op het speelveld kan je ook vrij wisselen met de mensen in je team. Voor en tijdens het gevecht kun je vrienden naar locaties op de kaart sturen en hun bespelen, indien nodig. Hierdoor is er nooit een saai moment, wat ik erg op prijs stel.

Andere elementen in Fire Emblem Warriors zijn de Pair-Up System en Classic Mode. Net als in de reguliere Fire Emblem-games kun je personages paren en ze samen laten werken als één unit. Het leidt voornamelijk tot positieve veranderingen op het slagveld. Natuurlijk is het één personage minder waar je aan hoeft te denken, maar degene die de leiding neemt wordt ook krachtiger. Zo verkrijg je een grotere levensbalk en de tweede unit zal je helpen met aanvallen of verdedigen. Het hoogtepunt is dat je samen speciale aanvallen uitvoert, iets wat zelfs de moeilijkere vijanden naar volgende week stuurt. In de Classic Mode van Fire Emblem Warriors sterven je characters niet, maar blijven ze wel met veel pijn achter. Hierdoor kun je niet meer met ze spelen als ze eenmaal verslagen zijn. Je zult moeten oppassen met de moves die je maakt en zorgen dat personages er niet alleen voor staan. De ontwikkelaars hebben er duidelijk veel aan gedaan om het Fire Emblem-gedachtegoed in een Warriors-game te verwerken.

Gedoe over personages

Als het om personages gaat, heeft het verhaal twee kanten. Om te beginnen, ik heb niet zo zeer een probleem met de personagekeuze. Hoewel ik liever andere FE games had gezien, hebben ze vele gekozen waar ik aardig wat logica in zie. Dat gezegd hebbende, zie ik wel een dilemma met hoe ze bepaalde characters vorm hebben gegeven. Mijn grootste probleem zit hem met Takumi/Sakura en Elise/Leo. De moves die ze hebben zijn compleet gelijk, iets wat me erg teleurstelde. Met meer tijd hadden ze hun aparte slots meerwaarde kunnen geven.

Gelukkig zijn er ook voldoende personages die me wel verblijden. Het vrouwelijke hoofdpersonage Lianna heeft zwaardaanvallen waar de bestaande Fire Emblem-characters een puntje aan kunnen zuigen. Robin, een hoofdpersonage uit Awakening, kent magische aanvallen met finesse en variatie. De moves zijn niet uitermate sterk, maar het helpt om crowd control binnen de banen te leiden. De belachelijkste toevoeging is een jonge versie van Tiki. Haar magie ziet haar Dragonstones uit de lucht laten vallen en tegenstanders laten vliegen met haar vleugels. Met de Awakening-aanval verandert ze in een draak die iedereen met één slaag wegvaagt. Zo valt er voldoende goeds te zeggen over meerdere personages in het spel en maakt het de reis meer dan waard.

Fire Emblem Warriors wordt omlijst door Engelse voice-acting. Je zult characters horen spreken in cutscenes, gevechten en zelfs in tekstgesprekken tussen de gevechten door. De stemmen vallen over het algemeen te pruimen (doen persoonlijkheden eer aan), al laten sommige personages wat te wensen over. Zo vond ik Rowan een heel onsympathieke jongen in de Engelse versie, terwijl hij in het Japans erg vrolijk over komt. Daarnaast vond ik de uitspraak bij een paar personages maar matig en zouden extra opnames geen overbodige luxe zijn. Recentelijk is aangekondigd dat de Japanse stemmen gratis te downloaden zijn van de Nintendo eShop. Dit raad ik van harte aan, gezien bijna alle originele stemmen van de Japanse versies terugkeren voor Warriors. De uitspraak en boodschap die ze overbrengen is vele malen sterker.

Eeuwig blijven spelen in History Mode

Naast het hoofdavontuur is er History Mode. In deze modus heb je vijf gigantische Fire Emblem-maps om te doorlopen, ieder met een flink aantal missies. De missies beginnen met vrijspelen zodra je vorderingen maakt in het verhaal. Er komen nog meer opdrachten bij zodra het hoofdavontuur eindigt, dus je wordt beloond als je alles zodanig uitspeelt. Wat voor missies staan je te wachten? Je zult een hoeveelheid tegenstanders moeten verslaan, pittige tegenstanders achter elkaar moeten vernietigen of een bepaalde taak in een level moeten voltooien. Het is erg vergelijkbaar met de Adventure Maps in Hyrule Warriors, maar een tikkeltje gemakkelijk als het op progressie aankomt. Je gaat hier van missie naar missie, wat mij meer aantrekt. De missies hielden me erg bij de les en gaan simpelweg sneller voorbij dan een scenario map. De uitdaging van History Mode is om op elke missie een S-Rank te verkrijgen, iets wat niet gemakkelijk zal zijn.

Performance of Resolution? Jouw keuze

Met de Nintendo Switch-versie van Fire Emblem Warriors kunnen spelers genieten van uitstekende visuals. Als de game op de televisie speelt, kun je kiezen tussen 720p en 1080p. Het ligt eraan op welke framerate je het spel wilt spelen. Als je voor de tweede gaat, dan kies je ervoor om op 30 frames per seconde te spelen. Normaliter is het de manier waarop Warriors games gespeeld worden, dus de echte fan zal niets missen. Mocht je echter op zoek zijn naar meer finesse, dan valt 720p met 60 frames per seconde aan te raden. De personages zullen er minder scherp uitzien, maar je krijgt er de beste gameplay ooit voor terug. De personages bewegen meer soepel en de animaties zien er indrukwekkender uit.

Ongeacht welke manier je speelt, thuis of onderweg, de game loopt meer dan prima. Fire Emblem Warriors is een kleurrijk en stijlvol avontuur waar de fans van gaan smullen. Het idee dat je personages in een HD-wereld kunt aanschouwen is zeker niet mis en de developers hebben er duidelijk werk van gemaakt. De soundtrack maakt dit punt duidelijker. Er zitten vele uitstekende remixes in bestaande Fire Emblem deuntjes en de meeste slaan uiterst goed aan. Uiteraard zijn ze meer up tempo, maar de kwaliteit ervan komt duidelijk naar voren. Als je de speciale editie aanschaft, dan heb je mazzel. Alle muziek krijg je erbij op meerdere CDs, zodat je er waar dan ook ervan kunt genieten.

Aan het einde van de dag heb ik uiterst genoten van Fire Emblem Warriors. Natuurlijk zijn er teleurstellingen, maar het spel doet ook zo veel goed. De titel weet de Fire Emblem-mechanieken op een unieke manier te verpakken. Strategie en visie zijn een heel stuk belangrijker dan in de meeste Warriors-games, waardoor het spel uren leuk bleef. Er zijn momenten waarop het avontuur een stap terug neemt van Hyrule Warriors, maar Fire Emblem Warriors wint door een game te maken die iedereen op kan pakken. Het resultaat is een game waar ik flink wat tijd in heb gestopt. Daar is niets mis mee, toch?

8

• + Constante actie en sensatie
  • + Kracht van Fire Emblem goed vertaald