FIFA 18

• 7 okt 17 om 17:07

• Dyon

• 0

In 2012 kwam er voor het laatst een volwaardige FIFA-game naar een Nintendo-console. Waar uitgever en ontwikkelaar EA in de daaropvolgende jaren de handdoek steevast in de ring wierp met ’s werelds bekendste voetbalreeks, keert de voetbalgame der voetbalgames na vijf jaar eindelijk terug naar een HD Nintendo-console. Meet deze game zich met de versie op de Playstation 4 en Xbox One – en nog belangrijker – is de nieuwste telg in de FIFA-serie het eindelijk weer waard om op een Nintendo-console te spelen?

FIFA 18 voor de Nintendo Switch heeft in de basis 75% aan dezelfde modi als zijn tegenhanger op de andere consoles. Essentiële zaken verschillen in de Nintendo Switch-versie, zoals het grafische plaatje, alsmede het ontbreken van The Journey (een offline verhaalmodus) en de Frostbite-engine. In plaats daarvan gebruikt EA een andere engine voor FIFA 18 op de Nintendo Switch, deze doet sterk denken aan de IGNITE-engine uit FIFA 14 en 15 voor de Playstation 4 en Xbox One.

Totaalvoetbal

FIFA 18 biedt – net als al zijn voorgangers – een totaalpakket aan licenties. De belangrijkste competities en voetbalteams (meer dan 700 verenigingen) zitten in dit spel. Toch is het als Nederlander wel jammer dat de Eredivisie de enige beschikbare Nederlandse competitie is; een potje met het afgelopen seizoen gedegradeerde Go Ahead Eagles of N.E.C. zit er dus niet in. Met al deze teams kun je ervoor kiezen om verschillende modi in het spel te gaan spelen. Een simpel potje tegen de computer of lokaal tegen vrienden behoort tot de opties, terwijl ook FUT, Online Seizoenen en de Carrière-modus speelbaar zijn.

Bij het eerste potje valt direct op dat de game een totaal ander gevoel heeft dan zijn tegenhanger op de andere consoles. Niet alleen grafisch en qua aankleding presteert de game (uiteraard) minder, ook de gameplay verschilt wezenlijk. Dat eerste stoort nog niet zozeer, maar dat tweede kán heel storend zijn, afhankelijk van wat voor type-speler je bent.

Ben je een (semi-)professionele FIFA-speler, dan moet je weten dat het spelen van deze versie andere vaardigheden vereist dan FIFA met de Frostbite-engine. Realistische toevoegingen met betrekking tot de dribbles en balaannames ontbreken, terwijl ook de AI anders op jouw acties reageert. Ben je echter iemand die af en toe een balletje trapt met vrienden, dan zijn dit soort zaken niet storend. Het nodigt echter niet uit om de game zowel voor de PlayStation 4 of Xbox One aan te schaffen (voor thuis) én de Nintendo Switch (voor onderweg), omdat het eigenlijk twee totaal verschillende gameplay-ervaringen biedt. De gameplay zelf voelt eigenlijk aan als een FIFA-game van drie jaar geleden. Wat hierbij vooral opvalt is dat de verdedigende AI erg sterk is (veel automatische balonderscheppingen), terwijl de aanvallende AI moeite heeft om je bij te blijven. Dit resulteert in veel getik en balverlies van beide kanten op het middenveld.

Doet de engine dan ook iets goed? Ja. Voor het eerst in een FIFA-game heb ik het idee dat de bal ook daadwerkelijk écht een los object is. Dit zorgt ervoor dat een bal letterlijk alle kanten op kan gaan en dit voelt erg realistisch aan.

Voetballoopbaan

In de carrière-modus kun je echt gaan werken aan je eigen voetballoopbaan. In deze modus kun je kiezen voor een spelerscarrière of een loopbaan als trainer. Beide modi zitten al jaren in de FIFA-reeks en zijn altijd al vermakelijk om te spelen. De Nintendo Switch-versie bezit dit ook, maar er zit wel een dikke maar aan. De (manager-) carrière-modus is een verouderde modus die erg lijkt op die uit FIFA 16 voor de andere apparaten. Verwacht in deze versie dus alleen transferonderhandelingen via de e-mail en minder opties in het aan- en verkopen van spelers. Toch blijft dit een leuke modus in het spel dat een hoge replaywaarde kent. Eindelijk Europees voetbal spelen met Excelsior? Het kan!

Online

Waar vroeger de carrière-modus hét paradepaartje was, is dat tegenwoordig de onlinemodus samen met FUT (FIFA Ultimate Team). FUT is voor de eerste keer speelbaar op een Nintendo Console. In de onlinemodus kun je – zoals de naam al zegt – online potjes spelen tegen anderen. Via Online Seizoenen kun je met mensen van over de gehele wereld spelen. Je begint hiermee in competitie 10, en je kunt jezelf omhoog voetballen naar competitie 1. Dit doe je door in één seizoen (bestaand uit 10 wedstrijden) een bepaald aantal punten te halen.

De belangrijkste optie die op de Nintendo Switch-versie ontbreekt is om online een vriendschappelijk potje met vrienden te spelen. De meeste mensen spelen FIFA toch om hun vrienden eens een keertje goed in te maken, dus wij ervaren dit als een groot gemis.

FUT

FIFA Ultimate Team komt voor het eerst naar een Nintendo-console. Met FUT verzamel je kaarten van voetballers, om hier vervolgens je eigen team mee samen te stellen. Met jouw eigen team kun je vervolgens weer spelen tegen de AI of online om zodoende weer andere kaarten vrij te spelen om zo het beste team samen te stellen. Behalve de kaarten vrijspelen kun je ook extra geld investeren door packs te kopen. Als je een fanatieke FUT-speler bent dan is dit wellicht interessant, maar houd er rekening mee dat dit je extra geld kost. Ook geldt voor deze modus – net als voor de gehele game – dat niet alle functionaliteiten erin zitten.

FIFA 18 voor de Nintendo Switch is de beste draagbare voetbalgame ooit gemaakt, maar dat weegt helaas niet op tegen de tekortkomingen van het spel. Een engine die verouderd aanvoelt, een missende online optie en het toch wel merkbare verschil met de andere versies zijn slechts een paar argumenten. Wat overblijft is een solide footy: leuk om met vrienden te spelen, maar enige diepgang moet je hierin niet verwachten. Daarvoor moet je toch echt bij het grote broertje op de PlayStation 4 of Xbox One zijn.

6.7

• + De bal voelt aan als een los object.
  • + Lokale multiplayer met ieder op een eigen scherm