Dragon Ball FighterZ

• 11 okt 18 om 10:30

• 0

Simpel gezegd: Dragon Ball FighterZ is één van de beste fighters uit de afgelopen paar jaren. Na enkele minuten was ik op verschillende platformen bezig met het verslinden van vijanden. Nu is het spel gearriveerd op de Nintendo Switch en de vraag is natuurlijk of het nog even leuk is als voorheen het geval. Het antwoord is, gelukkig, een volmondig ja. Ik weet niet welke voodoo magie Arc System Works heeft toegepast, maar de Nintendo Switch-versie laat de klassieker in zijn waarde. Deze port neemt geen makkelijke omwegen en brengt de complete ervaring naar zakformaat.

Vechten tot je niet meer kan

Dragon Ball FighterZ ziet je vechten in drie-versus-drie gevecht situaties. De strijd gaat door totdat alle leden van een team de arena moeten verlaten. Het design van de matches maken gevechten een strategisch en aangenaam getouwtrek. Het draait allemaal om het mixen van makkelijke en snoeiharde aanvallen om de vijanden te laten vliegen. Ieder van je drie vechtersbazen heeft zijn sterke en zwakke punten, dus het is slim om ze constant te wisselen om de vijand een stap voor te blijven. De kracht van Dragon Ball FighterZ is dat je met simpele combo’s fantastische dingen kan bewerkstelligen. Iedere ronde forceert mij om een andere strategie toe te passen, waardoor het ook nooit saai gaat aanvoelen.

In vergelijking tot andere fighting games speelt het onthouden van moves een minder grote rol. De manieren waarop je de knoppen en sticks beweegt valt makkelijker te begrijpen dan de directe concurrenten. Er zijn speciale aanvallen, zoals dashen en de Ki Charge, maar deze zijn prima positioneert rondom de controller. Mocht je met een jonger familielid spelen, dan is er ook een optie om een zijwaartse Joy-Con te gebruiken. Hoewel het niet mijn favoriete manier is om het spel te doorgronden, kan het prima zijn voor degene die alleen de anime lief hebben. Het is een minder serieuze optie, maar zeker mooi voor de echte beginneling.

Aan modi geen gebrek

Over de anime gesproken, het wordt tijd om over de modi te gaan babbelen. Mijn favoriete modus is overduidelijk de Story Mode. Deze modus, verspreid over drie hoofdstukken van ieders een paar uur, is de perfecte manier om het spel te leren. Het eerste hoofdstuk is aan de langzame hand, maar slecht wordt het nooit. Voor het geduld wordt de speler beloond met overweldigende cut scenes. Deze worden gekenmerkt door het klassieke stijltje en hele strakke voice acting. Het verhaal kan soms grindy uit de hoek komen, maar het is het waard om het einde te aanschouwen. Het enige wat ik zou veranderen is het omhoog gooien van de moeilijkheidsgraad. Sommige stukken zijn te gemakkelijk om doorheen te komen, bovenal voor de doorgewinterde speler.

Naast de Story Mode kun je gebruik maken van de 24 personages in verschillende modi. Zo kun je eindeloos vechten in de Arcade Mode, traditionele één-op-één gevechten spelen of Party Matches creëren voor maximaal zes man. De traditionele gevechten vond ik vooral de beste manier om personages goed te leren, gezien de opties die je inlevert. Je zult meer moeten leven met beslissingen en personages kunnen niet zomaar worden terug getrokken. Samen met vrienden begon ik de avond hiermee voordat we aan het echte werk begonnen. Het bleek ontzettend nuttig in het heet van de strijd.

De online kan van Dragon Ball FighterZ zit ook ontzettend goed in elkaar. Als je het gaat vergelijken met andere online spellen op de Nintendo Switch, valt er weinig tot geen lag te bespeuren. We hebben vele matches gespeeld en nauwelijks waren er problemen te bespeuren. Het lobby systeem zorgde ervoor dat ik met gemak van strijd naar strijd kon springen. Casual, ranked en party mode wedstrijden kunnen allemaal online worden gespeeld en aangepast op de manier die jij het beste acht. Het zorgt voor een hoge herspeelwaarde, zelfs als je bepaalde modi voldoende hebt aangeraakt. Het helpt dat de opties ook makkelijk zijn om te doorgronden, waardoor je snel weer aan het strijden bent.

Puike presentatie

Dragon Ball FighterZ loopt zonder enige moeite op de Nintendo Switch. De gevechten draaien op 60 frames per seconde, waardoor de kracht van de andere versies behouden blijft. De achtergronden zijn niet op hetzelfde niveau, maar de camera aspecten en explosieve obstakels maken dit veelal goed. De laadtijden zijn wat aan de lange hand, vooral in handheld mode, maar dat neem je voor lief. Dragon Ball FighterZ blijft een uiterst kleurrijk geheel en laat een sterke indruk achter. Gooi er de muziek en voice acting bij, en je hebt een titel die blijft verbazen.

Dragon Ball FighterZ blijft een winnaar op de Nintendo Switch. Het spel speelt fantastisch en is aangenaam voor zowel de casual als doorgewinterde fighting game fan. Van toegankelijke opties als de Joy-Con besturing tot online modes met bijna geen lag, Dragon Ball FighterZ denkt zo’n beetje aan alles. De 24 personages brengen verfijnde moves die elke keer blijven verbazen. Daarnaast is het spel ook goed optimaliseert voor de Nintendo Switch. Het spel loopt op 60 frames per seconden en is grafisch helemaal niet ver weg van de andere versies. Het is overduidelijk hoeveel werk de ontwikkelaars hier in hebben gestoken.

9

• + Fantastische presentatie
  • + Excellente vechtmechanieken