FIFA 19

Vorig jaar maakte FIFA haar rentree bij Nintendo en ook dit jaar is de voetbalgame weer van de partij voor de Nintendo Switch. Met FIFA 19 bouwt Electronic Arts voort op de op maat gemaakte technologie voor de hybrideconsole. Met behulp van feedback op FIFA 18 en een aantal gloednieuwe toevoegingen staat er een nieuw deel klaar.

Net als vorig jaar mist de Nintendo Switch-versie van FIFA 19 een aantal componenten die wel aanwezig zijn voor andere platforms. Zo ontbreekt de verhaalmodus The Journey, zijn de Squad Battles ook nog steeds niet van de partij, en zelfs een aantal kleinere features zoals het nieuwe, uitgebreide tactieksysteem voor tijdens wedstrijden zijn afwezig. Dat betekent echter niet dat er geen verbeteringen zijn doorgevoerd in de versie voor de hybrideconsole. Al vanaf het eerste potje dat je speelt, merk je dat de bal een nog vrijer object is, de gameplay nog verder is uitgewerkt (hoewel een aantal ingewikkelde trucjes nog steeds niet aanwezig zijn) en de AI slimmer is geworden. Helaas is er weinig tot niet gesleuteld aan de Carrière- en Ultimate Team-modi.

Kampioenenbal

De grootste toevoegingen van FIFA 19 zijn de UEFA Champions League en de UEFA Europa League. De internationale clubtoernooien zijn door het hele spel heen verweven: de competities zijn speelbaar in Carrière, Ultimate Team of gewoon als los seizoen. Het hele feest is aanwezig, met speciale menu’s, lange openingsfilmpjes (inclusief het legendarische anthem), clubtenues en alle toeters en bellen. Het heeft wat weg van de manier waarop EA van de zomer uitpakte met de World Cup-modus in FIFA 18. De toevoeging is leuk, het maakt de ervaring nóg authentieker, maar na een paar keer ben je die extra lange cinematic wel zat. De wedstrijden zijn, net als in het echt, altijd ’s avonds en de sfeer zit er goed in, maar het worden vanzelf net normale wedstrijden.

Verder is de Aftrap-modus vernieuwd. Er zijn verschillende regelsets: zo kun je met de regel spelen dat iedere keer dat jij scoort je een speler verliest, waardoor er wat meer uitdaging is voor de doorgewinterde veteraan en de beginneling meer kans krijgt om ook een doelpunt mee te pikken. Het spel houdt per speler zijn of haar performance van de dag bij, zelfs als je even iets anders gaat doen. Dit maakt de vernieuwingen perfect voor lokale multiplayertoernooitjes, waar de Nintendo Switch sowieso al een ideaal platform voor is.

Online met vrienden

Vorig jaar klaagden veel spelers dat de online multiplayermogelijkheden van FIFA 18 geen optie bevatten om met vrienden te spelen. Dat is ook de ontwikkelaars ter ore gekomen en de ‘Vriendschappelijk Online’-modus is nu prominent aanwezig in het hoofdmenu. Het geheel is vrij overzichtelijk. Je krijgt meteen je vriendenlijst voor je neus geschoven en je kunt precies zien met wie je een wedstrijd kunt starten. Het is erg fijn dat deze opties nu wel van de partij zijn, want zeker in combinatie met voice-chat via Discord of Skype is tegen een bekende spelen toch leuker dan tegen een willekeurige vreemde.

Technisch is FIFA 19 geen groot wonder. Er zijn een aantal storende bugs en glitches uit FIFA 18 weggehaald, maar de algemene grafische kwaliteit is niet echt anders. De velden zien er beter uit, maar veel 3D-modellen van spelers zijn niet heel geweldig. Close-up animaties, zoals voor wedstrijden, zijn ook nog steeds erg korrelig. Het zijn geen dingen waar je veel last van zult hebben, maar het verschil met andere consoles is toch akelig duidelijk. Wel heeft de game een zeer stabiele framerate, iets waar FIFA 18 soms toch nog wel een beetje moeite mee had.

Ten slotte wil ik het nog even over de muziek hebben. Zoals elk jaar heeft EA weer een zeer gevarieerde soundtrack weten samen te stellen van onbekende artiesten. Hoewel de 19-editie bij mij persoonlijk iets minder in de smaak valt, zitten er voor iedereen wel een paar leuke liedjes tussen. Veel pop, enigszins milde rock, maar ook vrolijke Zuid-Amerikaanse dansmuziek is van de partij. In de instellingen kun je, zoals gebruikelijk, favorieten aankruisen, waardoor er ook tussen wedstrijden door vrolijke noten uit je speakers komen.

De Nintendo Switch-versie van FIFA 19 lost de grootste problemen van FIFA 18 op en voegt zelfs een aantal grote, nieuwe features toe. Het totaalpakket is zeker de moeite waard voor de voetbalfans die ook onderweg of gezellig met elkaar in een café of park een potje willen spelen. Het is alleen erg jammer dat niet alle vernieuwingen voor andere consoles ook in deze versie zijn beland. Als je niet weet wat je mist, dan zul je zeker veel plezier beleven. Maar wanneer de vergelijking met andere platforms wel wordt getrokken, dan is FIFA 19 voor de Nintendo Switch geen slecht spel, maar wel enigszins tegenvallend.

7

• + Champions League en Europa League
  • + Online met vrienden nu wél