Embers of Mirrim

Embers of Mirrim vertelt het verhaal van twee vijanden die noodgedwongen samen moeten werken om de wereld te redden van een kwade kracht. Het kent 2D platform-gameplay in een 3D-wereld en bevat actie- en puzzelelementen. Weet dit spelletje ondanks een beproefd en wellicht niet erg origineel (verhaal)concept toch te overtuigen, of moeten we dit avontuur maar snel weer vergeten?

Samen één, of samen twee?

Hoe beproefd het eerdergenoemde verhaalconcept ook mag zijn, Embers of Mirrim maakt er niet klakkeloos gebruik van bij gebrek aan wat beters. Nee, Embers of Mirrim gebruikt dit concept om een ontzettend sterk spel van een boeiend en vooral bijpassend verhaal te voorzien. De samenwerking tussen twee rivalen vormt namelijk niet alleen de drijfveer achter het verhaal, maar ook de kern van de gameplay, dat bestaat uit 2D-platformactie met een twist en het oplossen van puzzels middels asymmetrische besturing.

De introductie van Embers of Mirrim doet zijn werk: het wekt je interesse en legt de gameplay uitstekend uit. Het spel begint met een cutscene, waarin een aantal wezens uit de lichte factie en van de donkere kant om een altaar heen staan. Op het moment dat twee elkaar willen aanvliegen, zakt het altaar en verschijnt een dreigend uitziend, groter wezen. Voorzien van onheilspellende muziek aanschouw je hoe dit figuur een duistere kracht op de wereld laat neerdalen, waarna hij verdwijnt en de andere wezens ieder hun kant op gaan. Zodra je de controle krijgt over Rim, het duistere wezen, voel je meteen dat het qua besturing wel goed zit. Met de linker joystick beweeg je jezelf voort, verder ben je in staat te sprinten, springen en op de grond te stampen, waardoor je blokken omlaag duwt. Al snel schakel je om naar Mir, het lichte wezen, dat in plaats van het stampen beschikt over de vaardigheid om zwevend af te dalen. Ook introduceert de game het concept van Embers, dat van cruciaal belang blijkt. Nadat Mir en Rim elkaar treffen en onverhoopt gefuseerd raken in één wezen, draait de hele game om deze Embers. De ZL-knop laat je Light Ember vrij, terwijl de ZR-knop je Dark Ember laat ontwaken. Echt interessant wordt dit pas zodra je de twee tegelijkertijd gebruikt.

Met de Embers heb je de kern van de gameplay te pakken. Mirrim, zoals de versmelting van de twee wezens heet, kan zich splitsen in twee Embers die je afzonderlijk van elkaar bestuurt. Je kunt maar voor beperkte tijd splitsen, waardoor je snel moet handelen. Puzzels en platformsecties maken vaak gebruik van ‘boosters’, waarmee je je Embers terug kan laten groeien zodat Mirrim weer wat langer gesplitst blijft in Ember-vorm. In platformsecties stellen de Embers je in staat om bijvoorbeeld hogere plekken te bereiken, of simpelweg lange afstanden te overbruggen. Naarmate de game vordert, wordt dit je steeds lastiger gemaakt. De ‘boosters’ kennen dan niet langer een vaste plaats, maar bewegen. Je moet elk van de twee Embers dan dus de juiste richting in sturen, waardoor je op twee plaatsen tegelijk moet focussen. Dit vormt soms een hele uitdaging. Zeker als de twee Embers elkaar op den duur voortdurend moeten kruisen, kan je wel eens in de fout gaan. Ook in puzzels maak je hier veelvuldig gebruik van. Je moet dan bepaalde acties, elk met de juiste Ember, uitvoeren om deze op te lossen. Vooral in het begin zie je vaak direct hoe de puzzel in elkaar steekt, maar in verdere levels zal je toch wat langer de tijd moeten nemen. Het spel kent verder zogenaamde Glyphs, die verstopt zijn door de levels heen. Dit zijn symmetrische figuren die je met beide Embers tegelijkertijd moet verbinden. Het idee hierachter is erg leuk en het biedt ook een zeker uitdaging. De echt grotere Glyphs doen dat zelfs in zo’n mate dat ze eigenlijk frustrerend raken. Tijdens het voltooien van deze beelden moet je je Embers vaak precies de tegenovergestelde richting geven, terwijl twee verschillende punten – soms bijna volledige de andere kant – van het scherm om je aandacht vragen. Het idee achter de Glyphs is dus heel erg leuk, maar op den duur kan het wat frustreren. Gelukkig zijn deze figuren volledig optioneel en houden ze in geen zin verband met de voortgang van het spel.

De vertelling van Embers of Mirrim is in één woord bijzonder. Het hele spel kent geen ingesproken audio; alle cutscenes zijn zonder tekst. En toch, het spel weet haar verhaal helder over te brengen. Natuurlijk heeft dit ook te maken met het feit dat het verhaal niet bijzonder gecompliceerd is, desondanks presteert Embers of Mirrim het om haar verhaal op speciale wijze uiteen te zetten. Dat Embers of Mirrim een niet al te diepgaand verhaal aanbiedt, vormt geen issue als je weet dat het spel vrij kort is: binnen enkele uurtjes speel je het spel uit, waardoor een gecompliceerd verhaal ongepast zou zijn. Toch komt hierin mijn enige significante minpunt van het spel naar boven: de game kent een te korte spelduur. Zoals eerder gezegd, Embers of Mirrim introduceert steeds nieuwe elementen, bouwt deze verder uit en verwerkt deze in platformsecties en puzzels. Dit maakt dat het spel fris blijft en dus is er enige telleurstelling als je het spel na enkele speelsessies al hebt uitgespeeld. Wat zou ontwikkelaar Creative Bytes Studios nog meer hebben kunnen bedenken dat binnen dit gameplayconcept past? Ongetwijfeld een heleboel, maar helaas zien we daar niet meer van.

Pracht en praal

Dit avontuur vindt plaats in een semi-driedimensionale omgeving, waarbij Mirrim enkel in twee dimensies kan bewegen, maar je wel kunt genieten van prachtige driedimensionale werelden als decor. Er is gekozen voor natuurgebieden in een vrij realistische stijl, wat erg goed tot zijn recht komt. Van besneeuwde bossen en kolkende watervallen tot lichtgevende grotten en vergeten wouden: het ziet er allemaal even mooi uit. Hier bovenop komt het effect van een dynamische camera, die nu dan een zijaanzicht geeft, dan weer vanuit een schuinere hoek toekijkt. Dit maakt het geheel levendiger en afwisselender. De levendigheid en dynamiek van het spel wordt extra kracht bijgezet door het wisselende tempo van het spel. Wat Embers of Mirrim ook fantastisch doet, is de muziek. De live georkestreerde audio haalt een subliem niveau en versterkt de sfeer van het spel door op de juiste momenten de juiste soorten muziek te gebruiken.

Embers of Mirrim weet te overtuigen. Het spel draait om platformactie, puzzels en bovenal het asymmetrisch besturen van de twee Embers. De dynamische camera, het wisselende tempo en de introductie van nieuwe spelelementen houden het spel fris. Dit alles vindt plaats in een prachtige, gevarieerde wereld, voorzien van mooie en vooral ook bijpassende muziek. De verhaalvertelling is bijzonder: zonder enige (audio)tekst weet Embers of Mirrim haar verhaal te vertellen. Helaas is het spel wat aan de korte kant, waardoor je na enkele uurtjes de credits al over het scherm ziet rollen. Voor een prijs van €16,99 biedt Embers of Mirrim een prachtgame, die in de ideale situatie een wat langere speelduur had gehad. Voor twijfelaars komt de ontwikkelaar tegemoet: in de Nintendo eShop van de Nintendo Switch vind je namelijk een demo.

8.5

• + Asymmetrisch besturen van Embers
  • + Dynamische camera en wisselend tempo