Disc Jam

Sportgames komen in allerlei soorten en maten. Van een rechtdoorzee-voetbalspel als Fifa of PES, tot originele concepten als Rocket League. Eén ding hebben ze (bijna) allemaal gemeen: ze zijn populair bij het gamepubliek. Een snelle blik op het web verraadt dat dit ook geldt voor Disc Jam, een spel dat sommigen allegorisch de ‘nieuwe Rocket League’ noemen. Weet Disc Jam deze belofte te vervullen?

Disc Jam wordt door ontwikkelaar High Horse Entertainment omschreven als een krankzinnige combinatie van air-tennis en -hockey. Zelf zou ik het spel eerder omschrijven als hectische frisbee op hoog tempo. Het spel laat je in 1v1- of 2v2-matches aan de haal met een disc en het is de bedoeling om met verrassende worpen je tegenstanders te passeren zodat de disc de achterste zone van het veld bereikt. Alternatief win je de rally ook als de disc op de grond valt aan de kant van je tegenstander. Afhankelijk van de lengte van de huidige rally ontvang je punten (beginnend bij vijf) en wie het eerst vijftig punten behaalt wint een set. Een match volgt verder het ‘best of three’-principe en dus word(t)(en) de speler(s) die als eerste twee sets wint, bekroond tot winnaar van de match. Door de opzet van de wedstrijden duren deze nooit bijzonder lang, wat het spel vloeiend houdt.

‘Easy to pick up and hard to master’ is een frase die zeker van toepassing is op Disc Jam. Het spel biedt je twee tutorials en deze leren je in zo’n tien minuten hoe het spel werkt. Het spel is makkelijk om te leren spelen, maar het kan knap lastig zijn om online je tegenstanders te verslaan. Je moet niet alleen weten hoe het spel werkt, maar ook moet je timing kloppen en moet je inzicht ontwikkelen wat betreft welke soort worp je op welk moment moet gebruiken. Staat je tegenstander dicht bij het net? Probeer dan eens een lob. Heb je je tegenstander in een hoekje gedreven? Scoor dan met een snelle worp naar de andere kant. Disc Jam heeft een scala aan worpen, laat je blokkeren (waarmee je de disc soms net over het net krijgt) en bevat zelfs een zogenaamde ‘Super Throw’ die je kan gebruiken wanneer je de disc met een volledig opgelaten schild stopt en vervolgens opvangt.

De gameplay is in deze zin vrij uitgebreid, toch weet het spel mij niet te overtuigen. Het concept is zeker interessant en origineel, maar Disc Jam verandert voor mij al snel in een repetitief spelletje. Matches voelen aan het einde van het liedje allemaal een beetje hetzelfde aan en na een paar rondes vervalt de motivatie om verder te spelen. Een spel als Rocket League doet weliswaar ook steeds hetzelfde, maar op de een of andere manier houdt dat spel de aandacht langer vast. Wat Disc Jam hierin ook niet helpt is het gebrek aan arena’s in Disc Jam (er is er maar één).

Een verder punt van kritiek vormt de online matchmaking. Deze neemt vaak behoorlijk wat tijd in beslag en het is geen zeldzaamheid dat je meer dan twee minuten moet wachten voordat je kan spelen. Daarbij gebruikt het spel een systeem waarbij de range waarbinnen het systeem zoekt groter wordt naarmate het proces meer tijd in beslag neemt, wat betekent dat je vaak hoger geplaatste spelers tegenkomt die doorgaans dan ook beter spelen. Helaas verslechtert dit proces nog meer als je voor 2v2 kiest in plaats van 1v1. De lokale multiplayer omzeilt dit probleem uiteraard en deze modus maakt van Disc Jam een aardige partygame. Toch kan dit spel mij niet zo lang interesseren als andere soortgelijke spellen dat kunnen.

Door online wedstrijden te winnen, verzamel je munten (J coins), waarmee je nieuwe personages en andere vormen van customisatie kan vrijspelen. Sommige voorwerpen kan je direct kopen voor een bepaald bedrag, andere speel je vrij met een machine, die je een willekeurig voorwerp geeft. Zo krijg je bijvoorbeeld een nieuwe ‘victory pose’ uit de machine, of kan je met tickets (die je uit de machine kan krijgen) skins kopen. Het idee hierachter is leuk, alleen het grootste deel hiervan draagt weinig bij. Je kunt verder kiezen uit een drietal speciale worpen, wat enige variatie biedt in de gameplay en een verrassend element toevoegt. Je weet immers niet over welke special je tegenstander beschikt. Toch voegen de customisatieopties uiteindelijk niet bijzonder veel toe.

Disc Jam probeert het enthousiasme rond snelle online mulitplayerspellen als Rocket League te benutten met haar vlugge frisbee-gameplay. Voor mij slaat Disc Jam de plank echter aardig mis, aangezien het spel al snel repetitief aanvoelt. Waar soortgelijke spellen je na elk potje weer het gevoel geven dat je nog wel even snel een potje kan doen, ontbreekt dit volledig bij Disc Jam. Wanneer de online matchmaking dan ook nog eens zoveel tijd rooft én het je zo goed als onmogelijk maakt om 2v2 te spelen, doet dat het spel bepaald geen goed. Naar mijn idee zou Disc Jam nog het beste dienstdoen als een partygame om zo nu en dan een aantal potjes van te spelen.

5

• + Makkelijk op te pakken
  • - Valt snel in herhaling