DC Super Hero Girls: Teen Power! - Verrassend volwassen

• 20 jun 21 om 09:00

• Willem

• 0

Stop. Nee, ik weet precies wat je denkt. “Willem, wat zuur voor je dat je het kortste strootje hebt getrokken en deze game moest spelen”. Helaas, het is erger dan dat. Ik koos er zelf voor om deze titel te recenseren. Wacht, klik niet direct weg, ik ben bij mijn volle verstand. Ik zie het als een kerneigenschap van een recensent om juist zoveel mogelijk verschillende titels te spelen en te bekritiseren zonder vooroordelen. En laat ik eerlijk zijn, ik had zeker mijn vooroordelen toen ik begon aan DC Super Hero Girls: Teen Power!. Maar misschien verrassender is dat dit spel, zo simplistisch en kinderlijk als het oogt, eigenlijk prima is voor spelers in een jongere doelgroep.

Voor wie niet bekend is met de DC Super Hero Girls, dit betreft een specifieke spin-off van de superhelden van DC zoals Batman, Superman en Wonder Woman. In het bijzonder richt deze serie zich op alle vrouwelijke personages in het DC-Universum zoals Batgirl, Wonder Woman, Green Lantern (Jessica Cruz) en Bumblebee. in een middelbare school-setting. De heldinnen en schurken balanceren hun dagelijkse leven en vriendschappen met hun alter-ego’s als superhelden en superschurken. Een best wel creatieve insteek voor het DC Universum om ook wat aandacht te geven aan personages die geen ‘Batman’ heten. In dit spel speel je als de verschillende Super Hero Girls én villains, nadat mysterieuze robots opeens een compleet deel van de stad vernietigen. Het is aan jou om de bewoners van Metropolis te beschermen tegen allerlei vijanden zoals boeven, robots en levend speelgoed.

Verrassend diep

Het spel is zonder twijfel gericht op een jongere doelgroep. Je zou denken dat de gameplay hierdoor misschien enigszins terughoudend of oppervlakkig is. Maar de game is juist verrassend diepgravend en gevarieerd. In feite is het een 3D beat-em-up, waarbij je verschillende missies voltooit als de verschillende helden. Er zijn combo’s en speciale aanvallen om uit te voeren en je verdient geld en experience om je statistieken te verbeteren en nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Je speelt ook niet als één personage, maar wisselt regelmatig tussen de verschillende meiden die ook allemaal onderscheidende kwaliteiten hebben. Wonder Woman heeft enorm veel kracht en kan langeafstandsaanvallen uitvoeren met haar zwaard en schild. Supergirl kan op ieder moment vrij rondvliegen en heeft lasers om op afstand vijanden te beschieten en Batgirl gebruikt haar gadgets en snelheid om tegenstanders te slim af te zijn.

Je standaard acties bestaan uit springen, slaan en ontwijken. Als je een aanval perfect weet te ontwijken krijg je, net als in Breath of the Wild, een mogelijkheid om een combinatie van sterkere aanvallen achter elkaar uit te voeren. Iedere vechtscène heeft na afloop ook extra doelen en beloningen waardoor je meer geld of groene sterren krijgt om nieuwe kleding mee te kopen of je vaardigheden te verbeteren. Buiten de gevechten om ben je vrij om de verschillende districten van Metropolis te verkennen. De wereld van DC Super Hero Girls bevat allerlei kleinere missies die je kan uitvoeren. Een uitgebreide foto-mode en social media-platform genaamd Supersta is voor een groot deel leidend voor deze missies. Soms moet je foto’s maken van verborgen graffiti maar er zijn ook momenten waarop je bewijsmateriaal moet verzamelen van criminele activiteiten. Enkele missies zijn alleen toegankelijk voor bepaalde superhelden, dus je blijft vrijwel altijd wisselen van personage, waardoor de variatie groot is.

Er is eigenlijk altijd wel iets te doen tussen de missies van het hoofdverhaal en de interactie tussen de verschillende hoofdpersonen is erg sterk. Ik heb de serie zelf niet gezien, maar het idee dat bijvoorbeeld Barbara Gordon en Harleen Quinzel vriendinnen zijn zonder dat ze elkaars geheime identiteit weten, zorgt voor een aantal komische situaties. Nee, het is niet het super duistere DC universum dat je misschien gewend bent van de Batman of Justice League films, maar deze alternatieve insteek voor deze personages wist mij erg goed te vermaken. Het helpt ook dat het stemwerk goed is en alle hoofdpersonen volledig ingesproken zijn door de juiste stemactrice.

Niet alles wat blinkt is goud

Is dit dan een onmisbaar verborgen juweel op de Nintendo Switch? Nou, zo ver zal ik niet willen gaan. De herhaling steekt best wel snel en vaak de kop op. Niet per se in de selectie aan tegenstanders, maar meer in de algemene missie-structuur. Tussen elke hoofdmissie help je bewoners met kortere submissies, die erg veel hetzelfde zijn. Van simpele fetch-quests tot het begeleiden van mensen naar een bepaalde plek, waarna je vijanden weer in elkaar slaat. Het tempo komt hierdoor vaak op een laag pitje te staan, alsof er missies nodig waren om het spel zo lang mogelijk uit te rekken. Dat is op zich prima, aangezien het spel voor zestig euro nog steeds vrij prijzig is. Ik denk dat een kind zich er niet snel aan zal storen. Het zijn vooral kleine steken die ze verder laten vallen. De muziek is niet veel soeps en hoe goed het stemwerk van de hoofdpersonen ook is, geen enkel bijfiguur op straat is ingesproken. Dus als je een omaatje helpt oversteken spreekt Wonder Woman iedere zin uit, maar is oma volledig stil. Ten slotte is er de voorspelbaarheid van het verhaal, maar dat zal ik niet tegen het spel gebruiken, aangezien het duidelijk geschreven is voor een jonge doelgroep.

Ik heb door de jaren heen best wel wat spellen voor kinderen gespeeld en er is altijd een gedeelde factor voor de meest teleurstellende titels. Vaak hebben ze een gebrek aan respect voor de speler. Tutorials en hulpteksten worden veel te betuttelend geschreven en herhalen zichzelf continu om er maar voor te zorgen dat kinderen snappen dat ze op de Y-knop moeten drukken om aan te vallen. DC Super Hero Girls: Teen Power is absoluut gemaakt voor kinderen, maar behandelt de speler met respect. De systemen zijn gevarieerd en diepgravend en het spel is echt zonder problemen speelbaar. De details zijn misschien een beetje grof afgewerkt en het verhaal zal geen enkele volwassene doen opkijken van verbazing. Echter, als je zoekt naar een goed en degelijk spel voor een jongere speler is DC Super Hero Girls: Teen Power! absoluut geen misser. Een prima spel voor jong én misschien dat oud zich er ook stiekem mee kan vermaken.

7

• + Leuke beat-em-up gameplay
  • + Verrassend diepgaande systemen voor statistieken