Enter the Gungeon

• 20 jan 18 om 15:00

• 0

Enter the Gungeon kent typische roguelite gameplay-elementen, vernoemd naar het spel Rogue. Wanneer een game dezelfde elementen gebruikt, krijgt het de titel roguelike, omdat het lijkt op Rogue. In het geval van Enter the Gungeon zijn maar een deel van de elementen hetzelfde, zoals willekeurige levels en permadeath, wat het een lichte variant maakt van Rogue (een roguelite). Ben jij klaar om het verleden achter je te zetten?

Kogels, geweren, bommen en granaten

In Enter the Gungeon bestuur je één van de vier beschikbare personages. Elk personage kent andere eigenschappen, wapens en vaardigheden. In een verplichte tutorial legt Ser Manuel de basisbeginselen uit. Je beste vriend is je wapen waarmee je je door de Gungeon knalt. Naast het standaard geweer zijn er honderden geweren en voorwerpen om te ontdekken met elk andere vaardigheden. Vind kanonnen, raketten, jachtgeweren, pistolen en andere bizarre en grappige creaties. Zo is er een NES Light Gun met als laatste kogel in het magazijn een levende eend en een geweer dat met Rupees gevulde potten afvuurt. Met een rolmanoeuvre duik je weg van gevaar of spring je over een obstakel heen. Kiep tafels om voor dekking of gebruik, wanneer de hoeveelheid kogels je teveel wordt, een Blank (letterlijk: losse flodder) om alle kogels op het scherm weg te halen en vijanden terug te duwen. Naast Blanks zijn er ook sleutels, geld, munitiedozen en hartjes (levenspunten) te vinden. In elk willekeurig gegenereerd level is het doel om de baas te verslaan en de uitgang te vinden terwijl je jezelf versterkt met nieuwe wapens en voorwerpen. Uiteindelijk, om het spel uit te spelen, moet je het geweer samenstellen dat het verleden kan doden. Dit doe je door specifieke voorwerpen te verzamelen die je niet in één sessie bij elkaar krijgt.

Time for action!

Na de praktische uitleg word je in de Gungeon gegooid om dood en verderf te zaaien. Beginnende met een simpel pistool, knal je je een weg door de verschillende kamers. Ontwijk valstrikken, schiet vijanden neer en verken alle kamers om de baas te bereiken. Verspreid in de Gungeon staan winkeltjes, geheime kamers en Shrines die positieve en negatieve effecten kunnen hebben. De vijanden zijn koddig vormgegeven en zien eruit als geweren, kogels of andere voorwerpen zoals boeken en totempalen. Er zijn bijna honderd unieke vijanden om te ontdekken, evenals tientallen uitdagende bazen verspreid over alle levels. Ook zijn er een hoop NPC’s om kennis mee te maken, waarvan een deel bevrijd kan worden om terug te brengen naar de “Breach” (het gebied waar je je voorbereidt op een nieuwe sessie). Anderen helpen door voorwerpen te koop of gratis aan te bieden, je levenspunten terug naar het maximaal aantal te brengen of bieden simpelweg een grappige interactie. Alle NPC’s kennen een eigen karakter en kunnen de interacties erg lachwekkend maken. Wanneer je doodgaat zul je opnieuw moeten beginnen met het eerste level, dat een compleet andere lay-out zal kennen. Spendeer je welverdiende Hegemony Credits aan wapens of voorwerpen om een kans te krijgen deze in de Gungeon te vinden. Zo bouw je langzaam maar zeker een verzameling aan arsenaal op om jezelf te verdedigen in de Gungeon. Dankzij de willekeurige levels en voorwerpen is geen enkele sessie hetzelfde qua lay-out, moeilijkheidsgraad en vijanden en samen met de twinstick bullethell-elementen zorgt het voor een uiterst intense ervaring. Gaandeweg leer je nieuwe voorwerpen en personen kennen die elke nieuwe sessie net een stukje makkelijker kunnen maken.

Multiplayer

Het complete spel kan ook gespeeld worden met een partner in co-op. Met een enkele Joy-Con gebruik je de gyro-besturing om rond te mikken. Het is een fijne toevoeging als je niet genoeg Joy-Con in bezit hebt, al maakt het het een stuk complexer om te mikken in het heetst van de strijd. In co-op zal je wapens en voorwerpen moeten delen en heb je kans dat je elkaar soms in de weg zit. Omdat je samen door deuren heen moet lopen voor de volgende kamer maakt het de ervaring ook een stuk minder vloeiend. Desondanks is het erg gaaf om samen met een ander de Gungeon in te duiken en je karakter uit te bouwen met de variatie aan wapens en voorwerpen. Met de juiste partner zijn de nadelen echter vrijwel compleet verdwenen en kan je samen eindeloos alles en iedereen aan gort knallen.

Puns en popculture

Grafisch gezien is Enter the Gungeon een typische indiegame met pixelart. Desondanks zijn alle animaties en effecten soepel en gedetailleerd. De verschillende vijanden en NPC’s zijn met veel aandacht vormgegeven en zien er uniek en grappig uit. Het spel barst van de woordgrappen met namen zoals Gatling Gull, Gorgun Meduzi en Ammoconda. Daarnaast biedt het talloze referenties naar bekende films, games en andere popculture onderdelen. Achter de schermen is het spel eigenlijk deels in 3D vormgegeven en door slim gebruik van perspectief lijkt het echter volledig 2D. In het optiemenu is er de mogelijkheid fraaiere beelden om te ruilen voor meer beeldjes per seconde, of juist een balans tussen de twee. Ook de voltallige besturing kun je handmatig wijzigen, wat zorgt voor een stukje vrijheid voor iedereen die het wilt aanpassen naar zijn of haar smaak.

Voor fans van bullethell shoot-em-ups en roguelites is Enter the Gungeon zeker een aanschaf waard. De simpele opzet en besturing gaan gepaard met een complexe en diepgaande game waar je na honderd uur nog steeds verrassingen tegenkomt. De talloze ludieke geweren en vijanden, samen met de willekeurig gegenereerde levels bieden de ervaring dat geen enkele sessie hetzelfde is. Alle NPC’s kennen een eigen persoonlijkheid met interacties tussen de karakters en de speler die hilarisch en bizar tegelijk zijn. De mogelijkheid tot co-op maakt het spel er niet makkelijker op en het is bevorderlijk om twee Joy-Con helften of een Switch Pro Controller te gebruiken per speler. Tientallen voorwerpen en een uiterst opmerkelijk arsenaal aan wapens zorgen voor een onvergetelijke ervaring in de Gungeon.

9

• + Eindeloze variatie aan gebieden, wapens en voorwerpen
  • + Koddige vijanden en uitdagende bazen