Review: Demon Slayer Kimetsu no Yaiba: The Hinokami Chronicles

Hoewel ik de spellen gebaseerd op animes vaak oversla, gaf ik Demon Slayer Kimetsu no Yaiba: The Hinokami Chronicles toch een kans. Demonen bevechten met een super gave katana? Wie wil dat nou niet! De anime en film van Demon Slayer Kimetsu no Yaiba: The Hinokami Chronicles heb ik meerdere malen met plezier gebingewatched. Het verhaal, de verschillende personages, de omgevingen en de tekenstijl nemen je echt mee in het verhaal. Het is zeker niet voor mensen met een zwak hart. Nu is de vraag of het spel daadwerkelijk ook zo goed is?

Je stapt in de voeten van Tanjiro, een vriendelijke jongen die ooit houtskool verkocht als werk. Zijn familie is vermoord door een demon. Alleen zijn zusje, Nezuko, overleefde de aanval op een eigenaardige manier, ze is namelijk zelf een demon geworden. Tanjiro heeft altijd al een enorm goede neus gehad. Hierdoor heeft hij de vaardigheid om verschillende bloedgeuren te onthouden. De geur van de demon die zijn familie vermoord heeft, blijft hem altijd bij. Hij wordt een demon slayer zodat hij wraak kan nemen op de demon die zijn familie heeft vermoord en om een manier te vinden om Nezuko weer in een mens te veranderen.

Demon Slayer Kimetsu no Yaiba: The Hinokami Chronicles is een combinatie van een avontuur en arena vecht-spel. De gevechten zijn te vergelijken met die van Pokkén tournament. Je baant je een weg door de omgeving maar moet ook vechten. Er is een soort cirkel waarin je vecht en verschillende aanvallen gebruikt om je tegenstander te verslaan. Er zijn ook combo’s, die je gaandeweg leert. Daarnaast heb je ook een mogelijkheid om aanvallen af te weren en eventueel te ontwijken. Het afweren is alleen enorm lastig. Ik heb echt de tijd genomen om het te leren, maar geen enkele keer ging het goed. Alleen in de tutorial is het goed gegaan, maar zelfs daar was het niet duidelijk aangegeven hoe je het timed.

Story mode

Het hele verhaal is zowel in het Engels als Japans (met ondertiteling ) te volgen in Story mode. Je ontdekt de omgeving om je heen, maar krijgt ook mooie cutscenes te zien van de anime. Er zijn bepaalde geheimen verstopt die je op de kaart kan zien, maar ook in de echte omgeving. De geheimen zijn een soort zij-missie waar je beloningen verdient in vorm van cosmetics, speelbare personages en meer. De geheimen zijn alleen te makkelijk om te vinden, er zit niet echt een grote zoektocht achter.

Je beleeft het verhaal als Tanjiro, maar krijgt ook hulp van Nezuko. Alleen in het toelatingsexamen is Nezuko niet aan jouw zijde. Daarnaast zijn er ook momenten dat je als Zenitsu, Inosuke en Rengoku speelt. Dit biedt afwisseling omdat de personages anders spelen. Zo is Zenitsu een demon slayer die altijd angstig is, maar in zijn slaap enorme kracht heeft. Hij gebruikt elektrische adem in zijn aanvallen, waardoor hij super snel is. Inosuke is een demon slayer met een zwijnenmasker op. Hij heeft twee katana’s met hapjes eruit, waardoor het op zagen lijken, en woonde in de bergen. Hij voelt zich beter dan de rest en gebruikt beest-adem, waardoor hij super veel combo’s kan doen. Rengoku is de vuur Hashira, de hoogste rang van demon slayers. Hij gebruikt krachtige vuur aanvallen met zijn katana. Daarnaast zijn er ook momenten dat demonen op je af springen, waardoor je een gevecht begint in een soort arena. Deze zijn niette ontwijken, dus moet je ze altijd verslaan.

Demonen

Er zijn verschillende soorten demonen die je onder ogen krijgt. Je hebt de standaard demonen, die vrijwel altijd dezelfde aanvallen doen en geen heel speciaal uiterlijk hebben, en de hogere demonen. Zo is er een demon die zichzelf in drieën splitst en zich in de grond verstopt, een spin-demon die webben gebruikt, een demon met bongo’s waar die de kamer mee kan veranderen maar ook aanvallen en een demon met vele armen die een soort stuiterballen gebruikt. Deze hogere demonen zijn lastig te verslaan en moet je zelfs meerdere keren bevechten. Ze hebben allemaal een hoge moeilijkheidsgraad, maar zijn uiteindelijk helaas voorspelbaar. Na even oefenen wist ik ongeveer wanneer ik moest ontwijken en wanneer ik kon toeslaan. De spin-demon was wel een stuk lastiger, maar ook die heeft bepaalde patronen waarmee je wist wat zijn volgende aanval was.

Blokkerige wereld

Hoewel het spel niet de mooiste graphics heeft, speelt het er niet minder om. Ik geef eerlijk toe dat ik sommige gebieden te blokkerig vind en ik me bij sommige gebieden afvroeg waarom ik niet tussen de straatjes of door de smalle weggetjes paste. Wanneer NPC’s op wat meer afstand staan, zijn ze gezichtsloos en ongedetailleerd, wat ook in anime’s gebeurt, maar je juist niet in een spel zou moeten hebben. Maar de focus ligt in dit spel om het arena-gevecht-gedeelte. Hoewel de achtergronden daar ook niet moeders mooiste zijn, zijn de aanval-graphics juist weer heel mooi. Ook de personages zien er oprecht heel vet uit. De animaties in de gevechten zijn super smooth. Het ontwijken ziet er strak uit en ook de ultieme aanvallen zijn een lust voor het oog.

Vecht online!

De arena-gevechten is waar dit spel omdraait. De gevechten in het verhaal zelf zijn super vet en spelen heerlijk. Zelfs met de voorspelbaarheid verveel je je niet, maar wat nou als je online ook vecht? Dit is mogelijk, maar heeft geen goede indruk op me achtergelaten. Ik heb elke avond mijn Switch aangezet om weer een gevecht te zoeken, maar tevergeefs. Elke keer na uren zoeken geen tegenstander te vinden. Eén keer heb ik het geluk gehad dat ik wel een gevecht vond. De lag die ik daarin ondervond was echt niet leuk, daardoor landden mijn aanvallen niet en ik speelde netjes met bekabelde internetaansluiting. Daarnaast is de camera heel irritant in deze modus. Hij staat namelijk niet constant op jou gericht, waardoor het lastig is de aanvallen goed te richten of constant goed te ontwijken. Dit is wel zo bij Pokkén tournament en is echt een must bij dit soort spellen. Je geeft zo een extra moeilijkheid, wat je juist niet wil ondervinden in dit soort spellen.

Rewards

Door zij-missies te voltooien is er een mogelijkheid om outfits, andere personages, soundtracks, quotes van personages en iconen te verdienen die je kan gebruiken voor het online vechten. Daarnaast zijn er nog meer prestaties waarbij je beloningen kan krijgen. Deze zijn te vinden in de reward optie van het menu. Als je bepaalde prestaties niet wil doen kan je Kimetsu Points gebruiken om deze vrij te kopen. Kimetsu Points is een valuta die ook verstopt zit in het verhaal maar je ook kan verdienen in online arena-missies. De outfits die je vrijspeelt veranderen niks behalve je uiterlijk in gevechten. De soundtracks en quotes die je vrijspeelt zijn quotes en soundtracks die je al eerder gehoord hebt, maar dan heerlijk op je gemak kan beluisteren. De personages die je vrijspeelt zijn zowel demon slayers als de demonen waar je tegen hebt gevochten.

De Story modus van Demon Slayer is super leuk om te spelen maar uiteindelijk worden de gevechten wel een beetje voorspelbaar. Het hele verhaal volgen met de cutscenes is wel geweldig, maar misschien komt dan de anime fan-girl in mij naar boven. De achtergronden verdienen echt meer aandacht en hadden eigenlijk voor de grootte en prijs van het spel wel een stuk mooier mogen wezen. Daarnaast is het online vechten ook geen lolletje. De huidige prijs, €59,99, is het spel niet waard. Dit komt vooral doordat het online vechten niet te doen is. Ik zou het spel alleen voor de Story mode spelen. Het is een geweldig spel maar heeft demonen in de Online arena mode zitten.

5

• + Goed verhaallijn
  • + Veel speelbare personages