Dragon Quest Builders 2 - Een goede verbouwing

• 11 jul 19 om 16:00

• Dre

• 0

De kwaadaardige sekte Children of Hargon hebben het bouwen, koken en creëren van alle dingen verboden. Ook hebben ze alle bouwers gevangen genomen en een wereld van destructie geïntroduceerd. Als hoofdpersoon word je gedwongen om voor hen te werken. Gelukkig komt het schip waar je aan boord bent in gevecht met moeder natuur en trekt het aan het kortste eind. Na de schipbreuk te hebben overleefd, spoel je aan op een eiland waar je twee nieuwe vrienden leert kennen: Het vrolijke meisje genaamd Lily, zij was helaas ook aan boord van het schip, en een jongen zonder herinneringen genaamd Malroth. Al snel vind je een tempel waarin een goddelijk wezen het eiland genaamd Awakening aan je schenkt en je de fijne kneepjes van bouwen leert. Het is nu aan jou om een leven op te bouwen op Awakening en de geheimen van Malroth te ontrafelen.

En toen was er leven
In Dragon Quest Builders 2 is het de bedoeling dat je door middel van het reizen over de hele wereld, leert hoe je Awakening op moet knappen. Op het eiland ontbreekt ieder teken van leven en het is aan jou om het weer stralend en leefbaar te maken. Gelukkig leer je al snel een kapitein kennen die er heel toevallig met zijn boot aanmeert. Hij vertelt dat er verschillende eilanden rondom Awakening liggen waar je veel van kan leren. Zonder enige twijfel besluit je dan ook deze losse landjes te bezoeken. Het eerste eiland zou volgens de kapitein sprankelen van leven, helaas is dit niet meer het geval. Je ontdekt al vlug dat er sporen worden verspreid die de grond onvruchtbaar maken. Wanneer je bij een vervallen dorpje komt, besluit je natuurlijk om de dorpsbewoners te helpen met de heropbouw de grond weer vruchtbaar te maken.

Deze kleurrijke dorpsbewoners zorgen in Dragon Quest Builders 2 ook meteen voor heel veel vernieuwing. Het is namelijk zo dat ze allemaal opgeleid worden tot bouwer, door niemand minder dan jijzelf. Dit betekent dat ze bijna alle klusje binnen het dorp voor je opknappen; ze geven de gewassen en planten water, oogsten deze planten en zaaien ze zelfs opnieuw. Ook vechten ze mee wanneer je dorp aangevallen wordt door monsters. Dit zijn maar een paar voorbeelden van wat de dorpelingen allemaal kunnen, het is natuurlijk veel leuker om de rest zelf uit te vinden. Ze hebben allemaal een eigen persoonlijkheid en behoeftes. Jij als speler helpt ze met deze wensen waardoor ze gelukkig worden. Wanneer de personages in Dragon Quest Builders 2 geluk voelen, laten ze bepaalde hartjes vallen. Deze hartjes van geluk moet je verzamelen om je dorp zo welvarend mogelijk te maken. Wanneer je er genoeg hebt, kun je je nederzetting namelijk een niveau hoger laten komen. Hierdoor krijg je nog meer bouwmogelijkheden en ontwikkelen je dorpelingen meer vaardigheden. Dit daagt je uit om zo veel mogelijk goed te doen.

Laat je creativiteit op zijn beloop
Bijna alle bewoners van het dorp stellen je zo nu en dan de vraag of je een bepaald gebouw voor ze wilt ontwerpen. Deze gebouwen moeten ingericht worden met bepaalde voorwerpen om ze een bepaald doel te geven. Zo moet een gebouw minimaal een badkuip en vier teiltjes bevatten om benoemd te worden tot badkamer en maak je een groepsslaapkamer met minimaal 3 bedden en een lichtbron. De opties lijken eindeloos en gedurende het spel leer je steeds meer soorten kamers bouwen. Als kers op de taart bouwen je medebewoners dit keer zelfs met je mee! Dit doe je door blauwdrukken te plaatsen en de benodigde onderdelen in een kist te stoppen in de buurt van de blauwdruk. Het spel introduceert dit keer zelfs mega grote gebouwen; deze bestaan uit verschillende lagen en verschillende blauwdrukken. Ook hier werken je dorpsbewoners hard aan mee. Het ziet er erg schattig uit hoe al deze personages door je dorp vliegen met de benodigde onderdelen, en hiermee het gebouw in elkaar flansen.

Het verhaal is grappig verzonnen en zet ook meteen de toon van het spel. Alle personages hebben grappige dialogen, wat ze natuurlijk nog meer persoonlijkheid geeft. Wel bevat het spel erg veel tekst – grofweg te vergelijken met de hoeveelheid in de gemiddelde JRPG. Ondanks dat het erg goed geschreven is, breekt het de vaart in het spel waardoor je soms geneigd bent om de teksten vlug door te klikken. Zelf vind de vele dialogen helemaal niet erg, maar de vaart ligt er in het begin een beetje uit omdat er ook nog veel nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd worden.

Flink wat vernieuwingen
Gameplay-technisch heeft het spel flink wat verbeteringen om je spelervaring nog beter te maken dan in het eerste deel. Zo kun je je snel verplaatsen door de wereld met een fast travel-systeem, waardoor je niet steeds dat hele eind hoeft te lopen. Ook krijg je na een tijdje een cape die je in staat stelt om te vliegen, waardoor je vrij bent om nieuwe delen van de wereld te verkennen. Het spel biedt nu ook een hoop nieuwe functies als het gaat om bouwen: je kunt water pakken en dit op bepaalde delen plaatsen waardoor je zelf vijvers, meertjes en zelfs watervallen kunt maken. Verder zijn er functies om blokken schuin te maken en, wanneer je maar wilt, kun je alles met speciale handschoenen verplaatsen. De meest geniale functie is nog wel dat je met één druk op de knop kunt veranderen naar een first person-modus. Soms is het namelijk erg lastig om met de camera vanuit het derde persoons-perspectief blokken te plaatsen in kleine ruimtes. Dit was in deel één mijn grootste irritatie. Nu ben je dus in staat om even vanuit de eerste persoons-perspectief wat zaakjes te regelen om vervolgens weer terug te switchen naar een camera van veraf.

Grafisch ziet Dragon Quest Builders 2 er geweldig uit: de personages die je tegenkomt zien er stuk voor stuk leuk uit en stralen van persoonlijkheid. Zo hebben we de blije Lily, die de raarste dingen zegt en bizarre voorstellen doet waar je personage nooit aan kan voldoen. Ook Malroth heeft een eigenaardige persoonlijkheid en lost het liefste alles op met geweld. Met de schattige looks van alle figuren, komt de tekenstijl gebaseerd op die van Akira Toriyama (bekend van onder andere Dragon Ball) perfect tot zijn recht. Ook de wereld, gevormd uit vierkanten, zijn grappig ontworpen en dagen je uit om zo veel mogelijk te verkennen. Wel heeft het spel hier en daar last van wat framedrops, vooral wanneer je dorp erg druk wordt en je een grote kijkafstand hebt. Het is zeker niet zo dat het spel vast hangt, maar het weet niet altijd even netjes op dertig beeldjes per seconde te blijven. De muziek heeft de charme van een Dragon Quest-spel en weet voor ieder moment de toon te zetten, of je nou in je dorp bent of een kerkhof probeert te doorgronden.

Dragon Quest Builders 2 is een geweldig avontuur waarin je je creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Het spel heeft goed gekeken naar wat er nog beter kon en dit heeft zijn vruchten afgeworpen. Met een focus op het slimmer gebruik maken van al je dorpelingen, voelt het allemaal net wat dynamischer en hecht je meer waarde aan de wereld die je opnieuw op aan het bouwen bent. Het verhaal is een beetje gek, maar steekt toch goed in elkaar. De manier waarop dit verteld wordt, zorgt ervoor dat je geleidelijk aan geïntroduceerd wordt met alles wat het spel je te bieden heeft. Builders 2 bevat wel erg veel tekst, dit zorgt er af en toe voor dat er niet genoeg vaart in komt. Ook is het jammer dat er hier en daar wat framerate-problemen zijn wanneer er te veel verschillende zaken op je beeld verschijnen. Maar deze kleine minpunten doen zeker niet af aan geweldige spelervaring. Eén ding is zeker: Dragon Quest Builders 2 is een perfect vervolg op het eerste deel.

8.8

• + Grappig en leuk verhaal
  • + Alle kleurrijke personages hebben veel meer persoonlijkheid