Dragon Ball Xenoverse 2

Dragon Ball krijgt als één van de bekendste anime in het westen veel games. De afgelopen jaren kwamen deze hoofdzakelijk van Bandai Namco. Met de eerste Xenoverse-game hadden ze in 2015 een topper te pakken en een tweede deel kon dan ook niet lang uitblijven. Dit tweede deel verscheen voor verschillende platformen in oktober 2016, en nu doet het spelletje ook de Nintendo Switch aan!

Dragon Ball Xenoverse 2 gaat net als het eerste deel over veranderingen in de historie van Dragon Ball. De slechteriken proberen de historie aan te passen opdat zij zullen zegevieren. Aan jou als Time Patroller om hier een stokje voor te steken. Iedere bekende arc en badguy uit de serie komt voorbij, wat fans van de serie een andere kijk op de gevechten geeft.

Super Saiyan Petsy

Jij speelt als de Time Patroller en die kun je helemaal naar eigen smaak aanpassen. Wil je een mens zijn of liever een Saiyan of speel je liever als de gelijkenis van Freeza? Al deze mogelijkheden zijn alleen nog maar het begin. Je verzamelt tijdens de missies de bekende aanvallen van alle personages om je eigen personage de vetste aanvallen te geven. Wil je een personage maken dat Super Saiyan kan worden, Vegata’s Big Bang Attack kan gebruiken en tegelijkertijd ook Goku’s Kamehameha? Geen probleem! Het kan allemaal!

Wat betreft je personage aanpassen voelt de game als een RPG. Door punten toe te kennen aan bijvoorbeeld speciale aanvallen of normale aanvallen, bouw je een steeds sterker personage. Verder heb je veel verschillende uitrustingen tot je beschikking en kun je trainen met je favoriete Dragon Ball-personages om nog sterker te worden.

Klik en win!

Je perfecte personage samenstellen werkt prima, maar waar de game schiet echter tekort wat betreft gameplay. Dragon Ball Xenoverse 2 is een vechtgame waarbij je door op knopjes te drukken, en op de Nintendo Switch door bewegingen te maken, aanvallen uitvoert. Het is niet te vergelijken met een echte fighting game als Pokken Tournament DX of het aankomende Dragon Ball Fighter Z. Erg moeilijk is de game dan ook niet en zodra je het onder de knie hebt, vlieg je door de levels heen. Het plot zorgt er met vlagen voor dat je nog even door wilt spelen, maar de gameplay zelf valt snel in herhaling. Je kunt het zelf wat leuker maken door te wisselen van aanvallen, maar dat bewijst de gebreken van het spel des te meer. De bewegingsmogelijkheden met de Joy-Con zijn niet meer dan een leuke gimmick die je één keer gebruikt er daarna niet meer.

Missies, missies en nog eens missies

Je hoofdtaak is om de historie weer recht te trekken en daarvoor doorloop je veel, maar dan ook echt veel, queesten. Dit alleen kan je al makkelijk een uur of vijftien bezighouden. Daarnaast heb je ook nog de vele Parallel Quests en andere kleine opdrachten om nog maar te zwijgen over alle trainingspartners. De Parellel Quests zijn opdrachten meestal gelieerd aan een bepaalde arc waarbij alles weer net iets anders is. Tot slot heb je dan ook nog alle missies uit de originele Xenoverse om het af te maken. Ben je een echte Dragon Ball-fan en wil je jouw perfecte strijder samenstellen en alles op je pad verslaan? Naar verwachting kun je je dan goed een uur of vijftig bezighouden met de game!

Graphics en geluid

Een Dragon Ball-game moét de originele stemmen bevatten, en het spel bevat deze gelukkig allemaal in het Engels en in het Japans. Verder komen de vele kreten bij aanvallen rechtstreeks uit de serie en passen de opzwepende muziekjes er prima bij. Qua geluid valt er zodoende weinig aan te merken op de game. Op grafisch vlak presteert het spel echter wat minder. Met deze port weet Bandai Namco de 1080p met 60fps niet te bereiken. Op de televisie speel je de game op 900p met 30fps en dat loopt net even wat minder prettig; zeker als je een andere versie gewend bent. Qua framedrops en dergelijke valt het gelukkig mee, de game lijkt de 30fps redelijk constant aan te kunnen houden.

Dragon Ball Xenoverse 2 voor de Nintendo Switch kan grafisch helaas niet mee met de andere versies van een jaar terug. Ben je echter niet zo’n graphics junkie maar wel een echte Dragon Ball Z-fan, dan kun je je prima vermaken met deze release. Er zit ontzettend veel content in, de mogelijkheden om je eigen personage te maken zijn groot en speciaal voor deze versie hebben ze ook alle missies uit de eerste Xenoverse-game toegevoegd. Alles wat je kent van Dragon Ball komt in de game wel voorbij! De gameplay is helaas erg repetitief en weet niet de hele tijd te boeien. Het investeren van de vele benodigde uurtjes blijft zo niet interessant. Concluderend is Dragon Ball Xenoverse 2 echt voor de fans en zodoende een prima port die her en der wat steekjes laat vallen ten opzichte van de andere versies.

6.9

• + Voor de fans
  • + Content van de eerste Xenoverse