Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze verscheen in 2014 voor de Wii U als opvolger van Wii-game Donkey Kong Country Returns. Deze game werd wereldwijd goed ontvangen en was één van de pareltjes op de Wii U. Helaas kon de Wii U zelf de ambitie niet waarmaken door de slechte verkoop van de console. Nintendo heeft daarom besloten om de Wii U-game naar de Nintendo Switch te brengen met toevoeging van een paar extra’s. Een port van een goede game naar een goed platform, dat kan toch niet fout gaan?

Donkey Kong: de grote aap heeft maar weinig rust gekregen in de games waar hij zijn gezicht liet zien. Als het King K. Rool niet was die hem lastig viel, waren het wel de Tikis in zijn laatste avontuur. Zodra Donkey Kong en zijn collega-apen denken weer even rust te hebben, doet de volgende aandacht opeisende toestand zich alweer voor. Ditmaal komt het gevaar vanaf zee.

Viking pinguïns en chagrijnige walrussen

Daar gaan we weer, opnieuw een platformavontuur met Donkey Kong. De Nintendo Switch-versie laat veel van het origineel op de Wii U in ere. De Vikingen komen de Kongs serieus lastigvallen en nemen hun eiland in bezit. Het is aan Donkey Kong en co. om de vrede in de archipel te herstellen en om de indringers terug de zee in te meppen. Naast Donkey Kong en Diddy Kong kun je ook gebruik maken van de vaardigheden van Dixie Kong en Cranky Kong. De toevoeging van deze medestrijders opent een scala aan nieuwe mogelijkheden en stelt je in staat om letterlijk tot nieuwe hoogtes te zweven. Dixie kan je een extra hoogteboost geven terwijl Cranky je over scherpe ondergronden kan laten bewegen zonder dat dit je gezondheid zal schaden.

Een brede verzameling aan nieuwe tegenstanders maakt je het leven flink zuur. Sommige pinguïns kun je makkelijk aan, maar er zijn er ook met speciaal wapentuig of een bepantsering. Zeker als je flink op snelheid door het spel racet, is dat soms lastig anticiperen. Meestal heb je vrij door wat de zwakke plekken zijn van je tegenstanders en vanaf dat moment, weet je perfect hoe je korte metten kunt maken met de indringers. Verdoof ze door op de grond te meppen, smijt ze aan de kant als bowlingkegels door dwars door hen heen te rollen of spring er gewoon ouderwets bovenop.

Wat we ook kennen uit het origineel op de Wii U is de verscheidenheid aan eilanden en de bijbehorende speciale aspecten hiervan. Zo zul je op een Jungle-getint eiland lianen tegenkomen, terwijl je op een heuvelachtig eiland juist veel hoogteverschil zult moeten overwinnen. Ook de tegenstanders veranderen mee met de omgeving. Dat vereist telkens een aanpassing van je strategie, wat het spel lang interessant houdt.

Verdraaid lastig

Wat ook opviel in de Wii U-versie en nu ook weer terugkeert in de Nintendo Switch-versie, is de hoge moeilijkheidsgraad van deze platformer. Dit waren we niet gewend van Nintendo en dat klinkt nog steeds door in deze port. Je moet goed blijven opletten op je omgeving en wat er nog moet komen, anders werk je jezelf flink in de nesten. De puzzelstukken en KONG-letters die je in elk level kunt verzamelen zijn ook serieus goed verstopt. Dat geldt ook voor de minigames die je in de meeste levels kunt tegenkomen. Je komt ook al vrij vroeg in het spel sterke eindbazen tegen die dermate taai zijn dat ze een flinke uitdaging vormen. Sommigen klaagden over de Wii U-versie dat deze te moeilijk zou zijn voor de casual spelers. Nintendo heeft daar met de Nintendo Switch-versie gehoor aan gegeven door de introductie van een vijfde personage.

Funky Kong maakt voor het eerst in de Donkey Kong-reeks zijn intrede als speelbaar personage. De hippe surfaap met blitse zonnebril en spierwitte tanden combineert de vaardigheden van alle Kongs in één. Met zijn surfboard kan hij zweven, extra hoogte winnen, over doornen en spijkers lopen en met zijn snorkel kan hij oneindig lang onder water blijven. Ook kan deze macho blijven rollen zonder einde en heeft hij ook nog eens vijf hartjes ter beschikking. Een ideaal personage voor hen die Donkey Kong Country: Tropical Freeze een te lastig spel vinden, maar zelfs nog een beter personage voor hen die graag speedruns doen. Met Funky Kong vlieg je door levels heen in een recordtijd waar Donkey Kong en zijn hulpjes niet aan kunnen tippen. Funky Mode voegt een geheel nieuwe ervaring toe aan deze game op de Nintendo Switch en is een enorme meerwaarde voor de belevenis. Wees niet bevreesd, ondanks de waslijst aan vaardigheden en de ijzersterke gezondheid van Funky Kong blijft Donkey Kong Country: Tropical Freeze een lastige platformer.

Het aantal eilanden dat je tegenkomt op je avontuur is helaas wat beperkt. Men had ervoor kunnen kiezen meer content toe te voegen om het aantrekkelijker te maken voor wie de game al op de Wii U gespeeld hebben. Dit blijft helaas uit en naast de reeds bekende Hard-modus, die je met slechts één personage laat spelen zonder kansen om je hartjes tijdens levels terug op peil te brengen, is er enkel nog de Funky-modus die het spel eventueel de moeite waard zou maken om een tweede aanschaf voor de Nintendo Switch te verantwoorden. Voor hen die het spel nog niet gespeeld hebben is het daarentegen een flinke aanrader.

Het oog wil ook wat

Donkey Kong Country: Tropcial Freeze was op de Wii U al een plaatje met zijn sterke leveldesign en mooie grafische vormgeving. Dat is op de Nintendo Switch enkel beter geworden met een veel kleurrijker pallet. Tevens komen de kleuren veel beter tot hun recht. De verscheidenheid aan thema’s is groot en ook dit vertaalt zich naar een lust voor het oog. De achtergrond is daarnaast bijna net zo belangrijk als de voorgrond waar je je tijdens het spel bevindt. De gebeurtenissen op de achtergrond kunnen je namelijk veel vertellen over wat er komen gaat en verraden ook dat er puzzelstukjes of KONG-letters in de buurt verstopt zitten. Retro Studio’s maakt hier slim gebruik van de extra processing-kracht van de Nintendo Switch, die de achtergrondeffecten veel meer vloeiend tot hun recht laat komen waar door het geheel een gepolijste indruk maakt.

De Nintendo Switch-versie van Donkey Kong Country: Tropical Freeze is een plaatje. De gameplay is sterk en de vormgeving spreekt heel erg aan. Het scala aan personages houdt de game interessant en de toevoeging van Funky Kong als personage is zeker geen onwelkome verandering. Daarnaast is Donkey Kong Country: Tropical Freeze een bovengemiddeld lastige platformer, welke een uitdaging kan bieden aan gevorderde spelers. Funky Kong biedt uitkomst indien je het toch te lastig zou vinden om comfortabel te spelen. Helaas heeft men ervoor gekozen om, naast Funky Mode, weinig vernieuwing aan te brengen ten opzichte van de versie die op de Wii U verscheen. Dit maakt een aanschaf van de Nintendo Switch-versie financieel gezien niet de moeite waard voor hen die het spel reeds op de Wii U speelden. Indien je nog niet met Donkey Kong Country: Tropical Freeze in aanraking bent gekomen kan ik deze ervaring alleen maar aanraden. Een meer dan welkom debuut van de Kong-familie op de Nintendo Switch!

8.5

• + Geweldige vormgeving
  • + Spetterende kleuren