Darksiders 3 - Beter laat dan nooit

• 19 okt 21 om 07:00

• 4

Darksiders 3 is een spel dat tegen alle verwachtingen in alsnog het leven zag. Nadat de studio achter de eerste twee Darksiders-games in 2012 failliet ging, organiseerden de originele ontwikkelaars een doorstart. In 2018 kwam het langverwachte derde deel uit en bijna vier jaar later kunnen Nintendo Switch-eigenaren er ook mee aan de slag. En weet je wat het toffe is aan dit alles? Het was het wachten waard.

De Darksiders-games draaien om de Vier Ruiters van de Apocalyps. Deel 1 was een mix tussen God of War en Zelda met de brute spierbundel War in de hoofdrol. Een lekker simpele hack en slash-game waarbij je af en toe moest nadenken. Het tweede deel bracht een grote open wereld en meer RPG-elementen. De lenige Death was erg tof om te besturen, maar het spel piepte en kraakte vooral onder haar eigen ambitie. Een eenduidige visie ontbrak en het rommelige eindproduct betekende game over voor de studio.

Dodelijke zweep

Darksiders 3 keert gelukkig terug naar de essentie van Darksiders met kleinere omgevingen en een meer bescheiden budget. In dit deel speel je als Fury die met haar dodelijke zweep en een breed scala aan speciale krachten flink kan huishouden. Maar denk maar niet dat je hersenloos kan rammen, want het spel speelt deze keer leentjebuur bij Dark Souls. Je zult dus goed moeten kijken wanneer je kunt toeslaan of perfect moeten counteren om de vele gevechten tot een goed einde te brengen. Het is zeker niet zo streng of intensief als Souls, maar een mooie middenweg tussen toegankelijkheid en uitdaging.

De game speelt zich af op een post-apocalyptische aarde waar engelen en demonen vrij spel hebben. Fury krijgt de opdracht van hogeraf om de Seven Deadly Sins te vernietigen en de balans op aarde te herstellen. De confrontaties met deze Sins leveren stuk voor stuk memorabele baasgevechten op. De vermakelijke pre-battle dialogen tussen Fury en de Sins gaven me soms zelfs No More Heroes-vibes en dat is altijd een compliment.

Darksiders 3 baasgevecht

Magnetische Morph Ball

Win je een van deze epische gevechten, dan krijg je een toffe power-up waarmee je weer nieuwe paden kan openen. Van dungeons is eigenlijk geen sprake, de hele spelwereld is op Metroidvania-achtige wijze in elkaar gevlochten. Om de weg te vinden door deze doolhof achtige wereld heb je een soort kompas wat je wel in de richting van een Sin stuurt, maar nooit je handje vast pakt. Het draait dus niet continu om knokken in deze Darksiders, het verkennen van de omgeving speelt meer dan ooit een rol.

Fury is niet zo lenig als Death, maar rennen, springen en klauteren voelt nog steeds erg goed en dat komt vooral door de Hollows. Dit zijn in feite verschillende vormen van Fury waar je vrij tussen kunt wisselen, vergezeld door een frisse nieuwe haarkleur en een sloot aan nieuwe moves. Zo kan Fire Fury niet alleen door lava lopen en barrières  afbranden, maar heeft ze ook een dubbele sprong en vecht ze met vurige messen. In totaal zijn er vier Hollows te vinden die steeds creatiever worden, waarvan met name de Force Hollow en de bijbehorende magnetische ‘Morph Ball’ erg vet bedacht is.

Darksiders 3 verloren stad

Ruwe randjes

Voeg dus naast Dark Souls ook Metroid Prime maar toe aan het lijstje met inspiratiemateriaal. Nee, Darksiders 3 zal net als haar voorgangers nooit een originaliteitsprijs winnen. Maar de labyrinthine wereld zit verdomd goed in elkaar, de puzzels laten je af en toe even nadenken en het verslavende gevoel van progressie is aanwezig.   Het is knap om te zien hoe Gunfire games misschien wel de beste Darksiders game ooit heeft gemaakt, met een beperkt budget en slecht een deel van de originele ontwikkelaars.

Helaas laat het spel op technisch gebied wel wat steken vallen. Met name het vierde grote gebied lijdt onder flinke framedrops en soms staat het spel zelfs tien seconden stil wanneer een volgende ruimte wordt ingeladen. Ook de camera is niet altijd even geschikt wanneer je omsingeld bent door een groep vijanden. Dat eerste is storend, dat tweede bij vlagen frustrerend. Het zijn de ruwe randjes van een verder fantastisch avontuur dat zich prima thuis voelt op Nintendo’s hybride console.

Darksiders 3 combineert Souls-like progressie met toffe combat en verslavende exploratie. Helaas doet de technische afwerking Fury’s avontuur niet altijd recht aan. Maar spelers die hier een beetje doorheen kunnen bijten, wacht een van de beste Metroidvania’s in drie dimensies. Zo worden ze niet meer gemaakt.

8

• + Ouderwets goede Metroidvania in drie dimensies
  • + Creatieve en multi-inzetbare powers
  • + Uitdagende, maar toegankelijke combat
  • - Technisch niet altijd even goed gepolijst en afgewerkt
  • - Camera soms lastig bij grote groepen vijanden

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

0

28-03-2024