Final Fantasy X/X-2 HD Remaster - Twee geweldige avonturen om mee te nemen

• 27 mei 19 om 15:00

• Dre

• 0

In 2001 verscheen Final Fantasy X voor de Playstation 2. Dit spel werd erg goed ontvangen en wordt nog steeds gezien als één van de betere titels uit de Final Fantasy-franchise. Destijds had ik helaas geen Playstation 2, toch heb ik het spel altijd een keertje willen spelen. Nu ik na al deze jaren eindelijk aan de slag mag met deze titel, ben ik benieuwd of ook echt zo geweldig is als men me altijd heeft verteld. Ook over Final Fantasy X-2 heb ik geweldige verhalen gehoord. Het vechtsysteem blijkt erg goed te werken en moet zorgen voor nog meer veelzijdigheid. Omdat het om wat oudere spellen gaat, rest mij natuurlijk één vraag: Hebben Final Fantasy X en X-2 de tand des tijds doorstaan, of zijn ze nu toch echt verouderd?

Een groots avontuur
Final Fantasy X/X-2 remaster bevat twee spellen: Final Fantasy X en Final Fantasy X-2. Deze zijn natuurlijk met elkaar verbonden en X-2 borduurt verder op het verhaal van Final Fantasy X. Final Fantasy X gaat over een jongen genaamd Tidus, een beroemd Blitzball-speler. Tijdens een wedstrijd Blitzball wordt de hoofdstad waar de wedstrijd plaatsvind aangevallen door een mysterieuze entiteit. Deze entiteit slokt de hele stad op en ook Tidus wordt door deze duistere kracht gegrepen. Na een tijdje wordt hij wakker en komt hij er al vlug achter dat de wereld niet meer is zoals hij deze kende. Tijdens zijn reis ontmoet hij Yuna, een summoner die als taak heeft gekregen om Sin tegen te houden. Sin blijkt de naam te zijn van de entiteit die Tidus heeft opgeslokt en langzaam maar zeker word je duidelijk gemaakt wat Sin is en waarom het er is. Yuna wordt bewaakt door zogenaamde Guardians; leuke en kleurrijke personages die al snel jouw team vormen en maar één doel hebben: Sin verslaan.

Flink veel aanpasbaarheid
Om Sin te verslaan moet Yuna leren om zo veel mogelijk Summons op te roepen. Hiervoor moet je groep over de hele wereld reizen om de tempels af te gaan en de uitdagingen te voltooien. Deze uitdagingen bestaan voornamelijk uit puzzels waarbij je beelden moet verschuiven en zogenaamde Orbs moet plaatsen om verschillende deuren open te krijgen. De puzzels zorgen mooi voor wat afwisseling en sommige dwingen je er toe om out of the box te denken. De uiteindelijke beloning is natuurlijk de reden dat je de tempels wilt halen. Deze summons zijn namelijk erg sterk en zijn ook nog eens allemaal aanpasbaar; ze kunnen bepaalde skills leren en je kunt ze zich laten ontwikkelen zoals je zelf voor ogen hebt.

Ook alle personages zijn aanpasbaar door middel van het zogenoemde Sphere Grid. Dit is een grote boom (skill tree) waarin je statistieken kunt kopen en nieuwe vaardigheden kunt leren. Deze statistieken en vaardigheden kun je kopen met Ability Spheres die je krijgt na het verslaan van vijanden. Deze Ability Spheres heb je nodig om de vakken in de Sphere Grid te openen. Ook maak je gebruik van zogenaamde Ability points; deze verdien je net als ervaringspunten. Met Ability Points kun je stappen maken in de Sphere Grid waarna je de omliggende statistieken en vaardigheden kunt kopen met de Spheres. De stappen mag je helemaal zelf bepalen en op deze manier worden de personages zoals je zelf wilt. Je kunt Ability Points overigens alleen maar verdienen met de personages die meedoen in gevechten, dit dwingt je dus om vaak van personage te wisselen om er voor te zorgen dat ze allemaal even sterk blijven.

De gevechten van Final Fantasy X zijn turn-based: ieder personage doet een aanval wanneer het zijn/haar beurt is. Deze beurten zijn vooraf bepaald en kunnen alleen veranderen wanneer iemand zijn snelheid aangepast wordt. Je gebruikt hierbij de standaard klassen zoals vechters, magiërs en dieven. Alle personages hebben een eigen specialiteit en ze variëren genoeg om er voor te zorgen dat je vaak wisselt. Zo kan Wakka vliegende monsters verslaan en slaat Auron door pantsers heen. Lulu gebruikt haar zwarte magie om schade te doen en Yuna gebruikt haar witte magie om de groepsleden op te peppen.

Kleine irritaties
Er zijn twee punten waar ik me voornamelijk aan irriteerde tijdens het spelen van Final Fantasy X. Op het begin gaat het erg veel over Blitzball en pas na ongeveer vijf uur speel je je eerste Blizball wedstrijd. Helaas vond ik het een erg saaie mini-game, maar je wordt wel gedwongen om het te blijven spelen. Met tegenzin zat ik de wedstrijden uit: een manier om het over te slaan was erg welkom geweest in de remaster. Het tweede punt is voor mij de wapens, deze hebben namelijk geen statistieken maar vaardigheden. Waar je bij de gemiddelde RPG in iedere stad als eerste op zoek gaat naar nieuwe uitrusting, geeft Final Fantasy X je veelal dezelfde wapens. Begrijp me niet verkeerd, ze zien er allemaal anders uit. Zodra je een wapen hebt met de vaardigheden die je leuk vindt, duurt het wel een tijdje voor je weer nieuwe koopt omdat ze bijna allemaal even sterk zijn. Zelf vond ik dit erg jammer omdat ik graag op zoek ga naar nieuwe wapen – voor mij echt een must in het RPG-genre.

Oh ja, deel 2 bestaat ook nog!
Final Fantasy X/X-2 remaster bevat natuurlijk niet alleen Final Fantasy X, ook deel X-2 zit bij het pakket. In Final Fantasy X-2 moeten Yuna, Rikku en Payne de wereld zien te redden van een enorm wapen genaamd de “Vegnagun”. Het wapen is sterk genoeg om Spira mee te vernietigen en de meiden moeten er alles aan doen om het wapen niet in de verkeerde handen te laten vallen. Het verhaal komt lekker snel op gang, maar biedt een stuk minder diepgang dan Final Fantasy X. Gelukkig heb je deze keer geen introductie die uren duurt en vanuit je hub wereld (een vliegtuig), kun je missies kiezen en snel de actie betreden. Het spel biedt flink wat sidequests! Je bent niet verplicht om deze te spelen, maar ze bieden flink wat diepgang en ook in deze zijmissies ontwikkelen je personages zich op een positieve manier tot het verhaal.

Een vechtsysteem om u tegen te zeggen
Final Fantasy X-2 moet het voornamelijk hebben van het nieuwe vechtsysteem. In dit vechtsysteem kun je namelijk wisselen van klassen met zogenaamde Dress Spheres. Je personage “verkleedt” haarzelf dan als een andere class waardoor de statistieken en aanvallen veranderen. Je kunt zo vaak wisselen als je wilt en het is dus aan jou, hoe je ieder gevecht aan wil pakken. De gevechten zijn turn-based, maar in dit deel heeft ieder personage een eigen balk achter de naam staan die door de tijd heen gevuld word. Wanneer de balk vol is, mag je personage een actie uitvoeren. Dit kan natuurlijk een gewone aanval zijn, maar je mag natuurlijk ook magie gebruiken of een speciale vaardigheid uitvoeren zoals stelen. Omdat je met dit vechtsysteem niet kunt zien wie er aan de beurt is, moet je hier en daar snel handelen en veranderen van strategie om te kunnen winnen. Wanneer je ook nog eens weet te timen dat meerdere personages op hetzelfde moment een aanval uitvoeren, krijg je een bonus in de schade die je doet.

Grafisch en geluid
De muziek van beide spellen is geweldig, ik heb mezelf meerdere keren betrapt op het mee neuriën van de deuntjes. Grafisch is vooral Final Fantasy X wat veroudert, vele ‘minder’ belangrijke personages zien er bijna hetzelfde uit en missen emotie in het gezicht wanneer ze praten. Gelukkig is dit niet het geval bij je eigen groepsleden. Final Fantasy X-2 ziet er grafisch toch net wat spectaculairder uit en ook de gezichten van alle personages spreken met veel meer emotie. Dit vond ik zelf een erg fijne toevoeging, omdat het zonder emotie erg onnatuurlijk oogt.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster is een geweldig pakket dat twee goede games bevat. Final Fantasy X heeft een geweldig verhaal dat als het eenmaal op gang is, erg interessant blijft om tot het einde te willen spelen. Final Fantasy X-2 moet het daarentegen niet van het verhaal hebben maar van de missiestructuur en het geniale vechtsysteem waarbij je dankzij de Dress Spheres kunt blijven wisselen tussen verschillende classes. Ondanks dat de spellen grafisch wat verouderd zijn en dat de personages er hier en daar wat emotieloos door over kunnen komen, belooft Final Fantasy X/X-2 Remaster je twee geweldige spellen die garant staan voor honderd uren speelplezier.

8.5

• + Muziek
  • + Ability Sphere Grid en Dress Spheres