Final Fantasy Pixel Remaster I - VI: Restore the Crystals to grace

• 2 mei 23 om 08:00

• Robin

• 5

Final Fantasy is niet weg te denken uit de gaming-wereld met zijn prachtige muziek en epische verhalen en toch heb ik, als groot RPG fan, alleen Mystic Quest aangeraakt en nooit de oude Final Fantasy-spellen gespeeld. Nu is eindelijk de tijd aangebroken dat ik de avonturen van de Warriors of Light, Firion, Onion Knights, Cecil, Bartz en Terra ga beleven. Zijn de Final Fantasy Pixel Remasters de moeite waard op de Nintendo Switch?

Hoewel Final Fantasy al sinds 1987 een naam in de gaming wereld is, kwam de naam ‘Final Fantasy’ pas veel later aan in Europa. Mocht je Mystic Quest meetellen dan heb je al gehoord van Final Fantasy in 1993, maar de hoofdreeks kwam pas in 1997 naar Europa met Final Fantasy VII. Mystic Quest was namelijk niet het grote succes waarop men had gehoopt, maar dat veranderde met Final Fantasy VII. Niet gek dat daarom ook Cloud en Sephiroth uit dat deel in Super Smash Bros. Ultimate zijn verschenen. De andere Final Fantasy games hebben ook zo hun eigen verhaal en dat kan je nu beleven op de Nintendo Switch.

De NES-ERA: Final Fantasy I – III

Final Fantasy I begint als een simpel verhaal over vier Warriors of Light die uiteindelijk de wereld van het duister moeten redden. Veel van wat we kennen van Final Fantasy wordt hier al geïntroduceerd. Zoals Jobs, beter bekend als classes in andere RPG’s. In het begin mag je zelf kiezen wie je vier Warriors of Light zijn, van naam tot Job. Je krijgt de keuze tussen Warrior, Thief, Monk, White Mage, Black Mage & Red Mage, ieder met eigen mogelijkheden in wapens en magie. Veel van het verhaal voelt als een Dungeons & Dragons of MMO-quest waarbij je vaak lokale mensen helpt met problemen. Denk hierbij aan een vampier die een stad aanvalt of piraten die een stad in hun greep houden. Daarnaast voelt het spel aan als de eerste Legend of Zelda: je moet zelf uitzoeken waar je heen moet, hoewel wanneer je met NPC’s praat er wel hints worden gegeven. Dit zijn leuke puzzels op zichzelf! Voor mij was deze game dan ook een aangename verrassing.

Final Fantasy II gaat juist een hele andere kant op en innoveert verder op de basis van Final Fantasy I. Zo krijg je een groep hoofdpersonages met een naam en in plaats van een leveling systeem een proficiency systeem. Dit systeem is gebaseerd op hoe vaak je iets gebruikt. Zo kon de magie ‘Thunder’ levelen naar ‘Thunder II’ en verder groeien naarmate het meer wordt gebruikt. Daarnaast introduceert Final Fantasy II de zeer bekende Chocobo. Het proficiency systeem is origineel voor die tijd, maar ik prefereer toch liever het bekende leveling systeem.

In Final Fantasy III ga je weer terug naar het level systeem, maar daarbij krijg je vier Onion Knights die je zelf een job kan geven en op die manier kan levelen. Hiermee heb je alle vrijheid om te kiezen uit de twintig verschillende jobs die beschikbaar zijn en zelf een team samen te stellen.

Final Fantasy I was voor mij dan ook een aangename verrassing

De SNES-ERA: Final Fantasy IV – VI

Final Fantasy IV volgt het verhaal van Cecil uit het koninkrijk van Baron. Hoewel je in deel drie juist de vrijheid krijgt om je personages te bouwen hoe je wilt, gaat deel vier terug naar een vaste vorm. Waar hoofdpersonages vaak het licht gebruiken om te vechten, is Cecil juist een Dark Knight, een warrior die vecht met duisternis. Hoewel het in sommige gevallen voorspelbaar is, is het verhaal van Final Fantasy IV fantastisch en is dit je kans om in zijn originele glorie te ervaren. Niet alleen Cecil, maar ook de 11(!) andere personages maken dit spel een waar genot. Hoewel de vorige delen puur turn-based zijn, innoveert Final Fantasy IV hierop met Active Time Battle (ATB) waarbij de gevechten meer een real-time aspect krijgen. Hierdoor hebben de gevechten in Final Fantasy IV ook veel meer urgentie en spanning dan voorgaande delen.

Final Fantasy V volgt het verhaal van Bartz & Boko, de Chocobo, die samen met Lenna, Galuf en Faris de Crystals moeten redden die één voor één worden aangevallen onder mysterieuze omstandigheden. Het job systeem van deel drie komt terug en geeft de mogelijkheid om andere jobs te gebruiken. Zo kan jij een Knight worden die Level 1 White Magic kan gebruiken wanneer je ver genoeg bent gevorderd als een White Mage. Of ben je liever een Thief die uiteindelijk de Jump van de Dragoon leert? Veel is hier mogelijk en alleen jouw fantasie houdt je tegen.

Final Fantasy VI volgt het verhaal van Terra. Hoewel je het verhaal met Terra begint, kent dit spel een robuuste lijst aan personages. Deze personages hebben allemaal zo hun eigen verhaal en unieke speelelementen. Hoewel de andere Final Fantasy’s in deze collectie me al goed deden doet Final Fantasy VI dit nog veel beter. Dit spel is een meesterwerk van het begin tot het einde. De nieuwe muziek en extra elementen zorgen er alleen maar voor dat de pacing nog beter wordt. Mijn eerste ervaring was nieuw, verrassend en toch ook vol nostalgie naar de SNES-tijd. Als je maar één titel zou mogen kiezen uit de lijst, dan is het Final Fantasy VI; het is bijna crimineel om het niet te doen.

Wacht maar…

De Pixel- ERA: Restore the Pixels to grace

De naam ‘Pixel Remaster’ geeft precies aan wat je kan verwachten; remasters van de originele games op de NES en SNES. Gezien ik dus nog nooit deze games heb aangeraakt, was ik dan ook erg verbaasd hoe snel ze mij in hun ban hadden en ook hoe kort ze eigenlijk kunnen zijn wanneer je de game breekt. In deze versie kan je er namelijk voor kiezen om random encounters aan of uit te zetten, Gil (geld valuta in de wereld van FF) en ervaringspunten te (de)boosten waardoor grinden veel minder een probleem wordt of juist meer een probleem wordt. Dit bracht voor mij een betere pacing dan hoe ik oudere RPG’s uit dezelfde tijd herinner. De vreemde Chocobo in de bijt is Final Fantasy II waarbij je naast Gil en ervaringspunten ook de magie en wapen modifiers kan aanpassen zodat levelen daarin sneller gaat.

Het feit dat je zelf kan kiezen hoe je door deze spellen wilt gaan is dan ook het hoogtepunt uit deze remasters. Wil je juist een authentieke ervaring, verander dan niks en ga lekker door het spel heen. Wil je juist van het verhaal genieten of minder grinden? Pas lekker de hoeveelheid Gil/ervaringspunten aan. Ben je even bezig met iets anders, zet Auto Battle aan en je personages gebruiken de laatste aanval die je ze hebt gegeven. Hiermee worden de Final Fantasy Pixel Remasters de perfecte RPG’s om mee te starten.

De Pixel Remasters brengen nog meer goeds met zich mee: de graphics zijn geüpdatet en onder meer de 2D-personages hebben een glow-up gekregen met de hulp van Kazuko Shibuya, de originele artiest van de spellen. De NES-era aan games worden hierdoor nog mooier, maar ook de SNES-era aan games hebben de tand des tijds goed doorstaan, wat alleen maar wordt versterkt door de updates in de art. Mijn persoonlijk hoogtepunt is de muziek die nieuwe arrangementen heeft gekregen door Nobuo Uematsu, wat ervoor zorgt dat veel van de titels nieuwer aanvoelen dat ze eigenlijk zijn.

Hoogtepunt: de muziek die nieuwe arrangementen heeft gekregen door Nobuo Uematsu, wat ervoor zorgt dat veel van de titels nieuwer aanvoelen dat ze eigenlijk zijn.

Pixel Remaster: niet echt een collectie

Dit is een gekke review, want hoewel deze zes games als één geheel worden gepresenteerd, is het niet echt een collectie. Mijn Nintendo Switch toont niet één Final Fantasy Pixel Remaster maar zes losse games. De volledige collectie is op het moment van schrijven €74,99 op de eShop te vinden en los zijn Final Fantasy I & II €12,99 en de andere €17,99. Is de collectie het waard? Dan zeg ik ‘ja’, dit geldt ook voor mensen die normaliter niet van RPG’s houden. Mocht je dus twijfelen of RPG’s voor jou zijn weggelegd, zijn deze games een mooie instap. Zelfs voor mensen die de spellen al door en door kennen worden er ruim genoeg extra’s geboden om een heraanschaf te rechtvaardigen; en als je dan echt moet kiezen dan kan je niet missen met de SNES-titels: Final Fantasy VI, V en VI. Maar wanneer je deze drie los koopt, kom je al dicht tegen de €70, dus dan zou het slim zijn om toch voor die volle collectie te gaan.

Smells like Chocobo!

Final Fa— Conclusie

Final Fantasy Pixel Remaster is een prachtige net niet-collectie van zes hele toffe games.

De muziek, de pixels, quality of life features dankzij toggles in random encounters of het boosten van ervaringspunten/Gil levert gewoon een groep aan games op die door velen gespeeld kunnen worden. Als ik dan cijfers moet geven per game;

• Final Fantasy I: 7,5
  • Final Fantasy II: 7,5
  • Final Fantasy III: 8,0
  • Final Fantasy IV: 9,5
  • Final Fantasy V: 8,5
  • Final Fantasy VI: 10

Het zijn klassiekers die dankzij de muziek nostalgisch maar toch nieuw aanvoelen. Het is duidelijk dat mijn favoriet Final Fantasy VI is en mijn persoonlijke oproep: heb je het nog niet gespeeld, speel het!

8.5

• + De nieuwe arrangementen van Nobuo Uematsu
  • + De quality of life changes biedt gameplay mogelijkheden voor iedereen
  • + De games zijn goed verouderd
  • - Sommige delen kunnen kort aanvoelen door alle quality of life

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

0

26-04-2024

1

Cadence of Hyrule is de nieuwste Game op Proef

2

Nieuws Cadence of Hyrule is de nieuwste Game op Proef

02-05-2023

1

Monolith Soft voert fikse salarisverhogingen door

1

Nieuws Monolith Soft voert fikse salarisverhogingen door

01-05-2023

1

Discussieer met ons mee! 5

2 mei 23 om 08:33

#9713‍

2655 XP | 485 comments

Heb FINAL FANTASY IV gekocht en inmiddels uitgespeeld (met de exp en gil boost op max). Had totaal geen zin in het grinden, dat is wel waar deze oude games om bekend stonden vroeger. Heel tof deze nieuwe QoL features. Maakt het echt een stuk leuker om weer een keertje door te spelen!

Deel 6 heb ik meerdere keren gespeeld in het verleden, dus misschien dat ik die van de zomer ga halen. Ver na Tears of the Kingdom in ieder geval

2 mei 23 om 09:44

#9714‍

5886 XP | 1090 comments

Ik wil graag deze collectie in huis halen, maar vind hem vooralsnog toch wat te duur. Ik wacht lekker even tot hij goedkoper wordt. Heb in de tussentijd toch genoeg te spelen. Moet nog steeds Xenoblade 1 extra story uitspelen, evenals Metroid Prime, Advance Wars, en dan houdt Splatoon 3 me ook nog constant bezig. En dan nog maar niet te beginnen over Zelda TotK die straks uitkomt waar vast en zeker ook een hoop tijd in gaat zitten!

Nee, ik heb momenteel geen haast om deze collectie binnen te harken. Uiteindelijk komt hij er wel.

2 mei 23 om 09:48

#9715‍

3799 XP | 658 comments

Wat een monsterreview moet dit zijn geweest! Leuk om te lezen, helaas zijn turn-based RPGs en veel tekst niks voor mij. Wellicht dat ik het met auto-battle nog kan verdragen om het verhaal mee te maken, maar dan kan ik misschien net zo goed een YouTube sessie aanzetten?

2 mei 23 om 10:33

#9717‍

3176 XP | 469 comments