Devious Dungeon

Duik de omslachtige catacomben onder het koninkrijk in en vernietig alle vijanden! Dat is wat de koning je opdraagt te doen. De weg naar de diepste diepten van de catacomben lijken echter ver weg en zo sterk ben je niet. Wat nou als je, nadat je dood gaat, weer tot leven komt en je vervolgens je uitrusting kunt pimpen zodat de diepten steeds dichterbij komen?

Devious Dungeon is een zeer simpele 2D-dungeoncrawler met roguelike elementen. Je betreedt een kerker met als doel om het laatste level te bereiken. Iedere keer als je dood gaat kun je door het geld dat je hebt verzameld in de kerker weer upgrades kopen die je personage sterker maken waardoor je weer verder kunt komen. Dit is de rotatie die zich gedurende de gehele game herhaalt en dit deed me vooral denken aan Rogue Legacy, wat een goed teken is!

Gewoon dood blijven gaan!

De eerste uren die je doorbrengt in de kerker zijn zeer aangenaam. Je kunt vrij veel levels doorspelen, gaat niet erg vaak dood en maakt daardoor flinke stappen. Ook is de variatie van vijanden vrij groot waardoor je vaak nieuwe tactieken moet ontdekken. Het eerste echte obstakel dat je in de game tegenkomt is het eerste baasgevecht en dat gaat steeds zo verder tot je de eindbaas bereikt. Deze baasgevechten zijn iets complexer dan de gemiddelde vijand die je tegenkomt en daardoor vaak erg pittig tenzij je je personage flink versterkt hebt door nieuwe uitrusting en wapens te kopen. Dit riedeltje herhaalt zich vijf werelden en 68 levels maar nadat je de tweede wereld verslagen heb wordt het allemaal toch net wat minder. De game valt in herhaling en de vijanden worden minder creatief.

In vergelijkbare games is het belangrijk dat je niet te snel dood gaat na het betreden van de kerker. Daardoor kun je zelfs progressie verliezen. Daarin maakt Devious Dungeon andere keuzes. Je kunt alleen maar steeds sterker worden en dood gaan heeft niet direct gevolgen. Dit betekent dat als je maar voldoende speelt je altijd het einde zal halen en dat haalt de uitdaging er wel een beetje uit helaas. Je kunt ook nog eens direct verder waar je gebleven was in de meeste gevallen, al moet je af en toe een aantal levels terug gaan om voldoende geld en ervaringspunten te verzamelen zodat je baas van de wereld kunt verslaan. Het mooie is dan weer wel dat de levels willekeurig opgebouwd worden en je zodoende hetzelfde level niet snel een tweede keer in precies die vorm tegenkomt.

Graphics en geluid

De pixelachtige sprites van het hoofdpersonage en de vijanden komen in de wereld van Devious Dungeon goed tot hun recht. Ook is de vormgeving van de levels prima op orde. Daarmee scoort de game op grafisch vlak een dikke voldoende. Qua muziek had er echter wel iets meer variatie mogen zijn en ook de geluidseffecten komen wat simpel over. Na een aantal uur heb je alles zo’n beetje wel gehoord.

Devious Dungeon is een interessante 2D-dungeoncrawler die zeker de moeite waard is als je graag vergelijkbare games speelt. De pixelachtige sprites passen er goed bij en de basis van de game is goed op orde. Het is echter jammer dat ontwikkelaar Ratalaika Games op sommige punten afwijkt van de standaard in dit type games. Dat doodgaan in principe geen gevolgen heeft voor je progressie zorgt ervoor dat de uitdaging niet echt van belang is. Verder voelt het geheel na verloop van tijd erg repetitief uit. Vind je dit type games echter leuk dan kun je deze niet laten liggen want dan haal je er gegarandeerd voldoende plezier uit!

7

• + Pixelachtige sprites
  • + De basis is goed op orde