Dead Cells is volgens de Franse ontwikkelaar Motion Twin een “RogueVania”. De eerste helft van die term komt van ‘Roguelike’. Roguelikes bevatten gameplay-elementen gebruikt in de game Rogue (1980) en duidt vaak willekeurig gegenereerde levels en permadeath aan. De tweede helft komt van ‘Metroidvania’, een genre dat gameplay en technieken leent van de populaire gamereeksen Metroid en Castlevania. Één gigantische wereld van allerlei kamers en omgevingen die met elkaar in verbinding staan is toonaangevend voor Metroidvania-spellen. Nieuwe gebieden vrijspelen in reeds verkende plekken na het verkrijgen van een bepaalde vaardigheid of voorwerp, is ook aanwezig. Neem al deze elementen, gooi ze in de pan samen met vloeiende combat en een bewegingsvrijheid waarmee speedrunners op hun wenken bediend worden en je hebt Dead Cells, de allereerste RogueVania action-platformer.
Dode cellen
In Dead Cells ben je letterlijk een hoopje dode cellen dat de controle neemt over de “Prisoner”. Dit gereanimeerde lichaam zat al eeuwen in de kerkers vast en nu is de kans eindelijk daar om te ontsnappen uit het verraderlijke kasteel gevuld met vijanden en valstrikken. Gezien je al dood bent is het onmogelijk (opnieuw) te sterven. Mocht je lichaam onverhoopt in stukjes gehakt worden, dan nemen de cellen gewoon weer een nieuw lichaam over om het spel voort te zetten.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!