Farm Expert 2018 for Nintendo Switch

Management- en simulatiegames zijn mijn ding. Hun rustgevende aard en de werking van de economie om je heen geven je de kans om steeds te blijven vernieuwen. Van Transport Tycoon tot Cities: Skylines, van Farming Simulator tot Flight Simulator, ik heb ze allemaal in mijn bezit. Farm Expert 2018 leek mij dus op het lijf geschreven. De trailers zagen er in ieder geval veelbelovend uit, maar blijken ze ook een realistische weerspiegeling te zijn?

Farm Expert 2018 begeeft zich in woelig water. Het boerensimulatiegenre staat als een huis en kent reeds games voor elk type speler. Stardew Valley is een game die een enorme groep casual spelers aanspreekt, terwijl Farming Simulator juist de meer serieuze aanpak aanbiedt. Farm Expert probeert in die laatst genoemde groep games te passen, maar slaagt daar zacht gezegd absoluut niet in.

Wat zeg je?

“Koop bomen en ga ze planten”. Jawel, dat is je eerste missie. Zoek maar uit wat je nodig hebt, waar je heen moet, waar je ze moet planten en hoe je ze moet planten. Oh ja, en wees snel, want er is ook een tijdslimiet. Lekker begin van een game? Dacht het niet. Farming Expert 2018 behoeft zeker wat uitleg op voorhand. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te begrijpen hoe je voertuigen moet besturen, hoe je velden moet cultiveren, inzaaien en behandelen. Ook is het belangrijk om te weten waar je de producten moet gaan halen om voor je velden te zorgen. Het spijtige is dat het spel het nalaat om uit te leggen hoe dit in zijn werk gaat. Je krijgt aan het begin van het spel te zien wat je moet gaan doen en later kun je nog een takenlijst oproepen om te controleren wat je nog moet doen. Maar daar heb je helemaal niks aan, als je niet weet waar je heen moet om die taken daadwerkelijk te voltooien.

Het begin van Farm Expert 2018 is dus zeer frustrerend, maar daar houdt het niet op. De besturing is enorm grof en totaal niet responsief. De voertuigen zijn ofwel te zwak, ofwel te traag voor de taak die je moet gaan uitvoeren en de aanwezige klok is echt een bijzonder ergerlijk ding. Omdat je steeds moet uitzoeken waar je heen moet, ga je de eerste keer steeds over de tijdslimiet heen, waardoor de hoeveelheid geld die je met die taak kunt verdienen genadeloos halveert. Je kunt dus niet anders dan elke missie twee keer spelen omdat je anders in een later stadium in de knoop komt met de hoeveelheid geld die je nodig hebt.

Dat ontwerp jongens…

Maar echt, wie verzint een game als deze? Na elke afgeronde missie, reset je boerderij volledig, waardoor je steeds weer handelingen opnieuw moet doen die niet meer gespecificeerd staan in de takenlijst. Op een gegeven moment moet je met een tractor en kar draaien in een straatje op, waar net een fiets past. Dit om met een sproeiinstallatie je bomen te wateren, die niet meer op het veld staan omdat je die in de vorige missie geplant hebt. Het ontwerp van het spel zelf klopt al van geen kanten, laat staan dat je er plezier uit kunt putten om steeds dezelfde repetitieve taken uit te voeren voordat je verder kunt met waar de missie daadwerkelijk om draait. En dan hijgt diezelfde genadeloze klok in je nek.

Farm Expert 2018 komt daarnaast over van mobiele platformen. Om deze reden gaat al het selectiewerk via het touchscreen van de Nintendo Switch. Hierdoor is de game enkel te spelen in handheld-stijl. De touchscreen-besturing is tot overmaat van ramp dermate ongevoelig dat je soms haast dwars door de Nintendo Switch moet duwen om een selectie door te voeren. Daarnaast komt de mobiele geschiedenis van deze game de uitvoering ook niet ten goede. Het is een ongeïnspireerde, simplistisch uitziende game die haar afkomst nog eens flink onderstreept. De gelimiteerde besturing maakt het tot een absolute ramp om te spelen met alle frustraties van dien. Ik weet niet wat het excuus is van SimFabric om een luie mobiele port als deze op de markt te brengen en eigenlijk interesseert het me ook niet. Andere ontwikkelaars en uitgevers krijgen het voor elkaar om games als deze prima op te leveren. Waarom lukt het hen dan niet?

1.8

• + Veelzijdig van aard...
  • - ... maar flopt door de uitwerking