Escape Trick: 35 Fateful Enigmas

Misschien was 2017 wel hét jaar van de zogenaamde escape rooms. Ineens kon je overal in Nederland wel jezelf met een gezelschap laten opsluiten, waarna je aanwijzingen moest zoeken en raadseltjes op moest lossen om jezelf richting de uitgang te loodsen. Escape Trick: 35 Fateful Enigmas brengt hetzelfde principe in de vorm van een game naar de Nintendo Switch. Sterker nog, in plaats van één grote puzzelkamer ga je hier de strijd aan met wel 35 levels!

Escape Trick: 35 Fateful Enigmas is niet de eerste game die dit principe gebruikt. Onder andere Myst, 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors en Virtue’s Last Reward hebben hier flinke bekendheid mee vergaard. Sterker nog: de escape rooms in onze echte wereld zijn afgeleid van de gesloten-kamermysteries van dergelijke videospellen! De 35 Fateful Enigmas van Escape Trick gaan er echter net wat anders aan toe. Hier beland je niet zo zeer in een gesloten kamer als onderdeel van een groter verhaal, maar hier staan de kamers op zichzelf centraal.

The trick to escape

Escape Trick biedt wel iets van een verhaal aan: twee stuks zelfs! De titel combineert The Escape From the Sealed Room 1: 16 Riddles of the Beginning en The Escape From the Sealed Room 2: 19 Erased Memories. In het eerste verhaal zoek je naar je verloren vader. Hij heeft een vreemd soort sleutel achtergelaten en aan de hand daarvan zet je een zoektocht op. In het tweede epos ontwaak je in een afgesloten treinstation. Na contact te hebben gelegd ga je samen met je nieuwe vriendin Kei op speurtocht. In beide gevallen geldt dat je dan wel een verhaal volgt, maar ook weer niet echt. Meer dan eens eindig je zonder verdere uitleg in een willekeurige gesloten kamer en heeft de hoofdrolspeler naar eigen zeggen geen idee wat er gebeurd is. Dat maakt op zich niet uit, maar de titel had er beter aan gedaan om in dat geval óf het verhaal op indrukwekkender wijze uit te werken (zoals een Virtue’s Last Reward) óf het helemaal links te laten liggen.

De gameplay zelf zit juist weer verrassend leuk in elkaar. Je arriveert telkens in een compleet andere omgeving en situatie dan voorheen en moet behoorlijk andere logica toepassen. De ene keer verzamel je boeken om ze op een rijtje te zetten en aan de bovenkant een patroon te zien ontstaan; de andere keer gebruik je een sleutel niet om een deur te openen, maar om een boek te verzwaren waarmee je een mechanisme ontgrendelt. De variatie zit er goed in en de geschreven teksten dragen prima bij aan de algehele sfeer van de ontsnappingspoging.

Toch gaat de ontsnappingsgame hier en daar ook de mist in. Het belangrijkste gebrek is de afwezigheid van hulpmiddelen. Soms kom je écht vast te zitten in een level en heb je geen idee hoe je verder moet. De game biedt geen enkele vorm van hulp aan om je dan verder te helpen. Als je het level eventjes wilt onderbreken om een ander te proberen gaat dat niet, want je kunt je voortgang in slechts één ruimte tegelijk bewaren. Daar komt bij dat de ontwerpen, animaties en aankleding toch wat te wensen over laten: soms voelt het net aan alsof je nog een onafgewerkte beta-versie speelt. Een enkele technische fout, zoals een onvertaalde, nog Japanse, zin tussendoor, verrijkt dit beeld.

Verpakt in twee erg dunne verhaaltjes ga je in Escape Trick: 35 Fateful Enigmas de figuurlijke strijd aan met tal van gesloten kamers. Hoewel het verhaal hier wat sterker en vooral logischer had mogen zijn, zitten de puzzelkamers zelf goed in elkaar. Je moet verschillende logica gebruiken en perspectieven aannemen om een stap dichterbij de uitgang te geraken. Helaas ontbreekt enige vorm van hulp als je vast komt te zitten, wat er samen met enkele technische slordigheden voor zorgt dat deze game niet meer is dan een leuk tussendoortje. Jammer, want dat het escape room-genre genoeg potentie heeft, hebben games als Virtue’s Last Reward wel bewezen.

5.8

• + Veel leuke escape rooms
  • + Met variatie in setting en raadsels