Fall Guys Ultimate Knockout: verdient de kroon niet

Fall Guys maakte zijn debuut op 4 augustus 2020 op de PlayStation 4 en Microsoft Windows. Toen kostte het spel nog 20 euro, en vele reviews gaven het spel een 8. Nu is het gratis én verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Komt de Switch-versie hier ook aan? Of valt deze door de mand?

In Fall Guys: Ultimate Knockout speel je als een soort Jellybean-poppetje en baan je je door verschillende rondes (minigames), waarin verschillende vaardigheden op de proef worden gesteld. Tellen, dingen onthouden, racen, springen, vliegen, duiken, rondjes rennen, ontwijken, sporten.. het komt allemaal aan bod!

Je speelt tegen maximaal 59 andere spelers in een online lobby en strijdt om de “kroon”. Fall Guys is speelbaar in solo’s (alleen), duo’s (met zijn tweeën) of in squads (met een groep vrienden).

Een grote kleurrijke boel

Fall Guys heeft wat weg van Mario Party, alleen dan zonder speelbord. Je speelt een aantal minigames die willekeurig gekozen worden en je moet het zolang mogelijk uithouden. Het spel heet misschien wel Fall Guys, maar het doel is zeker niet om zo snel mogelijk te vallen. Het doel van het spel is om als laatste jellybean over te blijven. Soms is het ook een beetje geluk. Bijvoorbeeld als bij hexagon andere spelers net toevallig dat vakje weghalen waar jij op wilde springen of als bij Hoopsie Daisy die gouden ring net bij jouw inspawned is er zeker geluk nodig.

Het spel zit bomvol kleur. Of het nou de mooie cosmetics van je Jellybean zijn of de kleurrijke banen waar je je over waant: het komt niks tekort. Er zijn vele verschillende minigames met elk een eigen thema die ieder ook wat toevoegen aan het kleurenpalet. Zo voegen de junglelevels groene en oranje kleuren toe, de winter levels lichte tinten en sneeuweffecten en de futuristische levels juist donkere tinten met neonlichten. Elk thema blijft een vrolijk effect op je uitoefenen, zelfs als er grote bijlen om je heen swingen, zoals in Knight Fever.

Besturing op de Nintendo Switch

De titel is op de Nintendo Switch zeer eenvoudig te besturen, maar voelt helaas wat houterig aan als je het vergelijkt met de PC versie. Jij kan als Jellybean je camera alle kanten op draaien, springen, rennen, duiken en grijpen. Welke vaardigheden je moet gebruiken, verschilt per minigame. Zo zijn er minigames waarbij je rondjes moet rennen, obstakels moet ontwijken en zo snel mogelijk moet finishen en springspelletjes waarbij je door hoepels moet springen om een bepaald aantal punten te behalen. In sommige moet je   objecten onthouden die tijdelijk te zien zijn op de platformen en zijn ersurvival minigames waarbij je op een roterend platform staat en er objecten op je geschoten worden die je moet zien te ontwijken over een bepaalde tijd.

Het rennen, de camera goed draaien en het duiken komt bij elke minigame goed van pas. Het springen vooral bij de obstakelparcours en bij de spring minigame: Jump Club, waarbij je op een rond platform staat en je over een of meerdere ronddraaiende balken moet springen. Het grijpen komt vooral van pas in de minigames: Pegwin Pursuit en Pegwin Pool Party, waarin je een pinguin zo lang mogelijk vast moet zien te houden. Daarnaast is het ook mogelijk en zeer vermakelijk om tegenstanders te dwarsbomen door ze te grijpen. Daardoor kan je andere jellybeans wegschieten of van de map laten vallen.

In de Switch-versie is het wel een stuk lastiger om andere spelers te grijpen. Jouw tegenstanders zien er gigantisch houterig uit, lijken soms te zweven en enkele teleporteren zelfs naar voren. Dit is een stuk beter op de PC. Ook de controls zijn soms wat lastig om controle over te krijgen. Zo had ik gigantisch veel moeite met het door de ringen springen op de springkussens en om goed te kunnen timen met objecten ontwijken. Ik had meer problemen hiermee als de Switch gedockt staat en ik met de Pro-controller speel.

Genoeg glitters!

Tijdens het spelen verdien je Kudos. Kudos is de standaardvaluta van het spel, die je kan spenderen in de winkel. Crowns is ook een soort valuta. Deze zijn niet om items mee te kopen in de winkel, maar door Crowns te verdienen, krijg je speciale kostuums als beloning in de Crown Ranks. Daarnaast worden Crowns omgezet in kudos: één crown is 3000 kudos

Cosmetics kom je zeker niet tekort aan. Van de super stoere Doomguy tot schattige eenhoornprinsessen; het spel heeft er heel veel. Natuurlijk bestaan er ook exclusieve cosmetics die alleen te krijgen zijn met speciale evenementen of die je in de oudere versie van het spel kon kopen als bundel met het spel zelf. Je moet de meeste cosmetics wel echt verdienen. Dit doe je door het spel te spelen en Kudos en Crowns te verdienen. Enkele items zijn alleen te kopen met de nieuwe valuta Show-Bucks. Deze Show-Bucks zijn alleen te verdienen in de battle-pass (indien je die gekocht hebt) of als je ze met echt geld koopt.

Winkel tot je erbij neervalt!

De winkel staat elke keer vol met nieuwe kleurtjes, skins, patronen, gezichten, titels, titelplaatjes, bewegingen voor je boon, winst dansjes en meer. De winkel vernieuwt om de zoveel tijd, dus des te meer reden om het spel te blijven spelen. Wel ziet deze winkel er heel anders uit dan de oudere versie. Ik zelf vind het geen verbetering. Eerst had je in één overzicht alles voor je, nu heb je meerdere shops. Er is een dagelijkse shop met vijf items die elke dag vernieuwt, een gefeaturde shop met vier items die om de vier dagen vernieuwen een standaardwinkel die om de negen dagen vernieuwt. Poeh!

Het is echter wel fijner dat er nu veel meer te koop is dan de vorige versie. Wel vind ik het jammer dat er een nieuwe valuta in is gegooid. Ik had het leuke gevonden als ze je kudos lieten kopen. Nu worden sommige cosmetics echt exclusief voor de spelers die er geld in gaan stoppen.

Battle Pass

Volledig nieuw is de Battle Pass. De Battle Pass zit ook vol met kudos, crowns, skins, kleuren, patronen, en unieke bewegingen, dansjes voor jouw Jellybean en nog veel meer. Door middel van Fame kom je verder in de Battle Pass. Fame verdien je door te spelen, je krijgt altijd fame als je speelt maar er zijn ook uitdagingen waar je extra fame bemachtigd. Die uitdagingen staan in het Hoofdmenu en wisselen dagelijks. Er zijn dit seizoen maarliefst 100 verschillende beloningen erin gestopt (voorheen waren dit er 60). Enkele items zijn voor iedereen gratis, maar voor andere items moet je de Pass gekocht hebben. Er zijn altijd missies beschikbaar in het hoofdmenu waarmee je extra fame en crown shards kan verdienen. Hoe verder je komt en hoe beter je positie in de rondes, hoe meer fame je uiteindelijk krijgt.

Fall Guys: Ultimate Knockout  blijft heerlijk om te spelen op de Nintendo Switch, maar komt veel beter tot zijn recht op de PC. Ik heb me teveel geïrriteerd aan de houterige zwevende spelers om me heen. Daarnaast voelt de besturing niet smooth aan op de Switch-versie. Ik wil mensen kunnen grijpen, maar dat lukt dus mooi niet. Verder ziet het er gelukkig goed uit: de banen, cosmetics en objecten zijn nog steeds zo kleurrijk als op de PC. Ook het menu is nog even mooi en zelfs de wachttijden vallen mee! Het enige echt voordeel van de Switch blijft dat je daadwerkelijk overal kan spelen in plaats van  alleen achter je computer. Wel zou ik in handheld-modus spelen om de lag zo laag mogelijk te houden en moet je zorgen voor een stabiele internetverbinding. De Switch-versie krijgt zeker geen crown maar valt ook niet af, want het blijft een gratis spel!

7

• + Mooie Cosmetics
  • + Geen lange wachttijden
  • + Banen mooi
  • + Objecten niet laggy
  • + Uitgebreide Battle Pass
  • - Houterige Jellybeans
  • - Shop onoverzichtelijk
  • - Exclusieve betaalde cosmetics
  • - Besturing werkt niet altijd mee op Pro-controller

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Corn Kidz 64 – vooruit met de geit!

0

Review Corn Kidz 64 - vooruit met de geit!

19-04-2024

1

Terugkijken – bekijk hier de Xenoblade Chronicles 3 Direct

4

Nieuws Terugkijken - bekijk hier de Xenoblade Chronicles 3 Direct

22-06-2022

6

Sonic Origins-trailer geef introductie aan wereld van Sonic the Hedgehog

0

Media Sonic Origins-trailer geef introductie aan wereld van Sonic the Hedgehog

22-06-2022

2

Discussieer met ons mee! 3

22 jun 22 om 14:39

#5550‍

5852 XP | 1084 comments

Ik heb me er tot dusver wel mee vermaakt, al willen ze wel erg graag dat je er geld aan uitgeeft. Logisch natuurlijk, maar steekt wel telkens je ogen uit.

Bestrafer

22 jun 22 om 21:24

#5555‍

418 XP | 70 comments

Voor mij een Fail Guys en snoeiharde no go vanwege de cosmetics die je moet kopen. ik vind dat echt iets Nintendo-onwaardigs. Ik heb een console gekocht om eenmalig een game te kopen en te spelen en niet vanwege die hele nare micro-transacties. Ik vind dat echt een lage manier om geld te verdienen.

23 jun 22 om 06:20

#5559‍

5852 XP | 1084 comments