Deru: The Art of Cooperation

• 17 nov 18 om 10:07

• Dyon

• 0

Toen ik afgelopen Gamescom voor het eerst in aanraking kwam met het spel Deru – The Art of Cooperation van het Zwitserse In Kit was ik meteen verkocht. In alle drukte van de beursvloer kreeg ik een zeer rustig en timide puzzelspelletje voorgeschoteld. Het concept in Deru is erg simpel, je bestuurt in je eentje, of met een partner, een zwart en een witkleurig figuurtje. En je moet van punt A naar punt B komen met beide figuurtjes. Het probleem is echter dat het zwarte figuurtje niet door de zwarte stroom kan, en het witte figuurtje niet door de witte. Door samen te werken kun je je uiteindelijk een weg banen door de levels.

Single- en Multiplayer ervaring

Deru: The Art of Cooperation is speelbaar als zowel singleplayer als multiplayer, toch voelt het spel in eerste instantie voornamelijk aan als een titel waarin samenwerking voorop staat, zoals de naam ook verraadt. Toch heb ik ook de solo-ervaring een kans geboden, en het moet gezegd worden dat deze titel daar ook verrassend goed tot zijn recht komt. In de singleplayer wordt Deru een echte puzzelgame waarbij je zonder tijdslimiet eens goed kunt overdenken wat jouw weg door het level gaat worden. Bij de multiplayer-ervaring steekt er toch een beetje een ‘partygevoel’ op wanneer en je samen met je partner steeds fanatieker wordt om het level te voltooien, maar het ook een lach op je gezicht bezorgt als het een keer nét niet lukt. Beide ervaringen hebben zijn eigen charme en eigenlijk hangt het echt van jezelf af wat voor type gamer je bent, of je voorkeur uitgaat naar de single- of multiplayermodus. Het spel heeft een erg goede opbouw wat betreft de moeilijkheidsgraad en ook brengen de diverse levels genoeg vernieuwingen met zich mee naarmate je verder komt, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je levels voor een tweede keer speelt.

Presentatie en sfeer

Rust en kalmte staan voorop bij Deru. Buiten de zwarte en witte YingYang-achtige strepen en een bijna handgetekende gekleurde achtergrond is voornamelijk de soundtrack iets wat zeker in de singleplayer wat toevoegt. Het meest fijne was dan ook toen ik met mijn koptelefoon in de handheld-modus speelde, want daardoor werd ik figuurlijk in het spel gezogen, waardoor je in de focus komt die je ook wilt hebben bij een typisch denkspel zoals Deru.

Deru: The Art of Cooperation is een origineel en uitdagend puzzelspel wat zeker uitdaging biedt. Hoewel het spel ook in de singleplayer gespeeld kan worden, speelt het spel toch fijner als je dit samen doet met een vriend of familielid. Deze eShop-titel is als je van het puzzelgenre houdt zeker een aanrader en helpt tevens om jezelf tot rust te brengen na bijvoorbeeld een drukke dag werken.

7.8

• + Zeer origineel concept
  • + Erg rustige en mystieke sfeer