Factorio - Succesvol gefabriceerd

• 28 okt 22 om 10:00

• Dreon

• 4

Factorio is een spel dat al een tijdje op mijn radar staat, maar toch ben ik er nooit echt aan toegekomen. Nu het spel dan voor de Nintendo Switch verschijnt en overal te spelen is, werd het maar eens tijd om me eraan te wagen. Het porten van zo’n typische pc-game brengt altijd wat gevaren met zich mee. Denk hierbij aan de besturing die aangepast moet worden naar een enigszins werkend systeem zonder muis en de grafische kwaliteit. Weet Factorio hier de juiste snaar mee te raken, of slaat het toch net de plank mis?

N1-UP - Factorio 1

In Factorio speel je een overlevende van een crash met een ruimteschip. Je begint met een pikhouweel en moet de willekeurig gegenereerde planeet zien te verkennen. Al vlug bouw je een basis, die je helemaal gaat ontwikkelen tot ware fabriek vol met transportbanden, lichtmasten en fabricage-apparatuur. Je uiteindelijke doel is om te ontsnappen van deze planeet vol met vijandige aliens, en om dit doel te bereiken zul je heel veel middelen moeten verzamelen.

N1-UP - Factorio 5

Lekker therapeutisch bezig zijn

Om deze middelen te verzamelen begin je met het zoeken naar bronnen om deze te mijnen. Uiteindelijk mijn je deze bronnen geautomatiseerd en door middel van transportbanden vervoer je de middelen langs verschillende machines af die hier weer nieuwe middelen van maken. Dit begint allemaal erg eenvoudig maar al vlug zet je verschillende routes in elkaar om de beste machines en middelen te kunnen maken.

Ergens voelt het heel rustgevend om alles bij elkaar te verzamelen en een steeds grotere fabriek te bouwen. Zo lukt het je om verschillende machines aan een band te zetten die allemaal verschillende onderdelen in elkaar weten te steken met één middel. Ook deze onderdelen worden weer op de juiste manier bij elkaar gegooid en uiteindelijk weet je het onderdeel te maken dat je in massaproductie nodig hebt. Het bedenken van deze machines en het juist uitwerken voelt bijna therapeutisch. Je bedenkt een bepaald proces en weet dit stukje bij beetje vorm te geven. Wat een heerlijk gevoel.

N1-UP - Factorio 4

Doorwerken is wel belangrijk

Toch kun je niet helemaal op je gemak te werk gaan. Het is namelijk noodzakelijk dat je je basis verdedigt tegen hordes aliens die het op jou en je apparatuur gemunt hebben. Je moet dus investeren in Turrets en zelf een goed geweer in elkaar flansen. Deze moeten uiteraard allemaal voorzien worden van kogels, die je ook weer zelf produceert. Je kunt wel raden dat deze hordes steeds moeilijker worden en je dus ook steeds betere verdediging (en misschien wel aanval?) moet bouwen.

Het is in Factorio ook mogelijk om onderzoek te doen en nieuwe wetenschapsniveaus te bereiken. Om onderzoek te doen, moet je verschillende kleuren wetenschapsmiddelen gebruiken. Om deze te maken zijn vaak veel verschillende soorten spullen nodig. Het bij elkaar zoeken van al deze middelen en het automatiseren hiervan, kan soms een beetje moeizaam gaan. Zo moet je je middelen van steeds verder weg zien te transporteren naar de plek waar je ze nodig hebt. Toch voelt het echt als een overwinning wanneer het je gelukt is. Al het spul wat je erna kan maken, zorgt er ook nog eens voor dat je weer flink wat te doen hebt.

N1-UP - Factorio 3

PC-besturing op de Nintendo Switch

Misschien wel het meest vervelende punt van Factorio is dat de besturing nooit echt geschikt is voor een controller. De makers hebben geprobeerd om het makkelijker te maken door sneltoetsen te maken. Deze sneltoetsen werken wel, maar het werkt nooit zo makkelijk als één druk op de knop. Het is niet altijd even makkelijk om een bepaalde machine of voorwerp te selecteren. Hier is iets op bedacht door met je rechterstick een bepaalde kant op te tikken. Ik denk echter dat wanneer het spel beter zou herkennen waar je bij staat, je deze knop veel minder hoeft te gebruiken.

De verschillende menu’s in de game zijn werken erg lastig. Het selecteren van plekken binnen deze menu’s werkt erg onnatuurlijk. Denk hierbij aan dat je vanuit je selectievakjes op een tabblad of het kruisje wilt klikken. Je klikt dus naar boven, en gaat vervolgens naar een heel ander knopje. Ik denk dat ik me hier het meeste aan geërgerd heb in Factorio. En dat is heel jammer, want de gameplay is echt tof.

N1-UP - Factorio 9

De perfecte grafische stijl voor je hybride spelcomputer

Ondanks dat Factorio er op de pc veel scherper uitziet, denk ik dat het spel op grafisch gebied vrij weinig inlevert. Dit komt door de ouderwetse tekenstijl die het spel hanteert. Je kunt het een beetje vergelijken met een mix van de oude Starcraft en Fallout-games. Verder heb ik tot dusver nog geen vertraging gehad wanneer ik een grote fabriek aan het bouwen was. Misschien dat de ultieme megafabriek het spel zou kunnen zorgen voor framedrops, maar deze heb ik nog niet in elkaar kunnen zetten.

Factorio is een toffe survival game waarin het bouwen van een basis/fabriek zo tof is uitgewerkt, dat je jezelf er uren in kunt verliezen. Dit is typisch zo’n spel waarbij je steeds maar nieuwe ideeën toe blijft voegen. Door zowel de uitdaging te verhogen en je bouwmogelijkheden te vergroten steeds te vernieuwen, wordt het nooit echt monotoon. Het spel is tijdens de tutorial al redelijk intimiderend en het kost even tijd voor je de spelmechanieken echt onder de knie hebt. Dat het spel voor de pc ontworpen is, is wel aan de besturing te merken en het zal nooit zo verfijnd aanvoelen als het spelen met een muis en toetsenbord. Desalniettemin heb ik er erg veel lol aan beleefd en ik weet zeker dat als jij een spel zoekt om je flink in te verdiepen, dat jij er ook veel lol aan zal beleven.

8

• + Je kunt alles met elkaar verbinden en automatiseren
  • + Je kunt helemaal verdwalen in het bouwen van een basis
  • + Het spel wordt nooit echt monotoon
  • - Knoppenbesturing niet ideaal
  • - Je hebt echt de wiki of video’s nodig om het onder de knie te krijgen

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Endless Ocean: waarom deze Wii-klassieker zo goed is

1

Special Endless Ocean: waarom deze Wii-klassieker zo goed is

26-04-2024

0

N64-platformer Glover komt naar Nintendo Switch

1

Nieuws N64-platformer Glover komt naar Nintendo Switch

28-10-2022

1

Bayonetta 3 is vandaag uit; haal jij haar in huis?

14

Poll Bayonetta 3 is vandaag uit; haal jij haar in huis?

28-10-2022

4

Discussieer met ons mee! 4

28 okt 22 om 15:27

#7299‍

3799 XP | 658 comments

Heb het op pc al honderden uren gespeeld, en de Switch versie gaat vast nog wel aan bod komen!

Hoe speelt het in handheldstijl? Is er ondersteuning voor aanraakbesturing in de menu's?

28 okt 22 om 17:11

#7308‍

2701 XP | 217 comments

Ik ben gewoon helemaal vergeten om hier wat over te zeggen in de review. Het is supported maar werkt niet altijd heel precies met je vingers. Misschien dat het met een pennetje beter werkt, dat kan ik nog wel eens proberen.

28 okt 22 om 18:17

#7313‍

3799 XP | 658 comments

Bedankt voor de info! Ik heb helaas geen pennetje, maar het is beter dan niks met je vingers kunnen doen als er ergens grote knopjes staan

Tamadachi

28 okt 22 om 16:17

#7305‍

5155 XP | 640 comments

Goed om te lezen dat de bekendste automatisering en management game Factorio succesvol is geport al speel ik dit soort titels toch het liefste op PC doordat zoals je ook hebt aangegeven in de review de besturing voor mij het grote verschil maakt.