Dragon Ball Z: Kakarot - Beter dan de anime

• 17 okt 21 om 13:25

• 2

Dragon Ball Z staat vooral bekend om de vele epische gevechten. Man tegen man, vrouw tegen alien, man tegen aap.. als er maar een flink robbertje geknokt kan worden. Maar Akira Toriyama’s epos speelt zich ook af in een wereld waarin dinosauriërs grazen naast high-tech steden en pratende varkens kleren dragen. Om die wereld nu écht eens te gaan beleven, is er eigenlijk geen betere game dan Dragon Ball Z: Kakarot.

Dragon Ball Z: Kakarot was vorig jaar een zeer goed ontvangen, speelbare hervertelling van de hele Dragon Ball Z-saga. Nu mogen Nintendo Switch-eigenaren deze fijne mix van open world RPG en arena fighter ook beleven, inclusief extra DLC. Dat is tof, maar verreweg het beste nieuws is dat alle kwaliteiten van de game ook op Nintendo Switch behouden zijn én het op technisch vlak meestal goed overeind blijft.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is DBZ Kakarot de eerste Dragon Ball-game ooit waarin je kunt vissen. Loop naar de rand van een steiger en Goku haalt een apenstaart tevoorschijn om die vervolgens als hengel te gebruiken. Net als in Zelda bijt dan na wat geschud van je ‘hengel’ een vis zich vast. Maar Goku slingert die vis vervolgens vijf meter de lucht in, springt omhoog en trapt de vis keihard naar beneden. Dus Goku 1, Link 0, wat mij betreft.

Vliegen en avontuur

Naast vissen kun je in de open wereld van DBZ Kakarot nog veel aparte, gekke of stijlvolle dingen beleven. Met één druk op de knop vlieg je door uitgebreide omgevingen, op weg naar je volgende avontuur. Misschien kom je wel een wilde dino tegen, vind je een geheime grot of neem je een quest aan van Master Roshi om zijn verloren erotische literatuur op te graven. Ja, er wordt nog steeds heel wat gevochten in deze game, maar dit is vooral een echte RPG in de geest van spellen als Breath of the Wild en Dragon Quest XI.

DBZ Kakarot open wereld

Mede door het bronmateriaal voelt de open wereld ook direct uniek. Omdat dit Dragon Ball is, kan namelijk iedereen vliegen en dat is gelukkig net zo tof als het klinkt. Razendsnel opstijgen, wegvliegen vanuit een sprong, even stil hangen om de omgeving te scannen: het werkt allemaal erg soepel. De bijbehorende animaties en schade die je berokkent aan de omgeving geven daarbij dat echte Dragon Ball gevoel. Ook de tijdens de gevechten, die zich voornamelijk in de lucht afspelen.

Epische (baas)gevechten

De gevechten zijn vergelijkbaar met die in de Naruto: Ultimate Ninja Storm-games, maar dan net wat uitgebreider en interessanter. Sure, je hebt nog steeds maar één knop om klappen uit te delen, maar doordat je kan vliegen, teleporteren, achtervolgen, counteren en meer zit de vaart en variatie er goed in. In ware Dragon Ball-stijl beschik je natuurlijk ook over meerdere alles verzengende special moves, die variëren van de klassieke Kamehameha-stralen tot een brute leverstoot die je tegenstander tijdelijk verlamt.

Dit vechtsysteem bereikt zijn climax tijdens de vele epische baasgevechten tegen personages als Nappa, Vegeta en Freeza. Deze hebben allemaal hun eigen special moves om rekening mee te houden, transformeren gedurende het gevecht en houden je continu op het puntje van je stoel. Dat laatste komt niet in de laatste plaats ook door de geweldige presentatie. De originele stemacteurs, geluidseffecten en iconische momenten zitten er allemaal in. Net als in de Naruto Storm-games ziet het er vaak beter uit dan de anime zelf, maar in tegenstelling tot diezelfde Storm games krijg je niet om de haverklap een quicktime event voor je kiezen. Waardoor je nog meer kunt genieten van het vuurwerk.

Blijvend onder de indruk

DBZ Kakarot ziet er zowel docked als in handheld erg goed uit. Net als DOOM Eternal is dit in feite een aangepaste port van een PS4-game, maar doordat de game gebruik maakt van een soort cel shading valt de grafische klap goed mee. Goku en zijn kompanen zitten vol met details en de omgevingen waar je doorheen vliegt zijn voorzien van genoeg planten, dieren en mensen om enigszins levend aan te voelen. Het is geen Breath of the Wild, maar het is best indrukwekkend om op hoge snelheden door deze uitgestrekte omgevingen te vliegen. Een enkele framedrop in sommige gebieden daargelaten loopt het spel prima.

Waar de ontwikkelaars wel wat steken laat vallen, is op het gebied van variatie en side quest design. Het zijn allemaal missies die je al honderd keer elders heb gezien van het kaliber: verzamel vijf stukken fruit of vecht tegen dezelfde robot-apen die je al zes keer eerder hebt verslagen. Deze missies zijn vooral optioneel en vlot te voltooien, maar dit aspect had zeker beter gekund. Toch blijf ik onder de indruk van deze eerste open wereld-game van ontwikkelaar Cyber Connect 2. Als je net als ondergetekende deze release op andere platformen totaal gemist hebt, dan is deze Nintendo Switch versie een meer dan prima instapper.

Dragon Ball Z: Kakarot is een indrukwekkende Nintendo Switch-conversie van misschien wel de beste Dragon Ball game ooit. De toffe presentatie en uitgestrekte, maar goed gevulde open wereld brengen de wereld van DBZ tot leven als nooit tevoren. De game kan iets meer variatie in vijanden en quest design gebruiken, maar wanneer je op hoge snelheid door de wereld vliegt op weg naar het volgende epische gevecht, ben je dat al snel vergeten.

8

• + Brengt de wereld van DBZ écht tot leven
  • + Vliegen voelt geweldig