Disney Dreamlight Valley

• 24 sep 22 om 08:43

• 2

Het antwoord op het gigantische succes van Animal Crossing komt voor velen uit een onverwachte hoek: Gamesloft heeft in samenwerking met Disney een potentiële vervanger gemaakt voor de immens populaire Life Simulator. In plaats van vreemde dieren met iconische persoonlijkheid naar iconische personages uit het Disney-universum. Is de magische kwast van Mickey genoeg om de 40 miljoen Animal Crossing-spelers over te halen Disney Dreamlight Valley aan te schaffen, of hangt er onheil in de luuuuuuucht?

Na een mysterieuze val ontwaak je in de Disney Dreamlight Valley; dit klinkt wellicht als een magische plek, maar niets lijkt minder waar. Waar vroeger ‘glorie’, ‘vriendschappen’ en ‘pracht’ perfecte termen waren om de Dreamlight Valley te omschrijven, kun je daar nu beter ‘verlaten’, ‘dichtgegroeid’ of ‘onbewoonbaar verklaard’ voor gebruiken. De complete vallei is in verval geraakt en Merlijn de tovenaar komt je maar al te graag vertellen wat er moet gebeuren.

Het volledige verhaal van de Dreamlight Valley kan als volgt opgesomd worden: waar je als kind jouw fantasie de vrije loop gaf, is dat door het volwassendom langzaam afgestorven en zo ook de vallei. Alleen door zelf weer jouw fantasie te gebruiken en een nieuwe band aan te gaan met deze magische Disney-figuren, kun je de Dreamlight Valley redden.

Een nieuw begin
Door het voltooien van verschillende taken krijg je Dreamlight. Een valuta waarmee je gebieden kunt vrijspelen om zo nieuwe personages aan jouw Disney-stad toe te voegen of om simpelweg nieuwe stukken van de kaart vrij te spelen. Dit is in principe een prima systeem dat de speler voor iedere actie probeert te belonen. Van gesprekken voeren met inwoners tot het verzamelen van specifieke edelstenen tot het verkopen van zelfgemaakte gerechten.

De ontwikkelaars hebben een tal van missies in het spel verwerkt en gooit daar nog een grote hoeveelheid willekeurig gegenereerde missies bovenop. Deze worden continu aangevuld zodra je er eentje voltooit. Dit zorgt ervoor dat zelfs al heb je alle standaard missies voltooid, je toch nog oneindig lang missies kunt volbrengen. De missies voelden zeer betekenisloos aan en dat is enigszins jammerlijk want de Dreamlight is wel een belangrijk element in het spel.

Tot het einde
De verzamelde Dreamlight kun je namelijk gebruiken om nieuwe gebieden te bezoeken en dit houdt simpelweg in dat je de kans krijgt om de verschillende iconische Disney-werelden van dichtbij te zien. In concept is dit echt geweldig bedacht, maar de praktijk laat helaas een heleboel te wensen over. Deze ‘nieuwe wereld’ is namelijk niet groter dan de gemiddelde kijkdoos en zo voelt het rondlopen ook aan. Het is nog een understatement om te zeggen dat deze plekken ontzettend klein aanvoelen. Vaak kun je een nietig rondje lopen, een of twee personages uit de films ontmoeten, twee grondstoffen verzamelen en dan kom je weer terug bij het beginpunt.

Zelfs de missies binnen deze werelden weten totaal niet te overtuigen. Als voorbeeld heb ik Wall-E die niet kan bewegen omdat zijn wielen kwijt zijn. Echter, als je Wall-E inspecteert, ontbreekt er niets en na het vinden van de wielen – die letterlijk in het gezichtsveld van Wall-E lagen – verandert het personage niet. Wellicht dat er twee missies waren die als volwaardig aanvoelden, de rest voelde eigenlijk incompleet en onaf aan. Dit is natuurlijk ook een Early Acces-titel, maar het is bijna niet voor te stellen dat ze zoveel elementen compleet op de schop nemen en totaal uitbreiden. Hiermee zijn de eerste scherven losgekomen van de ‘ik ben beter dan Animal Crossing’-bokaal die Disney Dreamlight Valley hoopt te ontvangen.

Wat Disney Dreamlight Valley wel geweldig weet te doen, is de verschillende personages uit hun films halen en realistisch naar de vallei transporteren. De onderlinge gesprekken, de dialogen met de speler en sommige missies passen echt perfect bij de Disney-figuren. Deze inwoners zijn niet alleen leuke gesprekspartners, maar je kunt ze ook als partner meenemen op avontuur. Hierbij groeien de personages ook om zo het leven in de vallei gemakkelijker te maken. Wat voornamelijk neerkomt op het aantal items dat je ontvangt door het completen van een handeling zoals vissen.

Kom dan maken we een sneeuwvallei
Het meest uitgebreide element in Disney Dreamlight Valley moet toch wel het spelen van binnenhuisarchitect en stadsplanner zijn. Goed nieuws voor deze specifieke beroepsgroep, want dit gedeelte in Disney Dreamlight Valley is leuk en uitgebreid. Van het upgraden van je eigen woning tot het investeren in de verschillende winkels tot het plaatsen van de woning van anderen. Het is zeker niet uitgebreider als andere titels, maar weet de speler meer dan genoeg elementen te laten customizen.

Dat het boerenleven een groot aandeel in de gamewereld is geworden, hoef ik geen enkele kijker van de laatste Nintendo Direct te vertellen. Ook in Disney Dreamlight Valley kun je naar hartelust zaadjes planten, de grond besproeien en uiteindelijk oogsten. Tevens is het mogelijk gesteentes te mijnen voor dure edelstenen en kun je ongeremd alle vissen uit de kleine vijvertjes sleuren. Dit alles is enigszins vermakelijk maar weet op geen enkel moment echt te verrassen.

Season Pass
Een belangrijk onderdeel van Gameloft zijn verdienmodel is de Season Pass. Je kunt voor 800 Moonstones deze Season Pass aanschaffen, deze valuta is in het spel te verdienen of kun je kopen. Hiermee koop je in feite zes nieuwe uitdagingen die willekeurig worden gegenereerd en die je moet voltooien voor unieke valuta. Deze valuta kun je dan weer gebruiken om exclusieve, tijdelijke spullen aan te schaffen om zo jouw valle op te fleuren. Zo is de eerste Season Pass op 6 september begonnen en deze staat geheel in het teken van Pixar.

Deze Moonstones zijn op dit moment nog niet los te koop, dus zal je de Deluxe of Ultimate Edition moeten aanschaffen. Deze kosten respectievelijk 50 en 70 euro. Omdat het nog onbekend is wat de prijs zal worden voor de Moonstones na de Free-to-Start lancering, is het maar lastig bepalen of dit het ook waard is.

Presentatie
et is altijd lastig om een Early Acces-titel te beoordelen op zijn grafische prestaties. Al met al is het een prima ogende game waarbij vooral de gebieden buiten de Dreamlight Valley zeer claustrofobisch aanvoelen, wat grotendeels ook komt omdat de omgevingen zeer klein zijn. De achtergrondmuziek is echter top-notch en weet nostalgische gevoelens te brengen. We worden beloond met prachtige stukken van bekende Disney-films en iconische momenten. Wel lijkt het alsof de muziek gekoppeld zit aan de framerate, waardoor de achtergrondmuziek soms hapert.

Het spel heeft nog wel last van enkele glitches waarbij het met enige regelmaat zonder pardon afgesloten wordt. Tel daarbij op dat de laadtijden vanaf het begin van de game extreem lang duren. Dit geldt zowel voor het opstarten van het spel tot het bezoeken van de verre en magische koninkrijken. Zelfs het binnentreden van een winkel of huis duurt eigenlijk net een tikkeltje te lang, zeker aangezien je vaak maximaal een halve minuut binnen staat.

Disney Dreamlight Valley doet een boel goed, maar weet in Early Acces nog niet echt te overtuigen. Zeker niet aangezien deze Early Acces geld kost, maar de uiteindelijke versie Free-to-Start is. Het spel heeft technisch aardig wat gebreken, en de Disney-werelden voelen aan als zo’n glazen sneeuwbol waar een minuscule locatie in verstopt zit. De Season Pass maakt het dat veel content alleen tijdelijk te verkrijgen is, wat vrij oneerlijk en stom aanvoelt. Voor de echte Life Simulator- of Disney-fans is Disney Dreamlight Valley in Early Access wellicht aan te raden, maar de core doelgroep voelt echt aan als jonge kinderen. Voor alle andere gamers raad ik het af het spel te kopen en wellicht op te pikken zodra de game Free-to-Start wordt.

6.3

• + Disney-personages zijn super tof
  • + Disney-muziek vertrouwd