Discolored - Brengt wat kleur in je leven

• 25 jul 21 om 10:30

• Jeroen

• 0

Discolored kwam op mijn radar door mijn voorliefde voor het genre dat puzzels en walking simulators combineert. Denk daarbij aan een game als The Witness dat op de PlayStation 4 uitkwam. Waar deze game uitblonk in lengte en de vele ingenieuze puzzels, valt Discolored vooral op door zijn vrij minieme duur en het feit dat het verhaal hier wel erg veel aan de verbeelding overlaat.

Je speelt als een naamloze protagonist, in eerstepersoonsmodus, aan het werk in zijn kantoor. Je staat op, hebt wat interactie met een aantal objecten, en als laatste bekijk je een schilderij. Dat is in zwart-wit, en naar exact deze plek word je getransporteerd. Voor je het weet sta je vlakbij een typisch Amerikaans wegrestaurant. Dit wegrestaurant, een telefooncel, een put en een toren is alles wat je in deze titel gaat verkennen. En met exact deze plek bedoelen ze ook exact die plek, want alles is in zwart-wit. Het is aan jou, om wat voor reden dan ook, om de kleur te herstellen in deze grauwe wereld.

Kleuren inspireren me enorm

Die kleur herstel je door een aantal puzzels op te lossen Langzamerhand ontdek je een aantal gekleurde kristallen, waarmee je bepaalde kleuren terugbrengt: rood, groen en blauw. Wat is nu de truc? Als je deze kristallen op een bepaalde plek gebruikt, keert die kleur terug. Bepaalde objecten kun je dan ineens pakken, of als je bijvoorbeeld twee van de drie kleuren herstelt kun je ineens wel met een puzzel of voorwerp interacteren. Op een gegeven moment ga je naar een kamer waar een losse deur tegen de muur staat. Als deze grijs is kun je er niets mee, maar als je het blauwe kristal hebt gebruikt wordt de deurknop ineens blauw en kun je deze meenemen. Het hele spel zit vol met dergelijke constructies. Het zijn oprecht hele toffe puzzels, waarvan de puzzel met het vrachtwagentje en de maan zeer positief opvallen.

Toch iets te kort

Tot nu toe valt het allemaal erg mee met de kritiek. Toch zijn er een aantal dingen die negatief opvallen nadat ik de game uit heb gespeeld binnen een minuut of zeventig. De lengte, in de eerste plaats. De puzzels zijn leuk, het principe van kleuren wisselen werkt ook prima, maar na die zeventig minuten had ik het idee dat ik een eerste hoofdstuk had moeten uitspelen in plaats van de volledige game. Enkele hoofdstukken in een andere setting had zeker gewerkt, en gezien de kostprijs (tien euro) mag je misschien niet klagen, maar ik vond het spel toch wat te kort.

In het donker tasten

Het spel had langer kunnen zijn door de speler wat meer informatie te bieden. Gedurende de hele game praat je met niemand en zie je niemand, maar bovenal heb je eigenlijk ook geen idee waarom je daar bent. Je bekijkt wat objecten en lost puzzels op, maar het spel biedt je (buiten een vrij handige hintfunctie) helemaal niets aan tekst of andere vormen van bruikbare informatie. Veel walking simulators zijn ook niet heel lang, maar daar wordt je het spel ingetrokken door het bijzondere verhaal, zoals bij The Vanishing of Ethan Carter of What Remains Of Edith Finch. Discolored gooit het over een andere boeg door te focussen op puzzels, maar laat wel echt na om op een aantal andere vlakken boeiend te zijn.

Discolored heeft een prima concept: de puzzels en het principe zijn echt uniek en werken goed, al zijn sommige puzzels misschien niet zo logisch. Helaas is het net te kort en wordt je teveel in het diepe gegooid zonder enige vorm van verhaal of achtergrondinformatie. Je zou bijna hopen dat er door middel van dlc een extra hoofdstuk wordt toegevoegd.

6

• + Concept met kleuren werkt goed
  • + Leuke puzzels