Farming Simulator: Nintendo Switch Edition

Met je trekker over de weg scheuren om een vrachtje graan te gaan verkopen, een combine aan het werk zetten om koolzaad te oogsten en ondertussen je koeien nog te eten geven. Het leven van een boer is een druk bestaan en zeker niet voor iedereen weggelegd. Alleen al het starten van je boerencarrière vraagt veelal om een flinke investering. Dankzij Giants kunnen we al enkele jaren onbezorgd proeven van het boerenbestaan. Ik moet heel eerlijk bekennen dat het al jaren mijn guilty pleasure is op de PC, maar doet de serie ook haar werk op de Nintendo Switch?

De negatieve mening over simulatie-games van velen komt vaak voort uit een “wat de boer niet kent…”. Ontwikkelaar Giants zet al jarenlang een kwalitatieve serie neer met Farming Simulator. Men begon in 2008 met een zeer simplistische game waarbij de speler met zijn gedateerde landbouwequipement geld moest verdienen om meer landbouwgrond te kunnen kopen en de museumstukken te vervangen door moderne machines. Door de jaren heen heeft men het spel regelmatig omgeploegd, de essentie is echter altijd bewaard gebleven en dat werpt zijn vruchten af. Welkom in de vruchtbare wereld van Farming Simulator, negen jaar na de geboorte van de serie eindelijk als volwaardige console-versie beschikbaar op een draagbaar platform.

Wie zaait, zal oogsten

In Farming Simulator: Nintendo Switch Edition, vrijwel identiek aan de PC-versie Farming Simulator 2017, heb je de keuze tussen twee gebieden, te weten de Amerikaanse stijl Goldcrest Valley en de eerder Russische variant Sosnovka. Vooral Goldcrest Valley is een aanrader, aangezien je hier ook met treinen en transporthubs het vervoer en opslaan van grote ladingen oogst makkelijker kunt maken. Eens je start, zal het spel je desgewenst uitleg geven over hoe je een efficiënte start maakt als nieuwe boer. De drie tractoren en de combine waar je mee start hebben hun beste tijd eigenlijk wel gehad en hebben ook geen fantastische capaciteit. Om de kost te winnen verbouw je je eigen gewassen en help je de andere boeren in de regio een handje door klusjes uit te voeren tegen een mooie beloning. Als je dit handig aanpakt, kun je binnen de kortste keren al een deel van je vloot vernieuwen. De voortgang in het spel verloopt traag, maar geeft ook voldoening als je de zuur verdiende centen in een nieuwe diesel verslindende machine kunt pompen of eindelijk een grotere zaaimachine kunt aanschaffen.

De besturing werkt zoals we dat gewend zijn van Farming Simulator op de consoles. Met de linker stick bestuur je de wielen van je machine, de rechter stick geeft je controle over de camera. Met de Z-knoppen bepaal je de rijrichting. De ABXY-toetsen laten je de machine bedienen en door gebruik te maken van de R-en L-knoppen schakel je tussen de verschillende opties die het materiaal heeft. Deze besturing is even wennen voor iemand die de vele toetsen van de PC kent voor een game als deze, maar het zit allemaal logisch in elkaar, waardoor je er al snel aan went. Je staat er niet alleen voor: je kunt namelijk werklui inhuren die de taak uitvoeren die jij ze geeft. Deze optie is zeker geen overbodige luxe, want er is zoveel te doen, dat je het in je eentje echt niet klaargespeeld krijgt.

Kiek dan naar m’n trekker jong!

Om efficiënt te kunnen boeren, stelt Giants een hele reeks aan machines tot je beschikking. Van oogstmachines tot trekkers, van zaaimachines tot cultivators, van hakselaars tot trucks. Vele van deze machines zijn officieel gelicenseerd door bekende namen als Fendt, New Holland, Holmer en Krampe. De hoeveelheid verschillende machines, apparatuur en ander materiaal is duizelingwekkend. Ik weet nog goed hoe Farming Simulator 2011 enkel bestaansrecht had door de mods die de community ervoor fabriceerde. Bij Farming Simulator: Nintendo Switch Edition is dit lang verleden tijd, hoewel het niet kunnen inzetten van mods toch een groot gemis is. Het haalt een stuk aan eigen inbreng uit het spel. Maar wees niet bevreesd, een recente Q&A met Giants wees uit dat de ondersteuning van mods en DLC nog op het to-do lijstje staat. Voor deze review ga ik ervan uit dat het nog een tijdje duurt voor deze opties zijn toegevoegd en beschouw ik ze dus als niet aanwezig.

Een andere domper komt in de vorm van de ontbrekende multiplayer. In je eentje is het een tof spel, met meerdere personen begint de fun pas echt. Ook gaat het werk veel sneller als je het met meerdere spelers kunt doen, dan wanneer je vast zit aan de computergestuurde werklui. Een vruchtbare samenwerking met vrienden zit er hier helaas niet in. Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik teleurgesteld ben dat Giants niet de moeite genomen heeft om HD Rumble nader te onderzoeken als mogelijke optie in het spel. Het aangrijpen van deze optie van de Nintendo Switch had een totaal nieuwe dimensie aan het spel kunnen geven.

Grafisch evenaart het spel de prestaties van andere consoles. Het geluid van de machines klinkt vrij realistisch en ondanks dat veel geluiden zich herhalen, is de overgang hiervan perfect dichtgesmeerd waardoor het absoluut niet opvalt. Tenslotte denkt de game ook aan hen die het geluid van trekkers en fluitende vogels op een gegeven moment spuugzat zijn: je kunt de radio aanzetten, deze geeft je een aantal nummers uit verschillende genres om de stilte wat te doorbreken. Luister er echter niet te lang naar, want op een gegeven moment ken je elke track uit je hoofd. Protip: zet achtergrondmuziek op, mocht je de audio beu zijn!

Farming Simulator: Nintendo Switch Edition is een exacte kopie van Farming Simulator 2017 die in juni dit jaar naar PC kwam. Aan dit vermakelijke spel slijt je makkelijk vele uren. Er is genoeg te doen, wat ervoor zorgt dat je eigenlijk nooit klaar bent met deze simulator. Ook aan content zeker geen gebrek, met meer dan 250 verschillende machines, equipementen en andere gereedschappen maak je het leven als boer met elke investering een beetje makkelijker en lucratiever. Helaas mist de Nintendo Switch-versie mods en een multiplayer en heeft men ook geen aandacht besteed aan de HD Rumble, wat een totaal nieuwe dimensie aan het spel had kunnen geven. Dit mag de pret echter niet drukken. Mocht je een echte simulatorfan zijn of, net als ik, stiekem een zwak hebben voor urenlang achteroverleunen en met een trekker over het land crossen, dan mag je Farming Simulator: Nintendo Switch Edition zeker niet links laten liggen!

7.8

• + Meest uitgebreide Farming Simulator tot nu toe
  • + Zo ontzettend veel te doen