Fear Effect Sedna

• 8 mrt 18 om 11:38

• 0

Fear Effect is één van die Eidos-franchises waar je nauwelijks nog wat over hoort. De spellen, oorspronkelijk uitgekomen vlak na de eeuwwisseling, waren bizarre actie-avonturen met bijzondere componenten. Soms moest je een heel stel puzzels oplossen, terwijl je later met een survival horrorsectie te maken kreeg. Je nam de controle over drie huurlingen, dook in de duistere wereld van Hong Kong en loste onheilspellende mysteries op. Nu is de serie weer terug van weggeweest. Kan het een nieuw publiek aansporen om in deze opmerkelijke wereld te stappen?

Sedna brengt de Fear Effect-franchise na 17 jaar afwezigheid weer naar de voorgrond. Deze nieuwe game bevat een unieke selectie aan elementen zoals puzzels, twin-stick shooting en zelfs strategiegameplay. Als het als een hete brei klinkt, dan geef ik je een 10 voor oplettendheid. Fear Sedna Sedna probeert zoveel dingen te zijn, maar slaagt nergens. Dat komt niet omdat het zo veel tegelijk wil zijn, maar omdat niks werkelijk goed uit de verf komt.

Warrige warboel
Fear Effect Sedna begint al lekker met het verhaal. Mocht je de eerdere games niet hebben gespeeld, dan ga je meteen een slechte tijd tegemoet. De personages en hun motivaties worden niet uitgelegd, en je wordt in het diepe gegooid. Hana, Rain en hun vrienden krijgen geen duidelijke introductie en Sedna gaat er vanuit dat je alles al weet. Er volgen constante referenties naar de oudere games, iets wat alleen een fan zou begrijpen. Hoewel ik de games destijds gespeeld heb, kostte het me alsnog moeite om dingen voor de geest te halen.

De problemen met het verhaal gaan nog verder dan dat. Vele interacties en gebeurtenissen in het spel lijken niet in elkaar te passen. Hoewel ik wat losse dingen begrijp, viel het verhaal grotendeels niet te volgen. Een goed voorbeeld is hoe de motivaties voor de personages niet worden uitgelegd. Zonder dit rustig uit te leggen, springt het spel alweer naar het volgende obstakel. De voice-acting glijdt ook niet lekker in elkaar over. De emoties liggen vaak erg uit elkaar, alsof alles in twee aparte sessies is opgenomen. Duidelijk is wel dat het aan de nodige coördinatie ontbrak.

Gameplay hier en daar
Vanuit een gameplay-perspectief, wil het graag te veel verschillende dingen zijn. Het nieuwe avontuur gaat voor een isometrisch oogpunt in plaats van stilstaande camera. Je neemt controle over een metgezel, valt aan met je wapen en probeert heelhuids door een level te komen. Je moet constant de situatie afwegen en soms actie zelfs pauzeren om alles goed te kunnen overzien.

Op elk van deze punten laat de Fear Effect Sedna geen goede dingen zien. De besturing heeft veel weg van een strategisch spel, waarin je van cover naar cover gaat en een route uitstippelt. Hoewel je kunt pauzeren en commando’s uit kunt voeren, heeft het vaak een oplawaai aan kogels tot gevolg. Het spel vraagt veelal om een stealth-aanpak, maar dit voelt niet effectief genoeg in latere scenario’s. Het sluipen voelt daarnaast aardig simplistisch en kent totaal geen diepgang. Als het aankomt op de actie, kun je wel het vergeten. De twin stick-mechanieken hebben niet de finesse van andere spellen, iets wat Fear Effect Sedna hard aan te rekenen valt. Meestal komt het neer op het gebruik van de ZR-toets om automatisch te vuren. De knop blijf je spammen totdat jij of de tegenstander neer gaan. Aantrekkelijk is het geheel totaal niet.

Het grootste lichtpuntje zit hem in de puzzels. Ze zijn niet moeilijk, maar wel gevarieerd. Je gaat de omgevingen af voor wachtwoorden, speelt wat hack-minigames en beweegt obstakels om tegenstanders te verwarren. Hoewel niets hier echt als speciaal kan worden bestempeld, is het wel duidelijk dat de ontwikkelaars er lang over hebben nagedacht. We waren ontzettend onder de indruk, vooral gezien de rest van het avontuur.

Puike presentatie
Ongeacht de vele negatieve punten ziet Fear Effect Sedna er prachtig uit. De stijl is sterk verbeterd en naar een hoger niveau getild. De animaties zien er prachtig uit, waardoor het aanvoelt als een kleurrijk geheel. Daarnaast brengt de soundtrack je in de juiste sfeer voor een avontuur zoals dit. Je kunt zien dat ze op alle punten een poging hebben gewaagd een goede game in elkaar te draaien, maar helaas.

Teleurstelling is wat overheerst in Fear Effect Sedna. Als een opvolger van geliefde cultklassiekers heeft het compleet de plank misgeslagen. Van verwarrende gameplay tot een zwak verhaal, de franchise is niet wat het ooit geweest is. Het is jammer om soms te zien hoe de ontwikkelaars het goed bedoeld hadden, maar het uiteindelijk niet uit de verf kwam. Waar het collectief falen precies aan ligt valt daardoor heel moeilijk te zeggen. Wat de reden ook mag zijn, de fans verdiende na 17 lange jaren toch veel meer.

4.5

• + Ontzettend strakke presentatie
  • + Aangename puzzels