Diablo III: Eternal Collection

• 6 nov 18 om 16:00

• 1

Wie heeft dat nou zien aankomen? Diablo III: Eternal Collection heeft eindelijk de Nintendo Switch bereikt! Het geliefde avontuur staat paraat voor vele uren speelplezier, vooral nu met alle content in de collectie. Iron Galaxy, het bedrijf dat het spel naar Nintendo Switch brengt, heeft daarnaast een sterk record als het op goede ports aankomt. Alles wijst erop dat Diablo III op Nintendo Switch de beste manier om Blizzard’s kroonjuweel te doorlopen. En tja, dat is eigenlijk ook gewoon het geval! Waarom werkt Diablo III: Eternal Collection zo goed op de Nintendo Switch, en waarom is hij een aanschaf waard? Dat hopen we je hier te kunnen vertellen!

Niet denken, maar gaan

Diablo III: Eternal Collection is een dungeon-crawling Role Playing Game. Je struint vanuit een isometrisch perspectief om The Lord of Terror een halt toe te roepen. Liggend aan het type personage dat je kiest, verkrijg je bepaalde aanvallen om duivels gespuis te vernietigen. Hoewel er een verhaal is, speelt deze niet van het grootste belang. Niet omdat deze verveelt; het is enkel bedoelt om meer context te geven aan datgene wat je doet. Het belangrijkste wat je moet weten, is dat er vijf hoofdstukken zijn met ieder een belachelijk hoog aantal missies om te doorgronden. De gebieden die je doorkruist vertellen het merendeel van het verhaal, terwijl je honderden demonen compleet vernietigd.

Een hoofdrol is weggelegd voor de verschillende classes. Met zeven om uit te kiezen, is er zeker iets voor iedereen. De grootste keuzes komen neer op de eigenschappen en jouw speelstijl. In een dungeon-crawler zoals Diablo speel ik liever met magie-aanvallen. Graag ga ik directe confrontatie uit de weg en probeer vanaf een afstand iedere vijand uit te roeien. Het klinkt misschien een tikkeltje goedkoop, maar melee-aanvallen zijn simpelweg mijn ding niet. De focus op magie kan problemen vormen als vijanden vanuit het niets verschijnen, maar met de juiste timing en slim uitwijken kom je een heel eind. Belangrijk: met ieder nieuw personage dat je aanmaakt moet je opnieuw beginnen, maar het is de moeite waard om uit te vinden wat je leuk vindt.

De belangrijkste drijfveer voor de speler is progressie. Diablo III: Eternal Collection weet de speler constant te belonen voor alles wat hij of zij doet. In het begin merk je het meteen op, gezien nieuwe vaardigheden in een rap tempo binnen komen wandelen. Mijn Necromancer begon met simpele projectielen, maar in kortste keren kon ze dode lichamen laten exploderen. Een beetje griezelig, maar ontzettend handig als je vele vijanden te verduren krijgt. Daarnaast laten de vijanden van alles achter, zoals geld en wapentuig, dat belangrijk is om statistieken op te krikken. Ik vond mezelf al snel in de vele menu’s om alles dusdanig naar eigen hand te zetten. De groene pijltjes, die aangeven dat voorwerpen je sterker maken, waren te verleidelijk om compleet links te laten liggen.

Vrijheid, blijheid

Diablo III: Eternal Collection speelt uitstekend op de Nintendo Switch. De besturing is dermate plezierig dat ik deze versie zelfs verkies boven andere. Gezien het merendeel het voltooien van missies betreft, speel ik het graag in handheld mode. De treinreizen zijn net lang genoeg om er een missie door te drukken en ik weet zeker dat Blizzard het met deze gedachte naar het systeem heeft gebracht. Op de televisie speelde ik het vooral met tweede losse Joy-Con, zodat ik het in alle rust op de bank kon doorgronden. Een bijzonder gegeven is dat je (licht) kan schudden met een Joy-Con om te ontwijken. In het heetst van de strijd was dit ongelofelijk handig, al was het maar omdat ik pijnlijke situaties snel uit de weg kan gaan. Voor de rest spreekt alles zeer van zelf. De knoppen zijn prima verspreid over de controllers en het bewegen van je personage gaat rap.

Naast het hoofdavontuur is er een Adventure Mode. Hierin zijn er Nephalem Rifts waarin je een bepaald aantal vijanden kort en klein kunt slaan. Zoals gewoonlijk wordt alles wat je hier doet beloond. Daarnaast kun je het hoofdstuk kiezen wat je wilt spelen en bepaalde missies voltooien voor meer beloningen. Het is de perfecte plek om bij Diablo te blijven, zelfs lang nadat je de credits hebt gezien. De campaign is leuk voor ieder, maar deze modus biedt de echte uitdaging voor fans van dungeon crawlers. Je hebt mazzel als je zo iemand bent die liever dit soort missies speelt: het hoofdavontuur is geen verplichte stof.

Je kunt ook met vrienden alle modi doorlopen. Via lokale en online multiplayer-opties kun je samen de strijd aangaan om de missies te voltooien. Hoewel je allemaal op hetzelfde scherm kunt spelen, is het beter als ieder een eigen Switch en het spel heeft. In dit geval kun je met elkaar communiceren, en kan iedereen gewoon doen waar hij of zij zin aan heeft. Online voice chat werkt alleen als je elkaar kent, al moet dat voor de meesten geen probleem vormen. Goed nieuws: van lag was in ieder geval nauwelijks sprake. Het merendeel heb ik toch echter alleen door gebracht. Hoewel hulp ontzettend fijn is, vond ik het fijn om alles zelf te gaan ontdekken.

Puike presentatie

De game loopt fantastisch op de Nintendo Switch. Zowel op de televisie als in handheldmodus straalt Diablo III: Eternal Collection als geen ander. Het is ook moeilijk te zeggen welke compromissen deze versie moest sluiten om er zo goed uit te zien. Diablo III is een kleurrijk geheel dat uitermate past bij het Nintendo-publiek en de perfecte game om overal met je mee te dragen. De textures, personages en audiotonen vertalen zich daarnaast ontzettend naar het kleine scherm. Oorspronkelijk was ik bang voor framerate-problemen of alles zodanig te overzien, maar niets bleek minder waar. Toch moet ik toegeven dat ik wat moeite had om de tekst van de menu’s goed te kunnen lezen – een kleine smet op een verder puik geheel.

Diablo III: Eternal Collection is het geld meer dan waard. Met uren aan content valt er genoeg te beleven. Je hebt vele verschillende classes, aantrekkelijke dungeon crawl-gameplay en fijne missies om te doorgronden. Wat enorm helpt, is hoe goed het loopt op de Nintendo Switch. Het is een kleurrijke ervaring die ontzettend zichtbaar is in handheld mode. Uiteraard is er de kanttekening van de kleine tekst, maar daar valt mee te leven. Nieuwkomers die daarnaast een groots fantasieverhaal verwachten, zijn waarschijnlijk aan het verkeerde adres. Diablo III draait om progressie en beloningen, wat Blizzard uitermate goed weet te verpakken. Voor zulke liefhebbers gaat het spel werkelijk nooit, en dan bedoel ik ook echt nooit, vervelen.

9

• + Spel loopt fantastisch op Switch
  • + Aantrekkelijke en toegankelijke gameplay