Dragon Quest Builders

  • Review

  • 7 mrt 18 om 10:31

  • Paul

  • 0

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen! Ondanks het succes van Minecraft heeft geen enkele uitgever zich gewaagd om de bekende formule naar eigen hand te zetten. Nadat LEGO Worlds ons niet wist te imponeren zag het er grimmig uit voor de liefhebbers van Builder-games. Square Enix nam de uitdaging moedig aan en bracht Dragon Quest Builders uit. Met een mengeling van klassieke Dragon Quest-magie en moderne bouw- en craftmechanieken probeert Square Enix twee doelgroepen bij elkaar te brengen. Weet Dragon Quest Builders ons wél te overtuigen?

De laatste bouwvakker van het land
In Dragon Quest Builders neem je de rol van legendarische bouwvakker aan om het land van Alefgard te herstellen. Het land is in chaos en de steden zijn verwoest waardoor de inwoners als nomaden door het land zwerven. De grootste ramp, naast de verwoesting van het land, is dat de mensen ook vergeten zijn hoe te bouwen! Eenmaal ontwaakt door de godin Rubiss is het aan jou de taak het land opnieuw leven in te blazen door nieuwe steden te bouwen en voorwerpen te vervaardigen. Uiteindelijk zullen van her en der nieuwe inwoners aankomen om zich te vestigen en het land weer in vrede te krijgen.

Geen tekort aan verhaal
Tijdens de introductie komt meteen de klassieke charme van de Dragon Quest-serie naar voren. Serieuze dialogen vertellen over goed en kwaad en de rol die je zult spelen om de wereld weder op te bouwen, gepaard met speelse opmerkingen die de aandacht vast weten te houden. In tegenstelling tot andere games in het Builder-genre legt Dragon Quest Builders juist een grote focus op het verhaal. Het spel kent vier hoofdstukken met elk een eigen verhaallijn. Simpele opdrachten zoals het maken of verzamelen van een voorwerp gaan vaak gepaard met een klein achtergrondverhaal of een sappige roddel over een andere inwoner. Bij het voltooien van een opdracht die betrekking heeft op de altijd aanwezige verhaallijn mag je ook vaak een kleine geschiedenisles verwachten. Je hebt de vrijheid om de dialogen over te slaan, maar dankzij de amusante dialogen voelt dit nergens geforceerd aan en blijft het boeiend om te lezen. De verhaallijn is erg uitgebreid en kan op zichzelf voor een flink aantal uren – per hoofdstuk – aan speelplezier bezorgen.

Bouwen tot je eens ons weegt
Naast een uitgebreid verhaal ben je veel bezig met, trouw aan de titel, het bouwen van voorwerpen en gebouwen. In principe heb je compleet de vrijheid om een nederzetting geheel naar wens in te richten. Nieuwe plattegronden en machines speel je samen met het verhaal vrij, wat soms ook een vloek kan zijn. Terwijl de opdrachten een interessante interactie met de bestaande lay-out kunnen bieden, is het vervelend om te moeten wachten met dingen bouwen omdat het spel vindt dat je er nog niet klaar voor bent. Soms verplichtte ik mezelf om de verhaallijn voort te zetten vanwege het groter scala aan opties dat dit met zich meebrengt. Na het vrijspelen van het eerste hoofdstuk krijg je tevens toegang tot Terra Incognita, een modus waar de focus puur op het bouwen ligt. De creatievere bouwvakkers onder ons zullen hier het meeste uit halen, al is het wel de moeite waard alle hoofdstukken uit te spelen voor de bij Terra Incognita horende extra voorwerpen.

Druk op de Y-knop om te winnen
Natuurlijk geen Dragon Quest zonder draken en ander gespuis! De iconische monsters van de serie zijn van de partij en zullen je het leven moeilijk proberen te maken. Bewapend met een zwaard, schild en een hamer zul je jezelf moeten verdedigen terwijl je speurt naar (bouw)materialen of een aanval op je nederzetting neerslaat. Elk gebied kent zijn eigen ecosysteem en elk hoofdstuk geeft weer nieuwe vijanden om te verslaan in een reis door het bestiarium van Dragon Quest. Ondanks de koddige en herkenbare figuren wist de combat geen indruk te maken. Herhaaldelijk zwiepen met een zwaard bleek de beste strategie en er is een overvloed aan opties om jezelf te genezen waardoor verwondingen oplopen alleen maar ervoor zorgde dat je sneller klaar was. Hier had het zeker wat meer diepgang kunnen krijgen, net name gezien de enkele speciale aanvallen niet interessant genoeg waren om te gebruiken, als gevolg nogal eentonige gevechten. De baasgevechten aan het einde waren een stuk interessanter en veelzijdiger, al werd hier elke stap voorgekauwd waardoor de uitdaging hier ook weg bleef. Sommige iets té uitvoerige stappen leidden zelfs tot de nodige frustratie, terwijl een grote titaan rustig je stad aan gort slaat.

Graphics en geluid
De combinatie van een kubuswereld á al Minecraft en de art-style van Dragon Quest zorgen voor een verbluffend mooie combinatie. De tv-stijl voorziet je van een vloeiende zestig beeldjes per seconde met enige dipjes in faunarijke gebieden. De handheldstijl halveert de framerate maar verstoort niet de gameplay omdat de focus ligt op bouwen en verkennen. Hierdoor is het een ideale game om mee te nemen en in korte tussenpozen een quest te voltooien of een stukje stad aan te bouwen. De soundtrack bestaat uit muziek van eerdere spellen uit de hoofdserie en weet nergens te vervelen, en de geluidseffecten zijn allemaal herkenbaar voor liefhebbers van de serie. Het enige wat mij niet zo goed kan bekoren zijn de tsjirpende krekels die ’s nachts naar boven komen. Misschien ligt het aan mijn slechte ervaringen met zogeheten ‘coil whine’, maar ik dacht even dat de capacitoren van mijn Nintendo Switch het niet meer aankonden.

Conclusie
Dragon Quest Builders is een combinatie van genres en valt niet zomaar in een vakje te stoppen. De kubuswereld en het verzamelen doen denken aan Minecraft, al doet dat het spel totaal geen eer aan. De verschillende geleende mechanieken worden aangevuld met een grote verhaallijn en klassieke, scherpzinnige Dragon Quest-dialogen. Ieder hoofdstuk zorgt voor een flink aantal uren speelplezier, al kunnen daar nog tientallen uren bovenop door het eindeloos uitbouwen van je nederzetting terwijl je het verhaal compleet links laat liggen. De combat kent weinig diepgang en lijkt alleen toegevoegd om het scala aan monsters weer te geven. De strakke presentatie en vrijheid om te gaan en staan waar je wilt maken daarentegen meer dan goed.

8.5

N1-score

  • + Klassieke Dragon Quest-magie
  • + Strakke presentatie
  • + Eindeloos bouwen...
  • - ...op de snelheid van het verhaal
  • - Combat eentonig

Like dit bericht:

Recente artikelen

Tales of Kenzera: ZAU krijgt lanceertrailer

0

Media Tales of Kenzera: ZAU krijgt lanceertrailer

20-04-2024

0

Mark

Kirby Star Allies

0

Preview Kirby Star Allies

07-03-2018

0

Ness

TorqueL -Physics Modified Edition-

0

Review TorqueL -Physics Modified Edition-

06-03-2018

0

Redactie

Reageer als eerste!