FAST RMX

• 15 mrt 17 om 10:00

• 0

Aan het einde van 2015 verscheen FAST Racing Neo: een bliksemsnel racespel met voor ieder wat wils. Het had de kleurruilmechanieken van Ikaruga, het leveldesign van een F-Zero en de bewegingen van een Wipeout-voertuig. Deze perfecte combinatie werd bijgestaan door een schitterende presentatie wat ons en anderen veel plezier gaf. Toch konden er genoeg dingen beter. FAST Racing Neo kende een snoeiharde moeilijkheidsgraad en de lokale multiplayer liep ook niet bepaald lekker. Met deze problemen kan de vernieuwde Nintendo Switch-versie, FAST RMX, aan de slag. Hoe heeft dat uitgepakt?

Een herintroductie

Mocht je FAST Racing Neo voor de Wii U hebben overgeslagen, dan heb je geen idee van wat je werkelijk te wachten staat. Je rijdt rond in een zwevend voertuig, probeert anderen slim af te blijven en als eerste over de streep te komen. Gemakkelijk zal het niet worden, want FAST RMX daagt je uit vanaf het moment dat je begint met spelen. Je zult alle mechanieken zo snel mogelijk onder de knie moeten krijgen, want anders loop je flink tegen de feiten aan. Gelukkig is de besturing eenvoudig om op te pakken en begrijp je na een track of twee wat de game wil. Je moet echter niet verwachten dat FAST RMX er goed bij stil zal staan. Het versnellen, boosten, van kleur ruilen voor de boostpaden, remmen en glijden zal zelf geoefend moeten worden. De variatie in de banen helpt enorm om het leren van de mechanieken leuk te maken.

Daarnaast is het zo dat de game niet de makkelijke weg neemt. FAST RMX gaat ervan uit dat je racegames onder de knie hebt. Er zijn drie moeilijkheidsgraden en de game probeert je op scherp te zetten tijdens je eerste ronde door alle tracks. De rivalen zitten meteen op je hielen en een juiste combinatie van boosten en ontwijken is noodzakelijk tot succes. Het belangrijkste verschil tussen de moeilijkheidsgraden is eigenlijk de snelheid, want die wordt steeds uitdagender nadat je een stapje hoger gaat. Mijn reactietijd nam af, de fouten namen toe en het tijdsverlies loog er niet om. Gelukkig heeft Shin’en met deze Nintendo Switch-versie het iets vriendelijker gemaakt, maar een makkelijke tijd zal het nooit worden. De eerste optie is haalbaar en daarna komt het puur op jouw vaardigheden aan.

Aan banen geen gebrek

FAST RMX kan, zonder enige twijfel, de ultieme editie van FAST Racing Neo genoemd worden. Het originele spel voor de Wii U gaf je zestien banen en we kregen er nog acht bij in het Future DLC Pack. Deze 24 banen worden bijgestaan door zes nieuwe toevoegingen, waardoor het totale pakket neer komt op 30. Al deze tracks kunnen doorlopen worden in Grand Prix, waar tien cups met elkens drie banen op je zitten te wachten. Dit is een flinke structurele verandering van de Wii U variant, waar vier banen overwonnen moesten worden. De aanpassing maakt het perfect voor onderweg en zorgt dat de aandacht beter blijft hangen in mijn optiek.

Wat wel jammer is dat banen niet geoefend kunnen worden. FAST RMX mist een modus waar je zonder zorgen kunt oefenen of tijden kunt verbreken. Dat laatste zal binnenkort in een update komen, maar ik verbaas me erover dat het er nu niet in zit. Er is gelukkig nog wel een aparte uitdaging buiten de Grand Prix om. In Hero Mode is het de bedoeling om individueel op de banen als eerste te eindigen in drie verschillende klassen. Dit klinkt gemakkelijk, maar er zit een addertje onder het gras. Je boost-meter wordt opeens je levensmeter. Als deze tot een nulpunt daalt, dan ben je game over en nu zul je van voor af moeten starten. Het zal zeker zorgen voor de nodige afleiding tussen multiplayerpotjes door.

Multiplayer Madness

De multiplayer is zonder meer de ster van de show. Je kunt in de lokale multiplayer met maximaal vier man racen op de televisie. Het is mogelijk om complete cups tegen elkaar te spelen of zelf te kiezen welke tracks je achter elkaar doorspeelt. Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat FAST RMX elke mogelijke controller van de Nintendo Switch ondersteunt. Je kunt de Joy-Con op zijn kant gebruiken, ze plaatsen in de Joy-Con Grip of de traditionele Pro Controller in je handen houden. Dit kan zowel in de televisiestijl als de tafelstijl, waardoor spelen op elke plek mogelijk wordt. De controllers ondersteunen ook de HD Rumble-functionaliteit, waardoor je de feedback goed kunt voelen.

Mocht je echter vrienden hebben met een Nintendo Switch, dan kun je via een draadloze verbinding ook met elkaar spelen. In onze tests blijkt dat alle consoles evenredig met elkaar lopen, wat fantastisch is op vele vlakken. Het zorgt voor een unieke ervaring met vrienden, die samen zullen genieten van de scherpste game in de handheldstijl. Ten slotte, en dit is wel het belangrijkste, is er de online multiplayer. Hoewel dit soepel werkt, kent FAST RMX nog geen support om met vrienden te spelen. Dit zal in de eerste update beschikbaar worden gesteld, maar het is momenteel een flink gemis.

Grafisch een pareltje

FAST RMX is het eerste spel waar velen van onder de indruk zullen zijn. Het kent de scherpste beelden van elke Nintendo Switch-game tot nu toe, en dat is geen simpele uitdrukking. De effecten, voertuigen, omgevingen en actie ziet er overweldigend uit en je schiet worden te kort als je op de televisie speelt. 1080p en 60 frames per seconden zonder enige haperingen is een lust voor het oog en ieder die we het lieten zien werd enthousiast. In handheldstijl gaat de resolutie terug naar 720p, maar de mooie ervaring blijft en daar kun je simpelweg niet omheen. Daarnaast is de muziek overweldigend met pompende beats en keiharde elektrische instrumenten. Het werkt niet alleen als achtergrondmuziek, want ik wil het nu in mijn muzieklijst hebben.

Op vele fronten in FAST RMX een verbeterde versie van FAST Racing Neo. De moeilijkheidsgraad is iets eerlijker, er zijn meer tracks om te doorlopen en het ziet er net wat gelikter uit. Daarnaast heb je nu de mogelijkheid om het in de handheldstijl overal met je mee te dragen. De gameplay vertaalt zich uitstekend naar een boeiende ervaring thuis, onderweg of waar je maar wilt. Dit betekent niet dat het pakket zonder fouten zit. Ik mis een time trial mode en online multiplayer met vrienden enorm. Het waren dingen die standaard in de Wii U-versie zaten, waardoor het eigenlijk maar raar is dat ze nu ontbreken. Natuurlijk komen deze functies eraan, maar we beoordelen het product nu. Dat gezegd hebbende, het doet niet af aan de uitstekende tijd die we met FAST RMX hebben gehad. Het is gemaakt om mensen te stralen van het lachen.

8

• + Uitstekend overal
  • + Flink aantal tracks en mogelijkheden